Title: | Venture Capitalist and Start-Up Cooperation - a Case Study About Market Orientation and Radical Innovation Venturekapitalisti ja startup yhteistyö - casetutkimus markkinaorientoituneisuudesta ja radikaali-innovaatioista |
Author(s): | Kilpi, Eero |
Date: | 2014 |
Language: | en |
Pages: | 212 |
Department: | Markkinoinnin laitos Department of Marketing |
ISBN: | 978-952-60-5665-4 (electronic) 978-952-60-5664-7 (printed) |
Series: | Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 59/2014 |
ISSN: | 1799-4942 (electronic) 1799-4934 (printed) 1799-4934 (ISSN-L) |
Supervising professor(s): | Möller, Kristian, Professor Emeritus, Aalto University, Department of Marketing, Finland |
Thesis advisor(s): | Anttila, Mai, Professor Emerita, Aalto University, Department of Marketing, Finland |
Subject: | Marketing |
Keywords: | venture capitalism, radical innovation, market orientation, venturekapitalismi, markkinaorientaatio, radikaalit innovaatiot |
Controlled terms: | marketing, companies, growth, venture capital, capital, innovations, organization, management, markets, markkinointi, yritykset, kasvu, riskirahoitus, rahoitus, pääoma, innovaatiot, organisaatio, johtaminen, markkinat |
OEVS yes | |
|
|
Abstract:Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia ja ymmärtää kuinka venturekapitalistit ja aloittelevat yritykset (startupit) tekevät yhteistyötä ja miten tämä yhteistyö 1) venturekapitalistien ja aloittelevien yritysten välillä ja 2) aloittelevien yritysten kesken, vaikuttaa aloittelevien yritysten markkinaorientaatioon radikaali-innovaatio ympäristössä. Muiden kontribuutioiden lisäksi tutkimus kiinnittää huomiota niihin positiivisiin muutoksiin, joita venturekapitalistien ja startupien yhteistyö saattaa aiheuttaa jälkimmäisten liiketoimintamahdollisuuksissa. Se tuo yritysten välisen yhteistoiminta näkökulman markkinaorientaatio keskusteluun ja tämän näkökulman roolin uutuustuotteen menestystekijänä. Tämän lisäksi tutkimus tuo lisänsä uusien tuotteiden tuotekehityskeskusteluun ja ehdottaa työvälinettä liiketoiminnan harjoittajille tutkimusalalta, jolta konkreettiset ja käytännölliset ehdotukset ovat perinteisesti olleet harvinaisia. Tutkitussa venturekapitalisti/startup yhteistyössä osallistujat eivät kokeneet yhteistoimintaa primääristi mahdollisuutena oppia toisilta organisaatioilta. Investoreilla ja startupeilla oli selkeät roolit ja varsinkin startupit kokivat missä organisaatioiden rajojen tulisi kulkea. Jo hyvin aikaisessa tutkimusvaiheessa tuli selväksi, että sellainen luottamus ja kommittoituminen, jota tiedonjohtamiskirjallisuus pitää edellytyksenä uuden tiedon luomiselle, ei ilmennyt samalla tavalla tutkituissa venturekapitalisti/startup yhteistoimintasuhteissa. Esitän tutkimuksessa organisaatioiden rajat ylittävää koordinointitoimintoa ja yhteistoiminnan ja markkinoinnin osatekijöiden avulla ehdotan markkinaidentifikaation “työpajaa”, jonka tehtävät rakentuvat tiedonjohtamisen SECI mallin periaatteiden mukaisesti. Ehdotan edelleen riippumattoman integraattorin toimenkuvaan perustuvaa markkinatietopäällikön tointa johtamaan kyseistä työpajaa ja arvioimaan missä kohtaa osallistuvat startupit ovat matkalla kaupalliseen menestykseen heidän tuotteensa, markkinatietonsa ja strategiansa kanssa. Tämän lisäksi tarvitaan vielä tiedon visiota. Sen ohella, että venturekapitalistit nimittävät sopivaksi katsomansa johtoryhmän startupeille, heidän tulisi myös pyrkiä kiinnittämään huomiota, että näillä organisaatiolla on oikeita kompetensseja vastata niihin muuttuviin tarpeisiin, joita uusilla ja kehittyvillä markkinoilla tulee olemaan. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site