Tässä diplomityössä tutkittiin tuotetoimitusketjuja osana asuntorakentamisen tahtituotantoprosessia. Tutkimuksen tarve perustui rakentamisen tuottavuuden kehittämiselle tuotetoimitusketjun hallinnan avulla, millä mahdollistetaan läpimenoajan lyhentämisen toimet tahtituotantoa toteuttavissa rakennushankkeissa. Tavoitteena oli löytää ja luoda käsitys sisävalmistusvaiheen tahtilogistiikan toimintamallista, jotta tuotetoimitusketjuilla voidaan tukea läpimenoajan lyhentämisen tavoitteita tahtiaikojen ja -alueiden pienentyessä. Työn tavoitteena oli myös vastata tutkimuskysymyksiin nykyisessä tahtilogistiikassa havaituista hyödyistä ja haitoista, sekä materiaalivirran suhteutumisesta tuotantoprosessin virtaukseen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin aiheeseen pohjautuvaa aiempaa tutkimuskirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksen pääpainona oli Lean-rakentamisen, tahtituotannon ja tuotetoimitusketjujen aiemmat tutkimustulokset. Tahtituotannon havaittiin olleen laajemmin tutkittua ja tuotetoimitusketjujen tutkimuksen jääneen vähemmälle tarkastelulle. Kirjallisuuskatsaus vahvisti tutkimusaukon olemassaoloa ja nosti esiin eri näkökulmia empiirisen osuuden tutkimuksen toteutusta varten.
Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin tapaustutkimus, jossa rakennustyömaalta kerättiin tutkimuksen ilmiöille merkityksellistä aineistoa ja haastatteluilla syvennyttiin aineiston havaintoihin. Tahtiaikojen ja -alueiden pienentymisen havaittiin asettavan entistä enemmän vaatimuksia rakennustyömaan logistiikan suunnittelulle, toimivuudelle ja luotettavuudelle. Rakennustyömaalla oikein toteutetun välivarastoinnin todettiin mahdollistavan tahtituotantoprosessin virtauksen. Toisaalta materiaalipuskureita tarvittiin rakennustyömaalle, johtuen täsmätoimitusten vaihtelusta ja heikosta vasteajasta. Tahtialueilla huomattiin olevan hyödyntämättömiä välivarastointimahdollisuuksia ja edeltävien tahtien jättämien tilojen mahdollistamat toimitusaikaikkunat olivat oletettua suurempia.
This master’s thesis studied product supply chains as part of the takt production process of housing construction. The need for research was based on developing the productivity of construction with the product supply chain management, which enables shortening the lead time in construction projects that implement takt production. The aim was to find and create an understanding of the operating model of interior construction phase takt logistics so that product supply chains can support the objectives of shortening the lead time as takt times and takt areas reduct. The aim of the work was also to answer research questions on the benefits and disadvantages observed in current takt logistics and on the ratio of material flow to the production process flow.
The study was started by examining previous research literature based on the topic. The focus of the literature review was on previous research results from Lean construction, takt production and product supply chains. The findings showed that takt production was more widely studied, and that product supply chain research was not examined as much. The literature review strengthened the existence of a research gap and highlighted different perspectives for the implementation of the empirical research.
In the empirical part of the research, a case study was carried out in which data relevant to the survey phenomena was collected from the construction site and the interviews focused on the observations made in the data. The reduction in takt times and takt areas was found to place more demands on the planning, functionality, and reliability of logistics at the construction site. The interim storage at the construction site was found to enable the takt production process flow. On the other hand, material buffers were needed for the construction site due to variation in just-in-time deliveries and poor response time. It was noted that there were unexploited interim storage possibilities in the takt areas, and the delivery time windows that enabled the premises left by the previous takt wagons were larger than expected.