This Master’s thesis observes the benefits and challenges of introducing a 3D
design program to the design process. In recent years, 3D design programs for
clothing have improved significantly. Some companies have already introduced
3D to their design processes, and many are interested in doing so.
This thesis studies digital transformation from a functional sportswear designer’s
point of vie. The study approaches 3D design and current challenges of the
design and development process in a commercial setting through the literature
review, case study, and discussions with industry professionals.
Although virtual reality and 3D design have been used in many industries for a
long time, getting the technology to meet the requirements of virtual prototyping
with soft materials has been challenging. This thesis presents the challenges
in the traditional design and development workflow that the 3D software could
help to solve: most designs start with a 3D idea that is flattened to 2D production
instructions, only to be constructed again as a three-dimensional garment
in the sample room. This thesis studies how virtual sampling can modernize the
design and development process and enables better garment production, earlier
sales, and more efficient marketing. The study presents a case study with a
leading Finnish outdoor brand where the 3D software was applied to the design
process of a down jacket.
The 3D design software provides a natural environment for designers to virtually
create and test new garments. Many essential details can be tested and
discussed before any physical samples are made, giving designers better control
over fit, function, time, and cost.
The whole company can benefit from the virtual transition that starts with the
design department. Apparel companies can streamline old, outdated processes,
take back ownership of the products, and simultaneously reduce the risk, cost,
and development time.
Tämä taiteen maisterin opinnäytetyö käsittelee vaatetusalan 3D-suunnitteluohjelmien
käyttöönoton hyötyjä ja haasteita toiminnallisen urheiluvaatesuunnittelijan
näkökulmasta. Viime vuosina vaatetuksen 3D-suunnitteluohjelmat
ovat parantuneet merkittävästi ja yritysten kiinnostus virtuaalisia työvälineitä
kohtaan on kasvanut. Osa vaatetusalan yrityksistä on jo ottanut virtuaaliset
suunnittelutyökalut osaksi suunnitteluprosessiaan ja monet ovat kiinnostuneita
niistä.
Työssä tutkitaan kuinka virtuaalinen työskentely-ympäristö voi auttaa päivittämään
vanhentuneita vaatesuunnittelu- ja kehitysprosesseja, mahdollistamaan
kontrolloidun vaatetuotannon, aikaisemman myynnin ja modernin markkinoinnin.
Tutkimus lähestyy 3D-suunnittelua ja suunnitteluprosessin haasteita kirjallisuuskatsauksen
ja alan ammattilaisten kanssa käytyjen keskustelujen kautta.
3D-ohjelman käyttöönottoa ja sen soveltuvuutta untuvatuotteiden suunnitteluun
käsitellään Case-osassa, joka tehtiin yhteistyössä johtavan suomalaisen ulkoiluvaatemerkin
kanssa.
Vaikka virtuaalitodellisuutta ja 3D-suunnittelua on käytetty monilla toimialoilla
pitkään, teknologian hyödyntäminen vaatetusalalla on ollut haastavaa.
3D ohjelmistot tarjoavat luonnollisen ympäristön suunnitella ja testata uusia
vaatteita. Monet tärkeät yksityiskohdat voidaan testata ja niistä voidaan helposti
keskustella ennen kuin yhtäkään fyysistä mallikappaletta on valmistettu. Suunnittelijoilla
on parempi kontrolli vaatteen istuvuudesta, toimivuudesta, hinnasta
ja tuotekehitykseen käytetystä ajasta.
Vaatetusalan yritykset voivat hyötyä suunnitteluosastolta alkavasta virtuaalisesta
siirtymästä. Uusi teknologia mahdollistaa vanhentuneiden prosessien päivittämisen
ja samanaikaisesti pienentää koko tuotekehitys prosessin riskiä, kustannuksia
ja kehitysaikaa. Suunnitteuvaiheessa tuotettua materiaalia voidaan myös
hyväksi käyttää myynti- ja markkinointiprosesseissa.