Modulaarisen teräskennorakenteisen kansirakennuksen toteutettavuus työaluksissa

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.advisor Nallikari, Matti
dc.contributor.author Grönroos, Victor
dc.date.accessioned 2014-03-06T06:36:06Z
dc.date.available 2014-03-06T06:36:06Z
dc.date.issued 2014-01-28
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/12672
dc.description.abstract Kennorakenteet ovat osoittautuneet lupaaviksi rakenneratkaisuiksi monissa sovelluskohteissa. Pääasiallinen syy kennorakenteiden lisääntyvään käyttöön on niiden rakenteellinen tehokkuus, jonka ansiosta sovelluskohteista saadaan kevyempiä. Tässä diplomityössä selvitetään onko työaluksen kansirakennuksen valmistus teräskennorakenteisena moduulina toteutettavissa teknisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Työaluksen kansirakennusta tutkitaan modulaarisuuden näkökulmasta. Kennorakenteen soveltuvuutta modulaariseen kansirakennukseen tutkitaan tapaustutkimuksen avulla. Siinä käytettävän esimerkkialuksen kansirakennuksen yleisjärjestelyä käytetään pohjana kennorakenteisen konseptin kehityksessä. Tutkimuksessa selvitetään käytännön haasteita kennorakenteisen kansirakennemoduulin tuotannossa ja laivarunkoon liittämisessä. LVI- ja sähköjärjestelmien haasteita tarkastellaan, ja kennorakenteisen kansirakennemoduulin eristämistapaa verrataan perinteiseen laivan kansirakennukseen lämpötalouden näkökulmasta. Kennorakenteisen kansirakennemoduulin painoa ja hintaa arvioidaan ja verrataan perinteiseen kansirakennukseen. Kennorakennekonseptin vaikutusta laivaprojektin aikatauluun tarkastellaan. Kennorakenteinen kansirakennemoduuli vaikuttaa erittäin toteuttamiskelpoiselta. Työn perusteella voidaan suositella teräskennorakenteisen kansirakennemoduulin käyttöä työaluksissa. Tällä konseptilla toteutettuna kansirakennus voidaan valmistaa halvemmalla ja rakenteesta saadaan kevyempi perinteiseen kansirakennukseen verrattuna. Rakennusprosessin tehostumisen kautta laivaprojektin läpimenoaika lyhenee. fi
dc.description.abstract Sandwich structures have proven to be a promising structural option in many practical applications. The main reason for the use of sandwich structures is their structural efficiency, which leads to weight reductions. In this Master’s thesis the feasibility of a modular steel sandwich superstructure on special vessels is studied from a technical and economical point of view. Special vessels have short superstructures compared to overall vessel length. Therefore global bending is not taken into account in this study. The superstructure of a special vessel is studied from a modular perspective. The application of sandwich structure on a modular superstructure is studied through a case study. The general arrangement of the example ship is used as a basis in developing the new sandwich structure concept. Practical challenges in the production of the modular sandwich superstructure and in the hull joining process are studied. The challenges of electrical- and HVAC -systems are studied. The different ways of insulation are compared between the modular sandwich superstructure and the conventional superstructure from a thermal economy perspective. The weight and cost of the modular sandwich superstructure is estimated and compared with the conventional superstructure. The effects of the concept on the project schedule are viewed. The modular sandwich superstructure seems very feasible. On the basis of the study the use of a modular steel sandwich superstructure can be recommended on special vessels. With this concept, the superstructure can be made lighter and less expensive compared to the conventional way. Through a more effective building process, the project lead time is reduced. en
dc.format.extent 67
dc.language.iso fi en
dc.title Modulaarisen teräskennorakenteisen kansirakennuksen toteutettavuus työaluksissa fi
dc.title The feasibility of a modular all-steel-sandwich superstructure on special vessels en
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö en
dc.contributor.school Insinööritieteiden korkeakoulu fi
dc.subject.keyword kennorakenne fi
dc.subject.keyword sandwich structure en
dc.subject.keyword toteutettavuus
dc.subject.keyword laivan kansirakennus
dc.subject.keyword kansirakennemoduuli
dc.subject.keyword modulaarinen kansirakenne
dc.subject.keyword työalus
dc.subject.keyword teräskennorakenne
dc.subject.keyword feasibility
dc.subject.keyword ship superstructure
dc.subject.keyword modular superstructure
dc.subject.keyword special vessel
dc.subject.keyword steel sandwich structure
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201403061498
dc.programme.major Meritekniikka fi
dc.programme.mcode K3005 fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Diplomityö fi
dc.contributor.supervisor Kujala, Pentti
dc.programme Konetekniikan koulutusohjelma fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account