Sosiaalisen median hyödyntäminen osana työnhakijoiden arviointia ja valintaa. Laadullinen tutkimus HR-henkilöstön ja rekrytoivien esimiesten näkemyksistä

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Ask about the availability of the thesis by sending email to the Aalto University Learning Centre oppimiskeskus@aalto.fi
Date
2014
Major/Subject
Organization and Management
Organisaatiot ja johtaminen
Mcode
Degree programme
Language
fi
Pages
84
Series
Abstract
Tämän Pro Gradu-tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, kuinka sosiaalista mediaa käytetään osana työnhakijoiden arviointia ja valintaa. Tavoitteena on muodostaa yleisluontoinen kuvaus siitä, millä tavalla sosiaalista mediaa käytetään osana työnhakijoiden arviointia, minkälaisia erityisiä hyötyjä tällä on rekrytoinnin kannalta ja minkälaisia ongelmia kyseiseen toimintaan liittyy. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusta varten on toteutettu kahdeksan puolistrukturoitua asiantuntijahaastattelua. Haastateltavia asiantuntijoita olivat yritysten HR-puolen rekrytoijat sekä rekrytoivat esimiehet. Omaksuin deskriptiivisen tutkimusotteen ja analyysissani luokittelin aineiston nostaen esiin näkemyksiä, jotka toistuivat usein ja jotka valaisivat hyvin tutkimusongelmaani. Tulosteni perusteella työhakijoiden sosiaalisen median sivustoihin valintavaiheessa siinä tapauksessa mikäli työnhakija on itse siihen antanut luvan. HR-henkilöstön ja rekrytoivien esimiesten välillä on kuitenkin eroavaisuuksia siinä kuinka monipuolisesti he hyödyntävät sosiaalisen median sivustoja tiedonkeruussa. Tutkimukseni mukaan sosiaalisen median sivustot toimivat kuitenkin toimivat pelkästään perinteisten tiedonkeruulähteiden rinnalla, vahvistavassa roolissa ja lopullisissa valintapäätöksissä luotetaan edelleen perinteisiin metodeihin. Sosiaalisen median sivustojen tarjoamina hyötyinä nähtiin niiden antama kattava ja aito kuva työnhakijasta. Ongelmana nähtiin sosiaalisesta mediasta saadun tiedon epäluotettavuus sekä toimintaan liittyvät mahdolliset yksityisyydensuojan rikkomiset.
Description
Keywords
sosiaalinen media, työnhakijoiden arviointi ja valinta
Other note
Citation