Title: | Dissonance – the role of interaction in perceiving noise Dissonanssi – vuorovaikutuksen rooli noise-äänien hahmottamisessa |
Author(s): | Nuotio, Antton |
Date: | 2021 |
Language: | en |
Pages: | 96 |
Department: | media |
Major/Subject: | |
Degree programme: | Master's Programme in New Media |
Supervising professor(s): | Tahiroğlu, Koray |
Thesis advisor(s): | Tahiroğlu, Koray |
Keywords: | installation art, sound art, noise music, new media, human-computer interaction, punk (culture), hackers |
Other note: | Media files notes: Appendix 1, Appendix 2.1, Appendix 2.2 and Appendix 2.3 Description: Video documentation of the finalised installations and videos of the development process Media rights: CC-BY-NC-ND 4.0 |
Location: |
Archive
OEV |
|
|
Abstract:Tämä opinnäytetyö koostuu taiteellisesta projektista ja kirjallisesta osuudesta. Näissä molemmissa tarkastellaan uusmediainstallaatioiden avulla sitä, miten vuorovaikutus muuttaa käsitystä meluäänistä, eli noisesta. Noisea pidetään monissa tapauksissa häiriönä tai virheenä, josta pyritään aktiivisesti eroon. Otollisessa tilanteessa noise voi kuitenkin vaikuttaa myös voimaannuttavasti ja muuttua häiritsevästä merkitykselliseksi. Vuorovaikutus uusmediasovellusten, kuten tietokoneihin pohjautuvien ääni-installaatioiden kanssa on ajankohtainen tutkimusaihe. Opinnäytetyössä todetaan, että tietokoneisiin pohjautuvat uudet instrumentit voivat tarjota joustavuutta ja ominaisuuksia, joita perinteisillä instrumenteilla ei välttämättä ole. Siitä huolimatta, niiltä katsotaan usein puuttuvan perinteisille instrumenteille ominainen ilmaisukyky ja hienovaraisuus. Taiteellinen tutkimustyö uusia digitaalisia musiikkikäyttöliittymiä hyödyntäen mahdollistaa uusien ja intuitiivisempien vuorovaikutustapojen löytämisen. Taiteellisen tutkimuksen avulla opinnäytetyö pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: muuttaako vuorovaikutus käsitystä noisesta uusmediainstallaatioissa? Kuinka opinnäytetyöteosten tekninen ja esteettinen toteutus vaikuttaa vuorovaikutukseen? |
|
|
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site