The focal company’s sourcing division wants to find and select the most suitable suppliers for business-to-business integration (B2Bi) projects where the supplier enterprise resource planning (ERP) system will be linked to their own ERP back-end through SAP Business Network digital sourcing ecosystem (DSE) platform to increase transaction automation. The challenge comes from finding the most optimal 10% out of a pool of 376 direct material suppliers for doing so and then prioritizing them in an appropriate manner. Because B2Bi projects take vast amount of time, money and resources, the suppliers selected should satisfy multiple criteria to be considered worthy. The study aims to find the prerequisites and criteria that make a supplier suitable and pinpoint challenges that may arise from mutual process alignment efforts. For doing so, a benefit-to-effort two-times-two matrix is constructed and suppliers compared against it to see which enablement strategy would work the best for them.
The study helps the focal company in devising an ideal supplier selection process and timetable for the upcoming integration projects and works as a prediction tool on what is to come per individual supplier. Limited research seems to have explored supplier selection process, criteria or best practices for integration timeline optimization. Even though the study comes with refined scope and limitations, the main contribution is the method in which supplier selection logic can be built through multiple criteria-setting and input gathering to mitigate risks and to identify the essential resources and knowledge necessary for successfully completing strategic projects.
Tutkitun yrityksen hankintaosasto haluaa löytää ja valita sopivimmat toimittajat liiketoimintojen v alisille integraatioprojekteille (B2Bi), joissa toimittajan toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) liitetään yrityksen oman ERP:n takajärjestelmään SAP Business Network digitaalisen hankintaekosysteemin (DSE) alustan kautta.
Haasteena on löytää optimaalisimmat 10% 376:n suoran materiaalitoimittajan joukosta tähän tarkoitukseen ja priorisoida heidät asianmukaisella tavalla. Koska B2Bi-projektit vaativat suuren määrän aikaa, rahaa ja resursseja, valittujen toimittajien tulee täyttää useita kriteerejä tullakseen harkituiksi.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää ne edellytykset ja kriteerit, jotka tekevät toimittajasta sopivan, sekä tunnistaa haasteet, jotka voivat syntyä yhteisten prosessien linjaamiseksi. Tätä varten luodaan hyöty vs. vaiva kaksi-kertaa-kaksi -matriisi toimittajien vertailemiseksi, jotta voidaan selvittää, mikä aktivointistrategia toimii heille parhaiten. Tutkimus auttaa kyseistä yritystä laatimaan ihanteellisen toimittajan valintaprosessin ja aikataulun tuleville integraatioprojekteille ja toimii ennustetyökaluna yksittäisten toimittajien projektien kulun arvioinnissa. Aikaisemmin on rajoitetusti tutkittu toimittajan valintaprosessia, kriteereitä tai parhaita käytäntöjä integraation aikataulun optimoinnissa, jolloin tutkimus tuo rikastetun näkökulman rajatussa ympäristössä. Sen keskeisin panos on menetelmä, jonka avulla toimittajan valintalogiikkaa voidaan rakentaa useiden kriteerien ja tietojenkeruun kautta riskien vähentämiseksi sekä välttämättömien resurssien ja tietämyksen tunnistamiseksi onnistuneen strategisen projektin toteuttamiseksi.