Title: | Taideorganisaation markkinaorientaatio : markkinaorientaation edellytykset ja ilmeneminen esitystaideorganisaation ohjelmistosuunnittelussa |
Author(s): | Sorjonen, Hilppa |
Date: | 2004 |
Language: | fi |
Pages: | 222 s |
Major/Subject: | Markkinointi (Marketing) |
ISBN: | 951-791-898-4 |
Series: | Acta Universitatis oeconomicae Helsingiensis. A, 247 |
ISSN: | 1237-556X |
Bibid: | 315532 | |
Supervising professor(s): | Uusitalo, Liisa, professor |
Controlled terms: | Taide, Kulttuuri, Organisaatio, Kulttuurin markkinointi, Kulttuurijohtaminen, Markkinat, Tieto, Markkinaorientaatio, Markkinaorientaation edellytykset, Asiakasorientaatio, Sidosryhmäorientaatio, Kilpailijaorientaatio, Esitystaide, Esittävä taide, Ohjelmistosuunnittelu, Market orientation, Antecedents of market orientation, Performing arts, Arts, Culture, Organization, Arts marketing, Arts management, Knowledge, Markets |
OEVS yes | |
|
|
Abstract:Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä ja tietämystä taideorganisaatioiden suhteesta markkinoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja analysoida, miten taideorganisaatio ottaa markkinat huomioon toiminnassaan, toisin sanoen: ilmeneekö taideorganisaation toiminnassa markkinaorientaatiota, millä tavoin markkinaorientaatio ilmenee ja miksi markkinaorientaatio ilmenee sellaisena kuin ilmenee. Markkinaorientaation konkreettista ilmenemistä tutkittiin esitystaideorganisaatioiden ohjelmistosuunnittelun yhteydessä. Tutkimus perustui markkinaorientaatioteoriaan sekä organisaatiokulttuurin ja taiteen markkinoinnin kirjallisuuteen. Taideorganisaatiot nähtiin kilpailullisilla markkinoilla toimivina ja niiden toiminnan tarkastelussa käytettiin liiketaloustieteen käsitteistöä. Markkinaorientoituneeksi määriteltiin esitystaideorganisaatio, joka suunnittelee ja toteuttaa eri toiminnot koordinoiden erityisesti asiakkaiden, mutta myös muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia sekä kilpailijoita koskevaan informaatioon perustuvia, asiakkaille ylivoimaista arvoa luovia tuotteita.
|
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site