Title: | Supporting Acquisition of Programming Skills in Introductory Programming Education: Environments for Practicing Programming and Recording and Analysis of Exercise Sessions Ohjelmointitaitojen kehittämisen tukeminen ohjelmoinnin perusopetuksessa: ohjelmoinnin harjoitteluympäristöt ja työskentelyn tallentaminen ja analysointi |
Author(s): | Helminen, Juha |
Date: | 2014 |
Language: | en |
Pages: | 116 + app. 64 |
Department: | Tietotekniikan laitos Department of Computer Science and Engineering |
ISBN: | 978-952-60-5688-3 (electronic) 978-952-60-5687-6 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 69/2014 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Malmi, Lauri, Prof., Aalto University, Department of Computer Science and Engineering, Finland |
Thesis advisor(s): | Ihantola, Petri, D.Sc. (Tech), Aalto University, Department of Computer Science and Engineering, Finland; Karavirta, Ville, D.Sc. (Tech), Aalto University, Department of Computer Science and Engineering, Finland |
Subject: | Computer science, Education |
Keywords: | introductory programming education, automated assessment, program visualization, novice programming environment, program construction exercise, mobile learning, programming process, programming session, ohjelmoinnin perusopetus, automaattinen arviointi, ohjelmavisualisaatio, aloittelijan ohjelmointiympäristö, ohjelman rakennustehtävä, mobiilioppiminen, ohjelmointiprosessi, ohjelmointisessio |
OEVS yes | |
|
|
Abstract:Väitöskirjan työ jakautuu kahden teeman alle. Ensinnäkin työssä on tutkittu ohjelmoinnin harjoittelun aloittamiskynnyksen madaltamista uudenlaisilla ohjelmatyökaluilla. Työssä esitetään kokemuksia sellaisista aloittelijan Python-ympäristöistä, jotka vähentävät ohjelmoinnin harjoittelun aloittamisen mutkikkuutta seuraavalla kahdella tavalla.Ensinnäkin näissä tarjotaan vain rajallinen määrä avaintoimintoja integroidussa harjoitusympäristössä. Toisekseen näissä käytetään vain web-teknologioita siirrettävyyden ja käytön helpottamiseksi. Lisäksi työssä esitetään kokemuksia uudenlaisten ohjelman rakennustehtävien opetuskäytöstä sekä parannuksia näissä annettavaan automaattiseen palautteeseen. Työssä esitetään myös näihin tehtäviin perustuva sovellus Python-ohjelmoinnin harjoitteluun kosketusnäytöllisillä mobiililaitteilla. |
|
Parts:[Publication 1]: Juha Helminen and Lauri Malmi. Jype – A Program Visualization and Programming Exercise Tool for Python. In Proceedings of the ACM Symposium on Software Visualization (SOFTVIS’10), Salt Lake City, Utah, USA, pages 153–162, October 2010. doi:10.1145/1879211.1879234. View at Publisher [Publication 2]: Juha Helminen, Petri Ihantola, Ville Karavirta, and Lauri Malmi. How Do Students Solve Parsons Programming Problems? – An Analysis of Interaction Traces. In Proceedings of the Eighth Annual International Computing Education Research Conference (ICER ’12), Auckland, New Zealand, pages 119–126, September 2012. doi:10.1145/2361276.2361300. View at Publisher [Publication 3]: Ville Karavirta, Juha Helminen, and Petri Ihantola. A Mobile Learning Application for Parsons Problems with Automatic Feedback. In Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’12), Tahko, Finland, pages 11–18, November 2012. doi:10.1145/2401796.2401798. View at Publisher [Publication 4]: Juha Helminen, Petri Ihantola, Ville Karavirta, and Satu Alaoutinen. How Do Students Solve Parsons Programming Problems? – Execution-Based vs. Line-Based Feedback. In Proceedings of the International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTiCE ’13), Macau, China, pages 55–61, March 2013. doi:10.1109/LaTiCE.2013.26. View at Publisher [Publication 5]: Juha Helminen, Petri Ihantola, and Ville Karavirta. Recording and Analyzing In-Browser Programming Sessions. In Proceedings of the 13th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’13), Koli, Finland, pages 13–22, November 2013. doi:10.1145/2526968.2526970. View at Publisher [Publication 6]: Petri Ihantola, Juha Helminen, and Ville Karavirta. How to Study Programming on Mobile Touch Devices – Interactive Python Code Exercises. In Proceedings of the 13th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ’13), Koli, Finland, pages 51–58, November 2013. doi:10.1145/2526968.2526974. View at Publisher |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site