Tämän opinnäytteen tavoitteena on tarkastella kahta kulttuuriaktivismiin perustuvaa Tamperelaista luovaa yhteisöä, Sirkus Supinaa ja Värien Helmikuuta. Tutkimuksessa analysoidaan tarkastelun kohteena olevien yhteisöjen toimintarakenteita peilaamalla niitä Niklas Luhmannin luomaan, ja Yrjö Engeströmin edelleenkehittämään toimintateoriaan. Analyysin tuloksia sovelletaan Sirkus Supinan toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvaillaan kulttuuriaktivismia ilmiönä, pohditaan yhteisöjen merkitystä sekä avataan toimintateorian käyttöä toiminnan analyysin apuna. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa tarkastellaan kenttäjaksolla syntynyttä aineisoa toimintateorian periaatteisiin nojaten.
Lopuksi tutkimuksen aikana kerätyn ja analysoidun empiirisen materiaalin avulla kootaan yhteen asioita, joita tulisi ottaa huomioon yhteisötaidehankkeita suunniteltaesssa sekä kehitetään Sirkus Supinan toimintaa.