Kuluttajan asenteet, ajatukset, normit ja käyttäytyminen verkkokaupassa

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.author Mandelin, Suvi
dc.date.accessioned 2013-12-02T09:16:32Z
dc.date.available 2013-12-02T09:16:32Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/11745
dc.description.abstract Tiivistelmä Tutkielman tavoitteet Verkkokaupan kasvu viime vuosina on ollut vahvaa ja se on syrjäyttänyt jo osin perinteiset asiointikanavat kuten myymäläasioinnin tai postimyynnin. Samaan aikaan verkkokauppa on muovannut kuluttajien asiointitapoja ja se on synnyttänyt myös uusia asiointimalleja. Näiden mallien muodostumiseen vaikuttavat kuluttajien henkilökohtaiset normit, asenteet ja ajatukset. Tämä tutkimuksen tavoitteena on tarkastella miten kuluttajien normit, asenteet ja ajatukset vaikuttavat asiointiin ja miksi ne vaikuttavat. Tämän lisäksi tässä tutkimuksessa tarkastellaan myös miten normit, asenteet ja ajatukset vaikuttavat kuluttajien luomiin mielikuviin verkkokaupasta sekä siellä koettuun asiakasarvoon. Aineisto ja tutkimusmenetelmä Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja tutkimusmetodina hyödynnettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin 18 verkkokaupassa asioinutta kuluttajaa, joka olivat 20-60 -vuotiaita. Haastattelujen aikana keskityttiin saamaan tietoa kuluttajien normeista, asenteista, ajatuksista, mielikuvista ja asiointitavoista verkkokaupassa. Haastattelun jälkeen aineisto jaettiin teemoihin ja analysoitiin. Tulokset ja johtopäätökset Tutkimusmateriaalin pohjalta havaittiin selkeästi kolme kuluttajaryhmää, joista jokaisella on oma persoonallinen tapansa asioida verkkokaupassa. Impulssiostajat ovat 20-39 -vuotiaita naisia, jotka hakevat verkkokaupasta trendejä, elämyksiä ja piristystä arkeensa. Täsmäostajat hakevat kulutukseensa standardituotteita ja heidän impulssinsa ostaa tuote verkkokaupasta syntyy jo reaalimaailmassa. Täsmäostajien ryhmä muodostuu 20-39 -vuotiasta mieskuluttajista sekä yli 40 -vuotiaista kuluttajista. Kolmas kuluttajaryhmä on verkkokaupan ostoksien välttelijät, joiden asiointi verkkokaupassa sisältää vain hinta- ja tuotetietojen etsinnän ja varsinainen ostos suoritetaan myymälässä. Kuluttajien kokema arvo verkkokaupassa kytkeytyy mahdollisuuteen räätälöidä sisältöjä, asioida maantieteellisistä ja aikarajoitteista vapaasti ja mahdollisuutena päästä käsiksi erilaisiin tuotevalikoimiin. fi
dc.format.extent 77
dc.language.iso fi en
dc.title Kuluttajan asenteet, ajatukset, normit ja käyttäytyminen verkkokaupassa fi
dc.type G2 Pro gradu, diplomityö fi
dc.contributor.school Kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Business en
dc.contributor.department Department of Marketing en
dc.contributor.department Markkinoinnin laitos fi
dc.subject.keyword Verkkokauppa
dc.subject.keyword kuluttaja
dc.subject.keyword asiointitapa
dc.subject.keyword arvon muodostuminen
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-201312058062
dc.type.dcmitype text en
dc.programme.major Strategic Retail Management en
dc.programme.major Kaupan strateginen johtaminen fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.type.ontasot Pro gradu tutkielma fi
dc.subject.helecon markkinointi
dc.subject.helecon marketing
dc.subject.helecon verkkokauppa
dc.subject.helecon electronic commerce
dc.subject.helecon strategia
dc.subject.helecon strategy
dc.subject.helecon kauppa
dc.subject.helecon commerce
dc.subject.helecon e-business
dc.subject.helecon e-business
dc.subject.helecon kuluttajat
dc.subject.helecon consumers
dc.subject.helecon shoppailu
dc.subject.helecon shopping
dc.subject.helecon internet
dc.subject.helecon internet
dc.subject.helecon johtaminen
dc.subject.helecon management
dc.subject.helecon kuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.helecon consumer behaviour
dc.ethesisid 13378
dc.date.dateaccepted 2013-04-11
dc.location P1 I


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

My Account