Employees' organizational identification in a post-merger environment - a multifactor approach

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Date
2013
Major/Subject
Finnish Business Communication
Talouselämän viestintä
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
73
Series
Abstract
Employees' organizational identification in a post-merger environment - a multifactor approach Case: Aalto- yliopiston Arkkitehtuurin laitos Tavoitteet: Tutkielman ensisijaisena tavoitteena on selvittää, miten Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin osaston henkilökunta ja opiskelijat ovat sopeutuneet uuteen organisaatioympäristöön, joka muodostui Arkkitehtuurin osaston liityttyä Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun. Tutkimuksen painopiste on organisaatioidentiteetissä ja siinä, mihin organisaatioon Arkkitehtuurin laitoksen henkilökunta ja opiskelijat ensisijaisesti identifioituvat ennen yhdistymistä ja yhdistymisen jälkeen. Tutkimusaineisto ja - menetelmät: Tutkimuksessa on hyödynnetty mixed method- lähestymistapaa, jossa tutkimusaineisto kootaan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen kautta. Kvalitatiivinen aineisto koostuu neljästä haastattelusta, jotka toteutettiin kevään 2012 aikana. Haastateltavina olivat Arkkitehtuurin laitoksella johtavassa asemassa olevia henkilökunnan jäseniä sekä opiskelijoita. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto puolestaan koottiin kyselyllä, joka lähetettiin Arkkitehtuurin laitoksen henkilökunnalle ja opiskelijoille sähköpostitse. Tutkimusvälineenä hyödynnettiin Multifactor- lähestymistapaa, jossa yhdistymiseen liittyvät tekijät jaettiin kuuteen osaan. Määrittelemällä näiden tekijöiden keskinäinen merkitys yhdistymisen jälkeisessä identifitoitumisessa on mahdollista selvittää, millä tavoin yhdistyminen on vaikuttanut henkilökunnan ja opiskelijoiden organisaatioidentiteettiin ja arkkitehtien sisäiseen ammatti-identiteettiin. Tulokset: Merkittävimpinä identifioitumiseen liittyvinä tekijöinä esille nousivat yhdistymiseen liittyvät uhat ja mahdollisuudet, identifioituminen organisaation sisäisiin ryhmiin sekä jatkuvuus/ epävarmuus. Arkkitehtien oma vahva ammatillinen identiteetti nousi tutkimuksessa voimakkaasti esiin, ja tämä vahva identiteetti myös auttoi arkkitehteja sopeutumaan uuteen organisaatioympäristöön. Suurin osa arkkitehdeista kokee edelleen identifioituvansa ensisijaisesti nimenomaan arkkitehtuurin osastoon, ei TaiK:iin tai Aalto- yliopistoon. Suurimpana epävarmuustekijänä koettiin se, millä tavoin ulkopuoliset toimijat tulevat näkemään arkkitehtien teknillisen pätevyyden TaiK:iin yhdistymisen jälkeen. Avainsanat: organizational identification, merger, multifactor approach, identity, organizational groups
Description
Keywords
organizational identification, merger, multifactor approach, identity, organizational groups
Other note
Citation