The efficient maintenance of the railway network is crucial for Finland’s transportation
system. In this thesis an optimization application was developed for a Finnish company
that specializes in maintaining railway network devices, but there is an opportunity
to improve their practices in terms of daily task assignments to working groups.
This study focuses on addressing the task assignment challenge as a Vehicle Routing
Problem (VRP) by finding the most efficient routes for servicing devices. The objective
is to introduce a new system connected to the existing WorkManagement application
owned by Geometrix Oy, that optimizes the order in which the devices are maintained
and enhances operational management. The problem is formulated as a VRP with
Profits (VRPP) problem, whose main objective is to minimize the number of routes
needed to service all devices. In broad terms, the study proposes a process that divides
the set containing all the devices into smaller solvable subsets and solves them as
an Integer Program (IP). Various objective functions are tested, and the best one
is identified as the one that maximizes daily maintenance time and the number of
devices visited and subsequently minimizing driving duration. The developed solution
consists of a front-end interface, a back-end using the OR-Tools framework, and a
database for storing pre-calculated routes and driving durations. The process involves
the supervisor selecting working groups, the back-end creating a pool of available
devices, initializing the solver to optimize the problem, and presenting the result
for the supervisor’s acceptance or rejection. Testing of the solution demonstrates
promising results, and a simplified version is implemented for the focus company in this
thesis, which stores pre-computed routes in a database for instant retrieval. The thesis
discusses relevant VRP literature, describes the problem as a Multi-Depot Vehicle
Routing Problem with Profits (MDVRPWP), presents a binary integer programming
(BIP) model, discusses solving methods using OR-Tools, explains the integration into
the existing system, provides testing results, and concludes with recommendations for
future features and improvements.
Effektivt underhåll av järnvägsnätverket är avgörande för Finlands transportsystem. I
denna avhandling utvecklades en optimeringsapplikation för ett finskt företag som är
specialiserat på underhåll av järnvägsnätverkets apparater, men det finns en möjlighet
att förbättra deras praxis när det gäller distribuering av dagliga arbetsuppgifter till
arbetsgrupper. Denna studie fokuserar på att adressera utmaningen med arbetsuppgiftstilldelning som ett Vehicle Routing Problem (VRP) genom att hitta de mest
effektiva rutterna för underhåll av apparaterna. Målet är att introducera ett nytt system
som är kopplat till det existerande WorkManagement-programmet ägt av Geometrix
Oy, vilket optimerar ordningen för enhetsunderhåll och förbättrar operationell hantering. Problemet formuleras som ett VRP med vinster (VRPP), vars huvudsakliga
mål är att minimera antalet rutter som behövs för att underhålla alla enheter. I stora
drag föreslår studien en process som delar upp mängden apparater i mindre lösbara
delmängder och löser dem som ett heltalsprogram (IP). Olika målfunktioner testas, och
den bästa identifieras som den som maximerar daglig underhållstid och antalet besökta
enheter samtidigt som den minimerar körtiden. Den utvecklade lösningen består av ett
front-end för användaren, en back-end med hjälp av OR-Tools-ramverket och en databas
för att lagra förberäknade rutter och körtider. Processen innefattar att handledaren väljer
arbetsgrupper, bakänden skapar en pool av tillgängliga enheter, initialiserar lösaren
för att optimera problemet och presenterar resultatet för handledarens godkännande
eller avslag. Testningen av lösningen visar lovande resultat, och en förenklad version
implementeras för fokusföretaget i denna avhandling, där förberäknade rutter lagras
i en databas för omedelbar åtkomst. Avhandlingen diskuterar relevant litteratur om
VRP, beskriver problemet som ett VRP med vinster och flera depåer (MDVRPWP),
presenterar en binär heltalsprogrammeringsmodell (BIP), diskuterar lösningsmetoder
med OR-Tools, förklarar integrationen i det existerande systemet, presenterar testresultat och avslutas med rekommendationer för framtida funktioner och förbättringar.