Title: | Torque estimation for maritime powertrains using convex optimization Momentin estimointi konveksilla optimoinnilla laivan voimansiirtojärjestelmälle |
Author(s): | Hakonen, Urho |
Date: | 2023-08-21 |
Language: | en |
Pages: | 52 |
Major/Subject: | |
Degree programme: | Master's Programme in Mechanical Engineering (MEC) |
Supervising professor(s): | Viitala, Raine |
Thesis advisor(s): | Manngård, Mikael; Laine, Sampo |
Keywords: | torsional vibration, maritime thruster, input and state estimation, convex optimization |
Location: |
Archive
OEV |
|
|
Abstract:Tämä opinnäytetyö tutkii laivojen voimansiirron akselimomentin estimointia käyttäen konveksia optimointia. Laivan voimansiirtoon vaikuttavien tuntemattomien ulkoisten voimien ymmärtäminen on tärkeää turvallisen ja luotettavan toiminnan varmistamiseksi, sekä järjestelmän mekaanisten komponenttien kunnonvalvontamenettelyjen ja suunnitteluvaatimusten edelleen parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on osoittaa, että matemaattisen mallinnuksen, simulaatioiden ja konveksin optimoinnin avulla tuntemattomat herätteet ja vääntövaste voidaan rekonstruoida käyttämällä mittauksia läheltä ajavaa moottoria. Tutkimuksessa käytetty konveksi optimointimenetelmä on regularisoitu pienimmän neliösumman ongelma. Työssä tarkastellaan neljää regularisoitua pienimmän neliösumman ongelmaa, mukaan lukien Tikhonov-regularisointi, ell1-regularisointi, H-P-trendisuodatus ja ell1-trendisuodatus. Regularisointimenetelmien tarkoituksena on pienentää pienimmän neliösumman ongelman häiriöalttiutta ja saada estimaattiin haluttu rakenne. Momentin estimointia tutkitaan simulaatioilla ja mittauksilla testipenkillä, joka on pienoismalli laivan potkurijärjestelmästä. Regularisointimenetelmiä käytetään moottorin väännön ja potkuriherätteiden samanaikaiseen estimointiin. Estimoitujen herätteiden ja testipenkkimallin avulla rekonstruoidaan testipenkin tilat, jolloin saadaan estimaatti akselimomentista. Estimoitua akselimomenttia verrataan testipenkin potkuriakselilta tehtyihin mittauksiin. Tulokset osoittavat, että konveksia optimointia voidaan käyttää estimoimaan potkuriakselin vääntömomenttia, käyttäen mittauksia läheltä testipenkin moottoria. Vääntömomentin estimointimenetelmä on riittävän joustava käsittelemään useita eri tyyppisiä herätteitä, ja sitä voidaan muokata suoraan sisällyttämään muitakin regularisoituja pienimmän neliösumman ongelmia. Neljästä käsitellystä regularisointimenetelmästä H-P-trendisuodatin toimii parhaiten tuottaen sileitä ja tarkkoja vääntömomenttiestimaatteja. H-P-trendisuodattimen etuna on, että sillä on analyyttinen ratkaisu, joten se on laskennallisesti tehokas. Koska meriliikenteen voimansiirtoihin vaikuttavien ulkoisten vääntömomenttien voidaan olettaa vaihtelevan tasaisesti, tässä opinnäytetyössä ehdotetaan H-P-trendisuodatinta robustiksi menetelmäksi akselimomentin estimointiin laivojen voimansiirtojärjestelmissä. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site