Tässä opinnäytteessä tutkin koskemisen tietoa taidekasvatuksen kontekstissa. Näkökulmani koskemiseen nojaa ruumiinfenomenologiseen ajatteluun kehollisuuden ensisijaisuudesta. Tukeudun myös antropologian näkemyksiin ihon, kosketuksen ja kivun merkityksistä. Lähestyn työssäni koskemisen omakohtaisen kokemisen kautta merkityksellisinä sosiaalisten suhteiden, todellisuuden ja kulttuurin jälkinä, joka tulee aistittavaksi ihon tietämisen kautta. Työlläni osallistun taidekasvatukselliseen keskusteluun kehollisesta tiedosta ja koskemisen merkityksistä.
Opinnäytteeni lähtökohdat ovat syntyneet omista koskemisen kokemuksistani tatuointitaiteen parissa. Tatuoitavana ollessani olen kokenut ihon kivun avaavan uudenlaista yhteyttä kehooni, jonka merkitykset ovat olleet osin sanoittumattomia. Kokemukset ovat saaneet minut kysymään, miten ymmärtää ihon kipua ja millaista tietoa se tuottaa? Siksi lähestyn koskemista omien kokemustani kautta kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1. Millaista tietoa iholla tapahtuvat koskemisharjoitteet tuottavat? 2. Millä keinoin taidekasvattajana koskemista voisi ymmärtää ja jakaa paremmin? Opinnäytteeni yhtenä keskeisenä tavoitteena on etsiä sanoja ja kieltä niille moninaisille tavoille, joilla koskeminen on osa elämäämme.
Metodologisesti opinnäytteessäni on piirteitä taiteellisesta, fenomenologisesta ja autoetnografisesta
tutkimuksesta. Keskeisenä tutkimusmenetelmäni on koskemisen kokemuksistani kirjoittaminen
yhdessä taiteellisen työskentelyn kanssa. Toinen keskeinen menetelmä on käsivaraiseen tatuoimiseen perustuvat koskemisharjoitteet. Koskemisharjoitteiden tarkoituksena on koetella ihon kipua ja herätellä siihen liittyvää aistista tietämistä, joita olen työstänyt taiteellisesti kirjoittamalla ja kokeellisia kuvan tekemisen menetelmiä käyttämällä.
Taiteellisen toimintani kautta löysin koskemiselle sanallisia ja kuvallisia ilmenemismuotoja, ja ymmärsin kehollisilla harjoitteilla olevan iso merkitys koskemisen tiedon tavoittamisessa. Keskeistä
työssäni on tuoda esille koskemisen tutkimista ohjaava poliittisuus, joka määrittelee sitä ketkä ja
miten kipua saa tutkia. Ehdotan koskemisen taiteen keinoin tapahtuvan tutkimisen avaavan paikkoja kivun moraalisten ja poliittisten kysymysten tarkasteluun, sekä myötätuntoisemman suhtautumisen löytämiseen kivulle.
Lopulta tutkielmassani on kyse myös haavoittuvaisuuden ymmärtämisestä.
In this master’s thesis, I explore the embodied meanings and knowledge of touch related pain in the context of art education. My theretical framework is based on a bodyphenomenological approach that emphasizes the primacy of bodily lived expience. I also rely on anthropological views on skin, pain and touch. I address touch related pain as multi layered traces of social and cultural reality embodied through and within my skin. With this work I participate in the art educational discussion of embodied knowledge and meanings of touch.
I approach touch related pain through my personal experience The basis of this work arises from
my own experiences of getting tattooed. While being tattooed, I have experienced that the pain of
the skin opens up a new kind of connection to my body. These experiences have felt truly meaningfull but hard to put into words. This have made me to ask: how to understand better the pain related to touch and skin? Hence, my research questions are: 1. What kind of knowledge do pain related touch exercises contain? 2. How can touch related pain and skin’s knowledge be better understood and shared as an arteducator? One of the main in aim in this thesis is to seek words and language for the many diverse ways in which touch related pain is part of our lives.
Methodologically, my thesis draws from artistic, phenomenological and autoethnographic research.
Writing alongside artistic experimenting forms my key methods in the thesis. Alonside those I explore the skin’s pain through tattoo related embodied touch exercises. The aim of the touch exercises
is to stretch and awaken the skin’s sensoral knowledge, and help to shape my written research material. The writings and experiences I continue to analyze by forming an experimental visual essay.
Through my artistic practice, I was able to find both visual and verbal expressions for skin’s pain. I
understood that embodied excercises play a a significant role in understanding the embodied knowledge and meanings of touch related pain. In my work, I find it essential to bring into question the politics that defines how and by who the pain can be researched. Therefore I suggest that with artistic methods we could unravel the political and morial issues reletad to pain and form more comppassionate relationship to it. In the end I come in conclusion that researching touch related pain is an attempt to gain better understanding about vulnerability.