Title: | Cost benefits and mechanisms of implementing an AI triage solution in a primary healthcare center – Case Klinik Access at Myyrmäki health center Tekoälypohjaisen potilasluokittelun ja hoidon tarpeen arvioinnin kustannusvaikuttavuus ja -mekanismit vantaalaisella terveysasemalla |
Author(s): | Heinonen, Juuso |
Date: | 2021-10-20 |
Language: | en |
Pages: | 78 + 11 |
Major/Subject: | Operations and Service Management |
Degree programme: | Master’s Programme in Industrial Engineering and Management |
Supervising professor(s): | Lillrank, Paul |
Thesis advisor(s): | Hörhammer, Iiris; Tenhunen, Henni |
Keywords: | digital health intervention, triage, health needs assessment, symptom checker, cost effectiveness, artificial intelligence |
Location: |
Archive
OEV |
|
|
Abstract:Terveydenhuollon tekoälysovellutuksia on kehitetty kasvavissa määrin, mutta niiden kustannusvaikuttavuudesta on vain vähän tutkittua tietoa. Ikääntyvän väestön ja nousevien kustannusten myötä jokaista terveydenhuollon osa-aluetta tulisi arvioida kustannusvaikuttavuuden kautta aina kun se on mahdollista. Yksi tekoälyn sovellutuksista terveydenhuollossa on päätöksen tukeminen hoidon tarpeen arvioinnissa ja alustavien diagnoosien ehdottaminen. Edeltävät tutkimukset arvioivat kattavasti tällaisten oirearviopalveluiden diagnostiikan tarkkuutta, mutta vain harva tutkimus käsittelee laajoja palvelun käyttöönottoja ja siitä seuranneita vaikutuksia potilaiden terveyspalveluiden käyttöön. Tämä diplomityö käsittelee “Klinik Access” nimisen digitaalisen asiointi- ja hoitoonohjausjärjestelmän kustannusvaikuttavuutta ja -mekanismeja. Kyseessä on potilaalle vaihtoehtoinen tapa ottaa yhteyttä terveysasemaansa netissä, kun taas sairaanhoitaja saa palvelusta tukea päätöksentekoonsa. Diplomityö pohjautuu 14 kuukauden potilasrekisteritietoihin Klinikin käyttöönotosta Vantaan Myyrmäen terveysasemalla vuonna 2017. Seuranta-ajan aikana Klinik käyttäjät olivat nuorempia ja useammin naisia, heillä oli vähemmän ja hieman erilaisia hoidon tarpeita, sekä enemmän lyhyitä hoitoepisodeja. Verrattaessa regressioanalyysissä puhelimitse ja Klinikin kautta aloitettuja hoitoepisodeja, Klinikin käyttö oli yhteydessä 8 - 20 euroa matalampiin kustannuksiin per episodi. Todennäköisin aktivoitunut kustannusmekanismi oli hoidon oikea tasoisuus, sillä Klinik episodeissa kertyi vähemmän kustannuksia lääkäreiden ja enemmän sairaanhoitajien työstä. Vantaalla palvelu oli suunnattu vain kiireettömään asiointiin ja sen osuus kontakteista oli vain 16 prosenttia, mikä rajoittaa terveysaseman säästöjä. Tämän diplomityön löydökset viittaavat siihen, että Klinik Access on kustannusvaikuttava tapa hakeutua hoitoon tutkitussa kontekstissa. Lisää tutkimusta tarvittaisiin arvioimaan niiden palvelun ominaisuuksien vaikuttavuutta, joita ei kattavasti hyödynnetty Myyrmäessä, sekä vaikuttavuutta sellaisessa kontekstissa, jossa ei etukäteen ole olemassa yhtä kattavia hoidon tarpeen arvioinnin prosesseja. |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site