Tämä diplomityö tehtiin Moventas Santasalo Oy:lle. Työn tarkoituksena oli tutkia teollisuuspystyvaihteen
liitosrajapintoja ja tuentaa lujuusopillisin keinoin. Tarkoituksena oli selvittää, mitä
tapoja vaihteen toisioakselin ja käyttölaitteen akselin liittämiseen on olemassa, sekä mitkä näistä
tavoista soveltuvat parhaiten tutkitun pystyvaihteen tapaukseen. Vaihteen tuennan tutkimisen
tavoitteena oli määrittää, minkälainen tuentatapa seitsemästä erilaisesta tuentakonfiguraatiosta on
soveltuvin lähtötietojen asettamaan tilanteeseen.
Akseleiden liitostavoissa keskityttiin korkean vääntömomentinvälityskyvyn omaaviin menetelmiin.
Liitostapoja, jotka soveltuivat tutkitun vaihteen luomiin rajoituksiin, tutkittiin joko analyyttisesti tai
elementtimenetelmällä tai näiden tapojen yhdistelmällä. Analyyttiset laskentamallit luotiin
teoriaosuuden pohjalta pulttiliitokselle sekä sokka-pulttiliitokselle, ja kyseisiä mitoitusohjeita voidaan
käyttää jatkossakin muodoltaan pyöreiden liitosten esimitoitukseen. Elementtimenetelmällä tutkittuja
liitostapoja olivat sokka-pulttiliitos sekä puristuskiekkoliitos.
Tuentakonfiguraatioiden käyttäytymistä tutkittiin kahdessa erillisessä kuormitustilanteessa
elementtimenetelmällä. Vertailtavia ominaisuuksia olivat vaihteen kotelon kuormittuminen, kotelon
tukivoimat sekä laakereihin aiheutuvat reaktiovoimat.
Tulosten analysointiin pohjautuen työssä esiteltiin akselien liittämistekniikka sekä vaihteen
tuentatapa, joilla pystyttiin vastaamaan vaadittuihin kriteereihin.
This Master's thesis was carried out on behalf of Moventas Santasalo Ltd. The main emphasis was
on researching connection interfaces and the mounting methods of a vertically supported industrial
gear by means of Mechanics of Materials. The purpose was to find out what kind of jointing
methods where best for the investigated problem. Another key objective was to determine which of
the seven alternative mounting configurations is the most suitable for defined operation criteria.
The studying of shaft connections was carried out by the analytical method and finite element
method. Analytical methods were created for bolt connection and pin-bolt connection based on the
theoretical framework presented in section 3. These methods can be used for pre-design purposes
also in the future. Pin-bolt and shrink disk connections were analyzed by using the finite element
method.
The behavior of the mounting configurations were researched under two different load cases. The
configurations were compared according to the stress distribution of the gear housing, support
forces and reaction forces of the bearings.
Based on the analysis of the results, the implementation suggestions for the shaft jointing and gear
mounting methods are presented.