Kirjoista ja kehoista. Somaattisuus graafisen muotoilun keinoissa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Master's thesis
Location:
Date
2021
Department
Major/Subject
Mcode
Degree programme
Master’s Programme in Visual Communication Design
Language
fi
Pages
106
Series
Abstract
Teksti on helppo mieltää näkymättömäksi ja aineettomaksi, ja konventionaalinen muotoilu saattaa usein pyrkiäkin läpinäkyvyyden vaikutelmaan. Kommunikaatio on kuitenkin aina materiaalista, ja lukeminen läpikotaisin kehollista ja aistimellista toimintaa. Viestit eivät siirry aineettomina lukijalle, vaan tulkinnat syntyvät konkreettisessa vuorovaikutuksessa esineen kanssa. Toistaiseksi somaattista näkökulmaa ei ole kuitenkaan käsitelty kattavasti graafisen muotoilun kentällä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin graafisia keinoja somaattisesta, eli kehon kokemuksellisuutta ja aistimista painottavasta näkökulmasta. Tutkimus keskittyi painettuun hybridikirjallisuuteen, eli runsaasti visuaalisia keinoja hyödyntävien teosten tarkasteluun. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia graafisia välineitä hybridikirjoissa käytetään kehollisen kokemuksellisuuden synnyttämiseen tai välittämiseen. Kartoitin, miten lukemisen kehollisuudesta puhutaan esimerkiksi typografian, kirjallisuudentutkimuksen ja muotoilun piirissä. Tutkimusosassa analysoin kahden hybridikrjan – Elsa Töllin Fun Primaveran (2020) ja Margot Ferrickin Yoursin (2017) – graafisia keinoja somaattisesta näkökulmasta. Tutkimus oli visuaalista ja kehollista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin visuaalisen erottelun menetelmää, jossa tutkimusaineisto pelkistettiin sivukartoiksi. Visuaalisen erottelun menetelmällä aineistosta havaittiin yleisiä kerronnan piirteitä, ja paikannettiin eroja aineistoni käyttämien keinojen välillä. Lisäksi hyödynsin tutkimuksessa omia kehollisia kokemuksiani teosten lukemisesta, joiden avulla kohdensin huomiota erilaisiin kerronnallisiin ja visuaalisiin yksityiskohtiin. Aineistoanalyysin ja teoreettisen kartoituksen synteesinä koostettiin neliosainen somaattisten graafisten keinojen ryhmittely, joka tarjoaa neljä näkökulmaa graafisten välineiden somaattisuuteen: kehometaforat, aistien kutsuminen, muodonmuutokset ja elävä teksti. Esittelen aineistoni avulla, miten hybridikirjassa voidaan rakentaa kehometaforia rinnastamalla kirja tai sen osia ruumiiseen, tai miten eri aisteja simuloidaan visuaalisesti. Esittelen myös ruumiillista kokemusta mahdollisesti outouttavia visuaalisia keinoja, sekä keinoja, jotka viestivät teoksen syntyprosessista ja kiinnittävät huomiota kielen materiaalisuuteen. Analyysissa esittelemäni graafiset keinot eivät ole uusia hybridikirjojen muotoilussa, mutta somaattinen näkökulma tarjoaa mahdollisuuden laajentaa graafisen muotoilun ja visuaalisen tiedontuotannon diskursseja. Esittelemäni ryhmittely toimiikin ennen kaikkea työkaluna graafisen muotoilun somaattisuuden hahmottamiseen ja tutkimusta voisi täydentää ja laajentaa erilaisiin suuntiin. Esimerkiksi digitaalisen median somaattisuuden tutkiminen kutsuisi pohtimaan myös koneen kanssa lukemista ja siihen liittyvää kehollisuutta.

Written text is easily seen as transparent or intangible, and conventional design tends to support this illusion. All communication is, however, always material, and reading is a bodily and sensory activity. Messages do not transfer immaterially but interpretation is constructed in the interplay between the reader and the physical, designed object. Yet the field of visual communication is lacking an extensive somatic viewpoint from its means. This research observed the somatic effects of graphic devices, focusing on bodily experientiality and sensuousness. Research focused on printed hybrid books — books that widely incorporate and integrate graphic devices in the narration. The aim was to study what kind of graphic devices are used in hybrid books to create or mediate somatic experiences. I studied how embodiment and the reading body is discussed in the fields of typography and design and on the other hand in the field of literature studies. The research consisted of the analysis of two hybrid books —Fun Primavera by Elsa Tölli (2020) and Yours by Margot Ferrick (2017). Research was visual and embodied. The research method was visual abstraction, which was used in the form of thumbnail schemas to reveal visual rhythms and patterns in the visual narration. Additionally, in the analysis I used the notions of my own bodily experiences of reading the books. As the synthesis of theoretical study and visual analysis, a four-part typology of somatic graphic devices was created. The typology is a loose grouping system that provides four viewpoints to the somatic workings of graphic devices. The viewpoints are: Body-metaphors, the use of senses, metamorphosis, and vibrant text. With examples from the analysed books, I present how books can be likened to bodies, and how senses other-than-visual are simulated visually. I also present how certain graphic devices may estrange the bodily experience while reading, and how certain graphic devices communicate about the process of creating the text, and may draw readers attention the materiality of the language. The graphic devices presented in the analysis are not new means in the design of hybrid books, but analysis from the somatic viewpoint aims to widen the discourse on graphic designs’ visual forms of knowledge production. The research could be continued in many directions. For example, extending research to the graphic devices in digital media would call for attention to the embodied ways of reading with the machines.
Description
Supervisor
Karhumaa, Arja
Thesis advisor
Karhumaa, Arja
Keywords
graafinen suunnittelu, graphic design, kehollisuus, corporeality, visual communication, visuaalinen kommunikaatio, kirjasuunnittelu, book desgin
Other note
Citation