Opinnäytetyöni kertoo Sara Hildénin taidemuseolle suunnitellusta kirjaintyypistä. Kerron myös erillisenä työnä valmistuneesta taidemuseon visuaalisesta ilmeestä joka perustuu kir- jaintyyppiin. Sara-kirjaintyyppi mukailee niin sanottuja ”perusmuotoja” jotka tekevät siitä helposti lähestyttävän ja tutunomaisen, mutta omanlaisensa ja nykyaikaisen tiettyjen merkki- en ja muotojen osalta. Fontti henkii Sara Hildénin taidemuseon tunnelmaa sekä toimii työka- luna sovelluksissa, opasteissa ja ilmoituksissa. Se tarjoaa aikaa kestävän viestinnän välineen. Fontin käyttötarve on määritelty erilaisilla sovelluksilla kuten: kirjelomake, fax -lähete, kirje- kuoret (3 eri kokoa), kirjelähete, lahjakortti, käyntikortti, tarra, esitteet, julkaisut, julisteet, ilmoituspohjat, opasteet, infoteippaukset sekä piktogrammit. Ilmeen typografia-painotteinen ulkoasu korostaa taidemuseon avoimuutta. Kapitaaliotsikot sovelluksissa ovat rehellistä in- formaatiota. Puhdas paperi ja tyhjä tila viestivät luovasta ja oivaltavasta museotilasta.
Sara –font was custom made for Sara Hildén Art Museum. Also included new visual identity which is based on Sara typeface. Sara typeface is structure comes from ”basicforms”. Because of these forms it is approachable and familiar. It is quite basic goemetric qrotesque font in the end, but few specially designed characters give it an unique and modern touch. Font emphasizes the atmosphere of Sara Hildén Art Museum. Purpose is to offer practical and ti- meless tool for the museum communication. Need for the font was defined by different appli- cations: letterhead, fax –note, envelopes (3 sizes), voucher, business card, sticker, brochure, publication, poster, adds, guides and pictograms. Typographic identity communicate open- ness of the museum, uppercase headlines honesty and pure paper and empty space creativen space where imagination can run freely.