Hengittävä elokuvanteko – Olemisen ohjaaminen olosuhteita ohjaamalla

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2022
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Elokuvataiteen maisteriohjelma
Language
fi
Pages
49
Series
Abstract
Opinnäytetyö käsittelee fiktioelokuvanteon olosuhteiden vaikutusta amatöörinäytteljän työhön. Aihetta tutkitaan Jesse Jalosen ohjaaman Kukaan ei katso sinua silmiin (2022) -elokuvan prosessin kautta, jossa tuotannon muodon ohjaamisen voidaan katsoa olleen osa ohjaajan ohjaussuunnitelmaa. Opinnäytetyössä puretaan elokuvanteon prosessia ja ohjausmetodin vaikutuksia elokuvassa esiintyneen amatöörinäyttelijän näkökulmasta. Työssä avataan Kukaan ei katso sinua silmiin -elokuvan syntyyn, roolitukseen, ajankäyttöön, kuvauspaikkoihin ja työryhmään liittyviä valintoja, joiden koin ohjaavan työtäni amatöörinäyttelijänä. Työssä käsitellään erityisesti tavallista runsaamman kuvausajan vaikutusta niin amatöörinäyttelijän kuin muunkin työryhmän taiteelliseen työskentelyyn. Opinnäytetyötä varten on haastateltu Kukaan ei katso sinua silmiin -elokuvan ohjaajaa Jesse Jalosta. Elokuvan prosessin purkamisen kautta pohditaan, millainen vaikutus fiktioelokuvan tuotannolla on elokuvan sisältöön ja lopputulokseen. Työssä käsitellään, supistaako fiktioelokuvan taiteellisten ja tuotannollisten päätösten välille vedetty raja luovaa prosessia ja siten sisältöjen monimuotoisuutta. Lisäksi työ tarkastelee hetkessä elämisen, luovan olon ja prosessin hengittävyyden merkitystä elokuvan kuvaushetkessä.

This thesis investigates how the conditions of fiction filmmaking affect the work of an amateur actor. The topic is explored through the process of Jesse Jalonen’s film Nobody Meets Your Eyes (2022), in which directing the form of the production can be seen as an integral part of the director’s directorial plan. In this thesis the process of making this film and the effects of the directing method are examined from the point of view of an amateur actor who plays in the film. This thesis presents how the director’s choices regarding casting, use of time, locations and crew became choices that directed me, an amateur actor, on set. In particular, the thesis shows how using more time than usual while filming affects the work of an amateur actor as well as the filmmaking crew. The director Jesse Jalonen has been interviewed for the thesis. Through analysing the filmmaking process of Nobody Meets Your Eyes the thesis examines how the production model of a fiction film is related to the final film and its artistic style, and whether production and art related decisions should be considered separate at all.
Description
Supervisor
Saarela, Saara
Thesis advisor
Kyösola, Satu
Keywords
elokuvaohjaus, näyttelijänohjaus, amatöörinäyttelijä, dokufiktio, fiktioelokuva, elokuva
Other note
Media files notes: Taiteellinen osuus Ida-Maria Olvan opinnäytetyöhön Hengittävä elokuvanteko – Olemisen ohjaaminen olosuhteita ohjaamalla Description: Sisältää linkin lopputyöelokuvaani Mehiläiskesä (2021), joka on osa opinnäytteeni arviointia. Lisäksi sisältää linkin otteisiin Jesse Jalosen elokuvasta Kukaan ei katso sinua silmiin (2022), joita käytän kirjallisen opinnäytetyöni esimerkkeinä.
Citation