Title: | Learning outcomes through global product innovation course in Aalto university Oppimistulokset globaalilla tuoteinnovaatiokurssilla Aalto-yliopistossa |
Author(s): | Sjöman, Heikki |
Date: | 2014-06-09 |
Language: | en |
Pages: | 70 + 22 |
Major/Subject: | Koneensuunnittelu |
Degree programme: | Konetekniikan koulutusohjelma |
Supervising professor(s): | Kuosmanen, Petri |
Thesis advisor(s): | Repokari, Lauri; Kiviluoma, Panu |
Keywords: | engineering education, Aalto university, ME310, Stanford, mechanical engineering, product development, design thinking, problem-based learning, insinöörikoulutus, Aalto-yliopisto, ME310, Stanford, konetekniikka, tuotekehitys, muotoiluajattelu, ongelmalähtöinen oppiminen |
Location: | Archive |
|
|
Abstract:Globalisaatio on jo muuttanut korkeakoulutusta perinpohjin. Yliopistosta valmistuneet kohtaavat uusia monikansallisia ja poikkitieteellisiä haasteita, joihin opetus pyrkii vastaamaan. Oppimistulosten määrittäminen globaalilla poikkitieteellisellä tuotekehityskurssilla on kuitenkin erittäin monimutkaista. Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, mitä työelämän kannalta mielekkäitä taitoja ja ajattelutapoja Aalto-yliopiston Mechanical Engineering 310 (ME310) -kurssilla saavutetaan. Toissijaisena tarkoituksena tutkimuksella oli selvittää ja jakaa käytännön tietoa, kuinka kurssia opetetaan. ME310 on Stanfordin yliopistosta lähtöisin oleva poikkitieteellinen ja monikansallinen kurssi, jossa työskennellään maailmalle hajautetuissa ryhmissä. Kurssia on opetettu Suomessa viimeisen vuosikymmenen aikana seitsemän kertaa ja yhteensä 99 Aalto-yliopiston opiskelijaa ovat käyneet kurssin. Tutkimuksessa käytettiin metodina temaattisia puoli-strukturoituja haastatteluita. Haastateltavat olivat suomessa opetetetun ME310 kurssin alumneja eri vuosikursseilta. Tutkimuksen tuloksena saatin neljä kategoriaa oppimistuloksia: 1. Kommunikaatio, johon sisältyi ryhmädynamiikka, monikulttuurisuus ja monitieteellisyys. 2. Itsensä kehittäminen, jossa teemoina olivat sisäinen kasvu, työskentelytavat, projektinhallinta ja ryhmätyötaitojen kehitys. 3. Tuotekehitys prosessi (käyttäjäkeskeinen tuotekehitys) ja siihen sisältyvä prototyyppien käyttö, testaus ja päätöksenteko. 4. Ajattelumallit, joista suhtautuminen virheiden tekemiseen ja yrittäjyyteen nousivat keskeisiksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää esimerksiksi vertailukohtana, kun kehitetään koulutusohjelmia. Jos tutkimuksella selvitetyt opetusmetodit voitaisiin ottaa käyttöön muilla saman tyyppisillä kursseilla, voisi Aalto-yliopiston strategia: “kouluttaa laaja-alaisia kokonaisvaltaisesti ajattelevia asiantuntijoita, jotka pystyvät uudistamaan teknologioita teknologiateollisuuden ja rakennetun ympäristön alueilta” tulla hieman lähemmäksi toteutumistaan. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site