LaiskaMies livenä Second Lifessa - miten musiikin esittäjän identiteetti ja esitys siirretään virtuaalimaailmaan?

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor Aalto University en
dc.contributor.author Lanu, Sami
dc.date.accessioned 2014-02-17T08:23:44Z
dc.date.available 2014-02-17T08:23:44Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/12566
dc.description.abstract Opinnäytetyöni käsittelee musiikin esittämistä livenä virtuaalimaailmassa. Siinä tarkastellaan, mitä haasteita ja mahdollisuuksia virtuaalimaailmat tarjoavat esittävälle artistille. Pääpaino on esittävän artistin identiteetin ja musiikkiesityksen siirtämisessä virtuaalimaailmaan; miten identiteetti virtualisoidaan ja mitä haasteita ja mahdollisuuksia live-esitys virtuaalimaailmassa tuo mukanaan. Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: teososasta ja kirjallisesta osuudesta. Varsinainen teos oli ns. live-esitys virtuaalimaailmassa. Virtuaalimaailmat ovat kasvattaneet suosiotaan tasaisesti. Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan 80 prosentilla aktiivisista internetin käyttäjistä tulee olemaan ”toinen elämä” jossakin virtuaalimaailmassa jo vuonna 2011 (Gartner 2007). Identiteetin siirtämistä ja musiikin esittämistä virtuaalisissa tiloissa on kuitenkin tutkittu vähän. Virtuaalimaailmat tarjoavat musiikin esittäjille ja tekijöille monia mahdollisuuksia. Live-esiintyminen virtuaalimaailmassa ei ole yhtä helppoa kuin esiintyminen reaalimaailmassa mutta toisaalta esimerkiksi matkustamisen tarve vähenee. Virtuaalimaailma luo joitakin rajoitteita mutta niiden takia pitäisi tehdä kompromissia musiikin esittämisessä. Live-esiintymisemme Second Life -virtuaalimaailmassa todisti, että hyvän virtuaalisen elämyksen pystyy toteuttamaan nykyiselläkin tekniikalla. Tekniikan kehittyessä liikkeen ja ilmeen tunnistava kameraohjaus mahdollistaa tulevaisuudessa esiintyjälle keskittymisen omaan esiintymiseen ja ohjelma osaa käntää ilmeet ja eleet virtuaalimaailmaan sopiviksi. Näin kokemus sekä esittäjälle että virtuaalimaailman yleisölle muuttuu vielä elävämmäksi. fi
dc.format.extent 76
dc.format.mimetype application/pdf en
dc.language.iso fi en
dc.subject.other New media en
dc.title LaiskaMies livenä Second Lifessa - miten musiikin esittäjän identiteetti ja esitys siirretään virtuaalimaailmaan? fi
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.contributor.department Media Lab en
dc.contributor.department Medialaboratorio fi
dc.subject.keyword virtuaalimaailma fi
dc.subject.keyword musiikki fi
dc.subject.keyword identiteetti fi
dc.subject.keyword identiteetin virtualisointi fi
dc.subject.keyword live-esitys fi
dc.subject.keyword Second Life fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201401291241
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Maisterin opinnäyte fi
dc.contributor.supervisor Leinonen, Teemu
dc.programme Uuden median maisteriohjelma fi


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account