Digitaalisen musiikin historia ja sen vaikutukset

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Date
2014
Major/Subject
Organization and Management
Organisaatiot ja johtaminen
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
76
Series
Abstract
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu TIIVISTELMÄ Organisaatiot ja johtaminen Pro Gradu -tutkielma 21.5.2014 Kai Knaapi TYÖN NIMI: DIGITAALISEN MUSIIKIN HISTORIA JA SEN VAIKUTUKSET Aihe Tutkielmassani käsitellään digitaalisen musiikin historiaa ja sen vaikutuksia. Tavoitteeni on toisessa luvussa luoda kuva digitaalisen musiikin historiasta. Tässä historiaosuudessa esitän merkittävimmät toimijat digitaalisessa musiikissa sekä levy-yhtiöiden osuuden digitaalisen musiikin historiassa. Näitä toimijoita ovat nykyiset musiikkipalvelimet Napster, Apple, Spotify ja levy-yhtiöt Universal Music Group, Sony Music Entertainment, Warner Music Group sekä entinen EMI. Pohdin myös Youtuben merkittävää osuutta musiikin kuuntelu- ja löytökanavana. Kolmannessa luvussa tavoitteeni on pohtia digitaalisen musiikin vaikutuksia musiikkibisnekseen ja sitä miksi se on niin suosittua. Käsittelen sekä digitaalisen musiikin haittoja että etuja. Tavoitteet Tutkimuksen tavoitteena oli historiakuvauksen avulla hahmottaa miten digitaalisen teknologian yleistymisen seurauksena musiikin käyttö ja kulutus ovat muuttuneet. Menetelmät Tutkielmani perustuu pääasiassa kansainvälisiin kirjoihin, artikkeleihin ja nettilähteisiin. Tärkeimpiä kirjalähteitä ovat Menn 2003, All The Rave. The Rise And Fall Of Shawn Fanning's Napster, Hull & Hutchison & Strasser 2011, The Music Business And Recording Industry, Passman 2009, All You Need To Know About The Music Business, Gordon 2011, The Future Of The Music Business. How To Succeed With The New Digital Technologies, Kusek & Gerd 2005, The Future Of Music. Manifesto For The Digital Music Revolution Tulokset Teknologia on muuttanut olennaisesti digitaalisen musiikin kulutusta. Musiikki on muuttunut fyysisestä tuotteesta käyttöoikeudeksi. Jokainen musiikin käyttäjä pystyy muodostamaan omat soittolistansa. Palvelut ovat mahdollistaneet musiikin haun useilla eri tavoilla kuten artistin, genren ja nimen mukaan. Digitaalisen musiikin käytön suosio perustuu erityisesti sen helppouteen ja nopeuteen.
Description
Keywords
musiikki, digitaalisuus, piratismi
Other note
Citation