Tutkielman tavoitteet
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää alkoholimainonnan lainsäädännön asettamia haasteita
panimoiden toimintaan ja markkinointistrategioihin. Tutkimuksen kohteena on
alkoholimainonnan lainsäädäntö Suomessa ja tiukentuvan mainonnan lainsäädännön vaikutukset
yritysten toimintaan sosiaalisesti ongelmallisten tuotteiden osalta. Lisäksi tutkielman
tarkoituksena on selvittää millä tavoin alkoholimainonnan tiukentuva lainsäädäntö vaikuttaa
panimoiden markkinointistrategioihin sekä kuinka panimot näkevät tilanteen tällä hetkellä ja
mahdollisesti tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmät
Tutkielman teoriaosuudessa perehdytään alkoholimainonnan lainsäädännön historiaan Suomessa
ja panimoiden markkinointikeinojen käyttöön eri aikakausina. Tutkielmassa tarkastellaan myös
nykyistä alkoholimainonnan lainsäädäntöä ja Sosiaali- ja terveysministeriön ehdottamaa uutta
lakiesitystä keväältä 2012, jonka nähtäisiin rajoittavan merkittävästi panimoiden
markkinointimahdollisuuksia. Tämän lisäksi teoriaosuudessa hahmotetaan tiukentuvan
mainonnan lainsäädännön vaikutuksia kulutukseen, sekä yritysten toimintaan ja strategioihin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys rakennetaan pohjautuen tämänhetkiseen alkoholimainonnan
lainsäädäntöön, sekä mahdolliseen mainonnan rajoittamiseen. Tutkielman empiirinen osuus
toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämisessä käytettiin puolistrukturoituja
teemahaastatteluja, joita tehtiin kuusi kappaletta. Haastateltavina oli alkoholimarkkinoinnista
vastaavia henkilöitä Suomen kolmesta suurimmasta panimosta.
Keskeiset tutkimustulokset
Panimoiden edustajien mukaan alkoholin mainonnalla tai mainontakielloilla ei ole merkittävää
vaikutusta kokonaiskulutukseen, vaikka alkoholimainonnan kieltämistä kannattavat tahot näin
uskovat. Vastaavasti alkoholimainonnan kieltämisellä voi olla muita merkittäviä vaikutuksia
panimoiden toimintaan, jotka voivat pahimmillaan johtaa jopa alkoholinkulutuksen kasvamiseen.
Alkoholimainonta on jo nykyisellään tarkkaan rajattua, mikä asettaa omat haasteensa
panimoiden markkinoinnille ja mikäli Sosiaali- ja terveysministeriön ehdottama lakiesitys menisi
läpi, saattaisi sillä olla merkittävät vaikutukset niin yhteiskunnallisesti kuin myös kotimaisten
alkoholituotteiden asemaa ajatellen.