Cities around the globe have been increasingly adopting pro-cycling policies and trying to increase the number of cyclists on the road as cycling in order to address such issues as climate change, sedentary lifestyles and pollution. The city of Helsinki is experiencing a period of steady population growth and the city aims to increase the cycling modal share in order to address the growing transportation needs of its residents. This thesis aims to understand how the city conceives of cycling related issues and how it aims to address them based on the documentation created by the city. This gives an understanding of what the planners in the Urban Environment Division (KYMP) consider important concerning cycling.
This thesis analyses 15 official cycling document from the city of Helsinki published from the year 2012 to the year 2023. These documents were analysed using methods consistent with content analysis and the coding procedures of the documents were done using a novel three step iterative analysis process. Based on the iterative coding procedures six code groups were created in order to simplify cross comparison of the coding results
Based on this analysis it was found that the city focuses on a wide range of cycling related issues in the documentation. In the documentation the city has outlined the actions that need to be taken in order to improve cycling conditions and increase modal share. While some of the improvements outlined in the documentation have been implemented successfully, such as the introduction of the City bikes and the improvement to the perceived safety of cycling there is still many issues that need to be addressed. Lack of secure parking, Routing and guidance, and winter maintenance are important issues for cyclists, that haven’t been sufficiently addressed in the city. Possibly due to this the cycling modal share has remained relatively stagnant for the past 10 years. The city has however started taking more serious action to address this in the past few years. While originally set for the year 2014 the city has reached the cycling investment target in 2020 and is set to maintain this tar-get level for the forceable future. Wit this increased investment, the city has more resources that it can invest into addressing cycling issues.
Kaupungit ympäri maailmaa yhä useammin ottavat käyttöön pyöräilymyönteisiä liikenneohjelmia ja nostamaan pyöräilijöiden osuutta liikenteessä vähentääkseen ilmastonmuutoksen, liikkumattomuuden ja saasteiden aiheuttamia ongelmia. Helsingissä on meneillään tasaisen väestönkasvun kausi, ja kaupungin viranomaiset tavoittelevat pyöräilyn osuuden kasvattamista liikenteessä mahdollistaakseen kasvavan väestön liikennetarpeiden toteuttamisen. Tämän diplomityön tarkoitus on analysoida Helsingin kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) tuottamia asiakirjoja ymmärtääkseen mitkä pyöräilyä koskevat ongelmat ovat kaupungin viranomaisten mielestä huomioonotettavia, ja mitä kaupungin viranomaiset aikovat tehdä näiden ongelmien suhteen.
Diplomityössä analysoidaan 15 virallista pyöräilyä käsittelevää asiakirjaa. Nämä asiakirjat julkaistiin vuosien 2012 ja 2023 välisenä aikana. Nämä asiakirjat analysoitiin sisällönanalyysin metodologisten menetelmien mukaisesti ja asiakirjojen koodaus perustuu kolmevaiheisen iteratiivisen analyysiprosessiin. Prosessin lopputuloksena luotiin kuusi koodiryhmää yksinkertaistaakseen tulosten vertailua.
Analyysin perusteella Helsingin kaupunki käsittelee pyöräilyä koskevia ongelmia laaja-alaisesti pyöräilyä käsittelevissä asiakirjoissa. Kaupunki on kartoittanut toimenpiteet, joilla pyöräilyn olosuhteita voitaisiin parantaa, sekä nostaa pyöräilyn osuutta liikenteessä. Kaupunki on onnistunut parantamaan pyöräilyn olosuhteita ottamalla käyttöön kaupunkipyöräjärjestelmän sekä parantamalla pyöräilyn koettua turvallisuutta. Kuitenkin moni pyöräilyä koskeva ongelma on jäänyt ratkaisematta. Turvallisten pyöräpysäköintipaikkojen puute, reitityksen ja opastuksen puuteet, sekä talvikunnossapidon huono laatu ovat merkittäviä ongelmia pyöräilylle, joihin Helsingin kaupungin toimenpiteet eivät ole tuoneet tarpeeksi parannuksia. Mahdollisesti tämän takia, pyöräilyn osuus kaikista ei ole merkittäväsi noussut edellisten 10 vuoden aikana. Kaupunki on kuitenkin kiinnittänyt enemmän huomiota pyöräilyolosuhteisiin viime vuosina. Vuonna 2020 kaupunki saavutti vuodelle 2014 asettamansa pyöräilyinvestointitavoitteen ja investoinnit näillä näkymin jatkuvat tavoitetasolla tulevaisuudessa. Korkeamman investoinnin takia kaupungilla on enemmän resurssia ongelmien ratkaisemiseen.