Fire Risk and its Management in Cruise Vessel Construction Projects

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Science | Doctoral thesis (monograph) | Defence date: 2014-08-22
Checking the digitized thesis and permission for publishing
Instructions for the author
Date
2014
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
302
Series
Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 101/2014
Abstract
The purpose of this research was to identify and describe the project fire risk in the cruise vessel building industry, to assess the size of risk and to explicate responses. The theoretical approach was based on project management, general fire risk management and shipbuilding literature. The study was carried out with seven shipyards of four European shipbuilding companies, which represented 85 - 90% of the world building capacity. The research approach consisted of twelve improvement and benchmarking action cycles with the shipyards over three years, which produced extensive quantitative and qualitative empirical material. Many of the findings were used to improve building processes at the yards. The practical findings include 14 categories of contributing factors for ignition, three types of consequences, 27 key metrics for risk assessment and 141 responses to fire risk. The empirical data included a unique, very large set of fire incident statistics, which covered 221 fire incidents on 22 vessels. From the empirical material, it was derived that four out of five fires were due to hot work, and that most of the fires were extinguished by personnel on-board with portable extinguishers. It was estimated that large fires of over one million euros in damages occur every 100 – 200 fire incidents. The thesis provides new information to the discipline of shipbuilding fire risk management in risk identification, assessment and responses. In particular, hot work on-board, management of moveable fire load, personnel behaviour, detection and alarm, suppression, confinement of fire by closing all major openings, and evacuation were found to be important. Furthermore, unconventional commissioning of the ship's own sprinkler systems early in the building process was found to be especially important, and was estimated to reduce the risk of a large loss by an order of magnitude. The thesis contributes to general project risk management by demonstrating how data from complex construction projects can be used in setting up systematic risk management practices. The action research method was applied in mutual safety benchmarking of rival shipbuilding companies, which has been very useful in obtaining the results, and is recommended for similar problems in other industries. Further fire risk research is suggested in the effects of workforce, the effects of shipbuilding process, the benefits of automatic suppression and the analysis possibilities offered by the European fire incident statistics database. 

Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ja kuvata projektien tulipaloriski risteilyalusten tuotannossa, arvioida riskin suuruutta ja esittää vastatoimia. Riskiä tarkasteltiin projektijohtamisen, yleisen paloriskihallinnan ja laivanrakennuksen näkökulmista. Työ tehtiin neljän eurooppalaisen yhtiön seitsemällä telakalla, joilla oli yhteensä 85 – 90 % maailman risteilyalusten rakennuskapasiteetista. Telakoilla tehtiin kolmen vuoden aikana 12 kehityskierrosta, mikä tuotti suuren määrän kvalitatiivista ja kvantitatiivista aineistoa. Monet työn tuloksista otettiin telakoilla heti käyttöön. Tulokset sisältävät 14 syttymistekijöiden kategoriaa, kolme seuraustyyppiä, 27 mittaria riskin arviointiin ja 141 mahdollista vastatointa paloriskille. Työssä saatiin aikaan erittäin laaja tulipalotilasto, joka sisältää 221 tulipaloa 22 laivalla. Havaittiin, että noin neljä viidestä tulipalosta syttyi tulitöiden takia, ja useimmiten laivalla olevat henkilöt sammuttivat ne. Aineiston perusteella arvioitiin, että yli miljoonan euron tuhot aiheuttavia paloja sattuu kerran 100 – 200 tulipalossa. Työ tuotti uutta tietoa laivanrakennuksen paloriskin hallintaan tunnistamalla riskiin vaikuttavia tekijöitä, arvioimalla niitä ja kehittämällä vastatoimia. Etenkin tulitöiden tekemisen, hetkellisen palokuorman (varsinkin roskien) käsittelyn, henkilöstön taitojen, palojen havaitsemisen, hälytysten, sammutuksen, palo-osastoinnin sekä evakuoinnin havaittiin olevan tärkeässä asemassa. Laivan omien sprinklerijärjestelmien käyttöönoton huomattiin olevan erityisen tärkeää, ja arvioitiin olevan mahdollista pienentää suuren tulipalon riskiä suuruusluokaltaan kymmenenteen osaan aiemmasta. Työ tuotti myös yleiseen projektien riskienhallintaan liittyvää tietoa. Siinä esitettiin, kuinka mutkikkaan rakennusprojektin aikana voidaan kehittää systemaattista riskienhallintaa. Toimintatutkimuksen taustana oli keskenään kilpailevien telakoiden yhteistyö turvallisuusasioissa, mikä havaittiin tehokkaaksi tavaksi hankkia tietoa. Tällaista lähestymistapaa suositellaan myös muille teollisuudenaloille. Lisätutkimuksia suositellaan erityisesti työntekijöiden, laivanrakennusprosessin, automaattisten palosammutusjärjestelmien ja laajan eurooppalaisen tulipalotietokannan suhteen. 
Description
Supervising professor
Artto, Karlos, Prof., Aalto University, Department of Industrial Engineering and Management, Finland
Thesis advisor
Kujala, Jaakko. Prof., University of Oulu, Finland
Keywords
shipbuilding, project risk, fire risk, cruise vessel, ignition prevention, management of consequences of fires, laivanrakennus, projektiriski, tulipaloriski, risteilyalus, syttymien ehkäisy, tulipalojen seurausten pienentäminen
Other note
Citation