Opinnäytteen aiheena olivat liikunta ja urheilu ja omat juoksemisen kokemukseni. Työssä yhdis-tyivät taiteellinen prosessi ja tieteellinen tutkimus. Lähtökohtana oli kriittinen suhtautuminen dualismiin, kehon ja mielen erillisyyteen. Taiteellisen työn tavoitteena oli purkaa juoksemisen kokemuksia taiteen keinoin. Tieteellisen tutkimuksen tavoitteena oli liittää oma kokemukseni filo-sofiseen ajatteluun. Tutkimusyössä ei käsitelty taiteellisen työn tekniikoita tai prosesseja, vaan kirjallinen osio oli taiteellisen osion filosofista ja sanallista tausta-ajattelua. Molemmat osat, sekä taiteellinen että tieteellinen, olivat ymmärrettävissä myös itsenäisinä, toisistaan irrallisina osina.
Taiteellisessa prosessissa toteutettiin maalauksia ja keramiikkaveistoksia. Tieteellinen osuus oli fenomenologinen kehollisuuden, liikunnan ja urheilun filosofiaan pohjautuva tutkimus, jossa läh-deaineistona olivat alan aiemmat tutkimukset. Sekä taiteellisen että tutkimuksellisen osuuden lähdeaineistona ja innoittajina käytettiin juoksijalegendojen, Paavo Nurmen ja Lasse Virenin elämäkertoja ja valokuvia näiden uran varrelta.
Taiteellisen työn tuloksena syntyi juoksuaiheisia maalauksia ja veistoksia, jotka esiteltiin kahdessa yksityisnäyttelyssä. Keskeiseksi tulokseksi muodostui itse aiheen käsittely taiteen keinoin eli henkilökohtainen, taiteellinen prosessi. Tutkimusosuus liitti työn osaksi liikunnan filosofista ajatte-lua. Kirjallinen tutkimusraportti kokosi yhteen filosofisen pohdinnan, taiteellisen osuuden lähtökohdat ja ajatusmallit ja se esitteli kuvin taiteellisen työn tulokset.
Opinnäytteen tärkeimpiä tuloksia oli dualismin käsitteen ymmärtäminen osaksi ihmisenä olemista. Yhtä tärkeitä olivat juoksemisen ja kilpailemisen mahdollistaman ulottuvuuden kuvaaminen, käsitteiden avaaminen ja henkilökohtainen ymmärtäminen. Kehollisuuden ja liikunnan kautta saavutettava ulottuvuus mahdollistaa voimakkaan läsnäolon maailmassa, aistien kokonaisvaltai-sen avautumisen sekä eksymisen ja virittymisen ketjun mahdollistaman mielen ja kehon yhteisen tietämisen ja tuntemisen.