This master’s thesis is a study on masculine-coded clothing, styles and archetypes in menswear. Its productive part is a fashion collection of five looks. The topic of the thesis is the so-called Castro clone, a series of blue-collar and subcultural styles in the history of gay men’s dress, which emerged in the US in the 1970s and 1980s.
The objective of this thesis is to draw attention to the discursiveness of masculinity and how its ideal is being produced with cultural agreements through codes and signs in menswear. My aim is to highlight the significance of diversity in fashion today and challenge menswear as a gendered category by approaching it through queer theory and its importance and closeness of to myself.
I studied clone as a technique with the aid of another queer historical character, the dandy, my aspiration being understanding the historical qualities of menswear as being based on detail, distinction and even discreet semiotics as a result of the tradition to which it intertwines as well as through the history of gay men’s dress. The concrete design methodology is based on the notion of deconstruction fashion and its resemblance to queer theoretical thinking. The design process is carried out based on visual and three-dimensional research by cutting up, reassembling, distorting, stretching and magnifying secondhand clothing as a sketching method for pattern making and fitting the clothes on different people.
The theoretical component in the written thesis consists of literature reviews in critical studies of men and masculinities, queer theory, the history of homosexual identity in menswear, and the studies on the tradition of deconstruction in fashion design. I’ve also attempted to apply knowledge from the otherwise contextualizing theoretical framework of the written thesis to my design practice.
Referencing to the clone, utilizing the classical product categories and archetypes in menswear, and reviewing the meaning making techniques of the dandy and the clone enabled multifaceted reflection on the conventions and features of menswear through design and writing. Menswear design is, on one hand, determined by established conventions and queer and deconstruction are methods to produce a designer perspective on the great potential in its tradition to be utilized also in non-discriminatory and non-gendered fashion.
Tämä maisterin opinnäytetyö on tutkimus maskuliinisiksi koodatuista vaatteista, tyyleistä ja arkkityypeistä miestenvaatetuksessa. Sen produktiivinen osa on viiden asukokonaisuuden vaatemallisto. Opinnäytetyön aihe on niin kutsuttu ”Castro-klooni”, sarja työväenluokkaisten ja alakulttuureihin kuuluvien miesten pukeutumisesta ammentavia tyylejä homomiesten pukeutumisen historiassa, jotka syntyivät Yhdysvalloissa 1970- ja 1980-luvuilla.
Tämän opinnäytetyön objektiivina on kiinnittää huomiota maskuliinisuuden diskursiivisuuteen ja kuinka sen ideaalia tuotetaan kulttuuristen sopimusten ja viestien kautta merkein ja koodein miestenvaatesuunnittelussa. Tavoitteeni on suunnittelutyön ja teoriaosuuden kautta alleviivata moninaisuuden merkittävyyttä muodissa tänä päivänä ja haastaa miestenvaatetus sukupuolitettuna vaatetuskategoriana lähestymällä sitä queer-teoreettisen ajattelun kautta sekä sen tärkeyden ja läheisyyden kautta itselleni.
Tutkin kloonia tekniikkana toisen queer-historiallisen hahmon, dandyn, kautta pyrkimyksenäni ymmärtää miestenvaatetuksen historiallista yksityiskohtiin, täsmällisyyksiin, erontekoon ja hienovaraisiinkin merkitysjärjestelmiin perustuvaa luonnetta siihen liittyvän suunnitteluperinteen lopputulemana sekä homoseksuaalisten miesten pukeutumisen historian kautta. Mallistoni konkreettinen suunnittelumetodologia perustuu dekonstruktiomuodin käsitteeseen ja sen yhtäläisyyksiin queerteoreettisen ajattelun kanssa. Suunnitteluprosessi on toteutettu visuaalisen ja kolmiulotteisen taustatutkimuksen mukaan mm. leikkelemällä, uudelleenkokoamalla, vääristämällä, venyttämällä ja paisuttamalla käytettyjä vaatteita luonnosteluna kaavoitustyöskentelyssä ja sovittamalla vaatteita eri ihmisten päällä.
Opinnäytetyöni kirjallisen osan teoriaosuus koostuu kirjallisuuskatsauksista kriittiseen miestutkimukseen, queer-teoriaan, homoseksuaalisen identiteetin historiaan miestenvaatetuksessa ja dekonstruktion perinteeseen muotisuunnittelussa. Olen myös pyrkinyt soveltamaan tietoa suunnittelukäytänteisiini tästä luovaa produktiota muutoin kontekstualisoivasta teoreettisesta kehyksestä.
Klooniin viittaaminen, miestenvaatesuunnittelun klassisten tuotekategorioiden ja arkkityyppien hyödyntäminen sekä kloonin ja dandyn merkitykellistämistekniikoiden tarkastelu mahdollistivat monitahoisen pohdinnan miestenvaatetusta määrittävistä konventioista ja erityispiirteistä suunnittelu- ja teoriatyöskentelyn kautta. Miestenvaatesuunnittelua määrittävät yhtäältä vakiintuneet konventiot: queer sekä dekonstruktio ovat metodeja tuottaa suunnittelijanäkökulma sen perinteen suuresta potentiaalista myös syrjimättömän ja sukupuolittamattoman muodin suunnittelussa.