Key factors in creating successful long-term consultancy-client relationships in corporate real estate advisory services

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Insinööritieteiden korkeakoulu | Master's thesis
Date
2014-10-20
Department
Major/Subject
Real estate investment & finance
Mcode
M3009
Degree programme
Kiinteistötalouden koulutusohjelma
Language
en
Pages
45+21
Series
Abstract
Corporate real estate management (CREM) has evolved during the past decade and the use of corporate real estate advisory services has increased. The purpose of this research is to study the evolution and current position of corporate real estate management but also to develop better understanding on what type of consultancy-client relationships exist and what are the key factors contributing to a successful long-term relationship. The research questions of this study are: 1) How does the current status and position of corporate real estate management differs in the different organisations? Can it be specified in different industries? Are there similarities? 2) Why do organisations use or not use corporate real estate advisory services? 3) What are the key factors that establish and support a long term consultancy-client relationship? The framework is built from existing literature and two expert interviews. The literature review focuses on corporate real estate management and consultancy-client relationships. Working hypotheses for the empirical study are formed through conclusions of the literature. The data in the empirical analysis is 11 interviews gathered through to occupier organisations in Finland and UK. The more developed the company is, the more strategic the CREM is. The findings of this study suggest that CREM is more advanced in the evolved industries such as ICT, financial and pharmacy, whereas, CREM falls slightly behind in the matured industries. The findings expose that companies are using an increasing amount of real estate advisory services enabling the firm to perform better and more cost-efficiently, but also allowing smaller in-house teams and better solutions with the available market data and software. The findings show that real estate advisory services were not used if the know-how is found internally and if the service is not cost-efficient. The findings suggest that the most important factors contributing to a successful relationship are trust and the advisor itself. Moreover, the corporate brand, professionalism and talented people who make the client “look good” are highly valued. The findings suggest that other important factors are quality of work, flexibility, cost-efficiency, transparency and open communication.

Yrityksen strateginen kiinteistöjohtaminen (CREM) on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana ja strategisen kiinteistöjohtamisenpalveluiden käyttäminen lisääntynyt. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia yrityksen strategisen kiinteistöjohtamisen evoluutiota sekä sen tämän hetkistä asemaa ja samalla ymmärtää minkälaisia konsultointi-asiakassuhteita on olemassa ja mitkä ovat keskeisiä tekijöitä luotaessa asiakassuhteita. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymykset ovat: 1) Mikä on yrityksen strategisen kiinteistöjohtamisen nykytila ja asema eri organisaatioissa? Voiko sen määritellä eri toimialoilla? Onko todettavissa yhtäläisyyksiä? 2) Miksi organisaatiot käyttävät tai eivät käytä yrityksen strategisen kiinteistöjohtamisen neuvontapalveluja? 3) Mitkä ovat keskeisiä tekijöitä, jotka luovat ja tukevat pitkiä aikavälin konsultointi-asiakassuhteita? Tutkimuksen viitekehys on rakennettu olemassa olevasta kirjallisuudesta ja kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Kirjallisuuskatsaus keskittyy yrityksen strategisen kiinteistöjohtamiseen ja konsultointi-asiakassuhteisiin. Johtopäätöksistä on muovailtu työhypoteesit empiiriseen osaan. Empiirisen osan aineisto on kerätty 11 haastattelusta, jotka on toteutettu kansainvälissä organisaatioissa Suomessa ja Iso-Britanniassa. Mitä kehittyneempi yritys on, sitä strategisempi CREM on. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että CREM on edistyneempi kehittyneemmillä toimialoilla kun taas kypsillä toimialoilla se tuntuu tulevan hieman jäljessä. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että yritykset käyttävät yhä enemmän kiinteistöneuvontapalveluja, joiden avulla yritys voi suoriutua kustannustehokkaammin mahdollistaen pienemmän sisäisen tiimin sekä paremmat ratkaisut kun markkinatieto ja -työkalut ovat saatavilla. Tulokset osoittavat, että kiinteistöneuvonantopalveluita ei käytetä, jos osaaminen löytyy organisaation sisältä ja jos palvelu ei ole kustannustehokasta. Tämä tutkimus paljastaa, että tärkeimmät tekijät onnistuneen konsultti-asiakassuhteen luomisessa ovat luottamus ja konsultti itse. Lisäksi yritys, ammattitaito ja lahjakkaat ihmiset, jotka saavat asiakkaan "näyttämään hyvältä" ovat korkeasti arvostettua. Muita tärkeitä tekijöitä ovat työn laatu, joustavuus, kustannustehokkuus, rehellisyys ja avoin kommunikaatio.
Description
Supervisor
Junnila, Seppo
Thesis advisor
Christersson, Matti
Penttinen, Niko
Keywords
real estate, corporate real estate management, advisor, consultant, client, consultant-client relationship
Other note
Citation