Narraation muotona videopelit ovat saamassa samankaltaisen jalansijan kuin kirjat ja elokuvat, jatkaen eteenpäin kehityskaarella, joka näyttää vastaavan esikuviensa historiaa. Kerronnallisina elementteinä pelihahmot ovat monien eri alojen yhteistuotoksia, ja niihin vaikuttavat monenlaiset ympäristötekijät, kuten tyylilaji sekä tekninen alusta. Olen tehnyt opinnäytteeni yhteistyössä viihdeyritys Rovio Entertainmentin kanssa ja keskittynyt erityisesti kahteen projektiin, joissa yhdistettiin kaksi suurta ja selkeälinjaista brändiä: Angry Birds ja Star Wars.
Molemmat kerronnalliset maailmat ovat tunnettuja erityisesti hahmovetoisuudestaan. Tämän ja oman työalueeni vuoksi käsittelen maisterintyötä erityisesti hahmosuunnittelun näkökulmasta, ja produktiona esittelenkin käytännön esimerkkeinä joitakin kiinnostavimpia yksilöitä. Toisen näkökulman tarjoaa se, että Rovion tuotteille ominaisesti minun asemani game artistina on erityisesti kasuaalien mobiilipelien tuotannossa. Tämän genren ja alustan voisikin sanoa olevan perusta sille, millainen Rovion visuaalinen tyyli on: Pelkistetty, helppotajuinen ja leikkisä.
Olen vähitellen oppinut tärkeää tietoa siitä, miten sisällyttää nämä ominaisuudet omaan grafiikkaani. Tutkimuskysymyksekseni muodostui siis: ”Miten kehittää hahmoja casual game -genreen lukeutuviin mobiilipeleihin.”