Managing the evolution of a platform business in network-centric ecosystems

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Electrical Engineering | Doctoral thesis (article-based) | Defence date: 2023-01-19
Date
2021
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
115 + app. 121
Series
Aalto University publication series DOCTORAL THESES, 146/2021
Abstract
In recent years, configuring a platform-based multisided market and its business network has become a dominant business model in information and communications technology (ICT) markets. However, the success rate of such platform-based businesses has been rather low due to continuous external forces platform companies face. These forces may be manifest in the incremental evolution of the market environment or in fast and radical changes that suddenly disrupt the logic of value creation. These disruptions, in turn, motivate platform companies to re-evaluate their business strategies and tactics. The objective of this dissertation is to reveal the structures of platform-business-network environment, the factors that force them to change, and the company level response strategies to these forces. It is posited in this dissertation that an ICT service provider can manage the evolution of its platform business and network-centric ecosystems through informed strategic actions in the midst of ever-changing environment. In the first phase, platform business structures and ecosystem interplay are illustrated. This dissertation introduces a novel model for platform ecosystem structures depicting the strategic roles and their interplay. The findings indicate that the value-network configurations of a platform ecosystem align with the level of integration in the platform company, and platform business strategies emerge through several processes. Secondly, the endogenous and exogenous forces identified in the ICT platform markets capable of triggering strategy change are compared and assessed to reveal their impact. There is evidence that both incremental evolution and transient events influence the market configurations and platform strategies: the case examples and theoretical models enhance current understanding of these forces. These forces include technological evolution, changes in the ownership of a platform company, and market consolidation, for example. Third, light is shed on how both market and non-market actions potentially adopted by a platform company improve the value creation of an ecosystem through extended scale and scope. Actions such as a change in configuration, business acquisitions, a strategy shift, and geographical extension, help increasing the number and quality of complementarities, thus rendering the platform more valuable. Finally, it is argued that integrating adjacent business structures facilitates further embeddedness of the platform in the surrounding environment, as well as the materialization of knowledge spill-over effects. Actions that foster integration include co-innovation with local customers and partners, joint development of the business model, planning common strategic objectives, and working towards common ownership.

Useamman markkinan yhdistävä alustaliiketoiminta yhteistyöverkostoineen on muodostunut hallitsevaksi käytännöksi tieto- ja viestintäteknologiatoimi-aloilla (ICT). Tällaisen liiketoiminnan onnistumistodennäköisyys on kuitenkin ollut melko alhainen. Alustastrategioita harjoittavat yritykset kohtaavat jatkuvasti ulkoisia voimia, jotka pakottavat heidät arvioimaan uudelleen liiketoimintansa strategioita ja taktiikoita. Markkinaympäristön vähittäinen muutos rapauttaa alustaliiketoiminnan perusoletuksia, sekä nopeat ja radikaalit muutokset voivat rikkoa arvonluontilogiikan yllättäen. Tämä väitöskirja selvittää miten ICT-palveluntarjoaja voi hallita alustaliiketoimintaansa verkkokeskeisissä ekosysteemeissä. Markkinarakenteiden ja strategioiden analysointiin esitetään olemassa olevien menetelmien lisäksi uusia, joiden avulla voidaan muodostaa kattava kuva alustaliiketoiminnan ekosysteemijohtamisesta. Tuloksena ehdotetaan neljän näkökulman johtamismallia. Lisäksi väitöskirja luo uutta teoreettista pohjaa alustaliiketoiminnan kirjallisuuteen. Tämän väitöskirjan tulosten ensimmäisessä osassa esitetty uusi malli alustaliiketoiminnan ekosysteemeistä kuvaa toimijoiden strategisia rooleja ja niiden vuorovaikutuksia ekosysteemin sisällä. Vuorovaikutuksen ja johtamisen avoimuudella sekä yhteenliittymien tiiviydellä havaitaan olevan riippuvuus yhteistyökäytäntöihin. Toisena tämä väitöskirja käsittelee sisä- ja ulkosyntyisiä muutosvoimia, jotka voivat laukaista muutoksen alustaliiketoiminnan strategiassa. Sekä hitaasti etenevät vähittäiset kehityksen voimat että nopeat radikaalit tapahtumat havaitaan vaikuttavan markkinaympäristöön ja johtamispäätösten perusteisiin. Teoreettisen mallin lisäksi tämä väitöskirja havainnollistaa tapausesimerkein todellisen markkinan muutosta. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa esitettävien strategisten toimenpiteiden avulla alustayhtiö voi parantaa yhteistyöverkostonsa arvonluontia laajentamalla mittakaavaa ja palveluiden kattavuutta. Onnistuessaan toimenpiteet lisäävät alustan täydentävien palveluiden määrää ja laatua, lisäten samalla alustan arvoa. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa ekosysteemikonfiguraation muutos, yritysostot ja laajentuminen uuteen markkinaan. Lopuksi tässä väitöskirjassa esitetään strategisia toimenpiteitä, joita verkkokeskeinen ekosysteemi voi hyödyntää integroituakseen ja parantaakseen sulautuvuutta ympäröiviin markkinarakenteisiin. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa innovointi yhdessä paikallisten asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa, sekä liiketoimintamallien ja strategioiden yhteiskehittäminen. Parantuneen integraation avulla alustaekosysteemi pystyy hyödyntämään eri ekosysteemien välisen yhteistyön kautta syntyviä osaamisen heijastusvaikutuksia.
Description
Supervising professor
Hämmäinen, Heikki, Prof., Aalto University, Department of Communications and Networking, Finland
Thesis advisor
Töyli, Juuso, Adjunct Prof., Aalto University, Department of Communications and Networking, Finland
Keywords
platform ecosystem, acquisition program, neutral host market, platform business, disruption, business strategy, business network, alustaekosysteemi, hankintaohjelma, neutraali isäntäyritys, alustaliiketoiminta, markkinahäiriö, liiketoimintastrategia, liiketoimintaverkosto
Other note
Parts
  • [Publication 1]: Lähteenmäki, J. (2021) The evolution paths of neutral host businesses: antecedents, strategies, and business models. Telecommunication Policy, 45(10), 102201. http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-2021110410001.
    DOI: 10.1016/j.telpol.2021.102201 View at publisher
  • [Publication 2]: Lähteenmäki, J., Hämmäinen, H., Kilkki, K., & Alahuhta, P. (2017). Short-message service as a digital disruptor of industry. Journal of Innovation Management, 5(3), 122-139. http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-201802091479. https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.003_0007/290
  • [Publication 3]: Lähteenmäki, J., Hämmäinen, H., Zhang, N., & Swan, M. (2016, April). Cost modeling of a network service provider cloud platform. In 2016 IEEE International Conference on Cloud Engineering Workshop (IC2EW) (pp. 148-153). IEEE.
    DOI: 10.1109/IC2EW.2016.40 View at publisher
  • [Publication 4]: Lähteenmäki, J., & Töyli, J. The consolidation of digital infrastructure assets: An acquisition program on the telecommunication infrastructure industry. Submitted for publication, 29 pages, October 2021.
  • [Publication 5]: Lähteenmäki, J., & Töyli, J. Platform ecosystems as market configurations: Insights from the ICT industry. Submitted for publication, 26 pages, October 2021.
Citation