Rakennussuunnittelun diplomityö avaa Karhulan koulun laajennussuunnitelman suunnitteluprosessin vaiheittain. Suunnitelma perustuu yleisen arkkitehtuurikilpailun ehdotukseen Altair. Teoreettisessa taustoitusosioissa käsitellään koulusuunnittelun historiaa sekä nykytilan murrosta, avataan kilpailu- ja tilaohjelma, esitellään Kotkan Karhulan rakennushistoriaa, sekä analysoidaan tontti ja kaupunkikuva. Tämän jälkeen ratkaisumalleja haetaan viime aikoina rakennetuista suomalaisista kouluista analysoimalla niiden toiminnallisuutta ja arkkitehtuuria. Suunnitelma-osiossa jatkokehitelty versio esitellään. Työ päättyy prosessikuvaukseen ja pohdintoihin.
Lähtökohtana on luoda tulevaisuuden monitoimitalo-koulukeskus. Vanhaan kouluun liittyvä laajennusosa toimii sovittelevana kappaleena kaupunkikuvallisesti hajanaisessa ympäristössä. Puurakenteinen laajennus ottaa huomioon samalla tontilla sijaitsevien 1920- ja 1950-luvulla rakennettujen koulurakennusten arkkitehtuurin ilmentäen silti uutta muotoa. Sisätilojen jäsentely vastaa tämän päivän oppimisympäristöjen haasteisiin. Uutena palvelukeskustan maamerkkinä rakennus palvelee koululaisten lisäksi myös asukkaita iltakäytössä, sekä tarjoaa kunnalliset kirjastopalvelut saman katon alla.