Maisema-arkkitehtuuri videopelien maailmassa

Loading...
Thumbnail Image
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Arts, Design and Architecture | Bachelor's thesis
Date
2021
Department
Major/Subject
Maisema-arkkitehtuuri
Mcode
Degree programme
Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma
Language
fi
Pages
54
Series
Abstract
Tässä kandidaatintyössä perehdytään maisema-arkkitehtuuriin videopelimaailmassa. Työssä tutkitaan, miten maisema-arkkitehtuuri näkyy videopelien virtuaalimaailmoissa ja kuinka virtuaalimaailmaa koetaan. Kandidaatintyössä keskitytään avoimen maailman videopelien virtuaaliympäristöihin. Aluksi tutustutaan avoimen maailman videopeleihin ja lyhyesti niiden historiaan. Toiseksi määritellään maisemaselvitysten peruskäsitteitä ja tutustutaan maisemaelementteihin. Kolmanneksi suoritetaan maisemaselvitys kolmesta eri videopelimaailmasta. Lopuksi vertaillaan videopelimaailmoja sekä toisiinsa että fyysiseen maailmaan ja tutustutaan ympäristön kokemiseen. Tässä työssä on tehty kirjallisuuskatsaus maisema-arkkitehtuurin, videopelien ja psykologian alan kirjallisuuden avulla. Lisäksi on sovellettu fyysisen maailman maisemaselvityksen metodia virtuaalimaailmaan ja tehty maisemaselvitys kolmesta videopelimaailmasta. Tämä kandidaatintyö osoittaa, että maisema-arkkitehtuurilla voidaan vaikuttaa siihen, kuinka pelaaja kokee videopelimaailmaa. Toiseksi työ osoittaa, että avoimen maailman videopelimaailmoissa on paljon yhtäläisyyksiä fyysiseen maailmaan. Ympäristön kokemiseen vaikuttaa tunteet ja tunnetilat. Samat fyysisen ympäristön tunteet ja tunnetilat vaikuttavat myös virtuaaliympäristöjen kokemiseen. Näitä tunteita ja tunnetiloja hyödynnetään avoimen maailman videopelien suunnittelussa. Videopelimaailman luomisessa käytetään samoja maisemaelementtejä kuin fyysisessäkin maailmassa. Videopelimaailma on kuitenkin vapaa monista rajoitteista, jotka vaikuttavat fyysiseen maailmaan, kuten kasvillisuuden ja ilmaston välinen vuorovaikutus. Maisema-arkkitehtuurilla ei kuitenkaan yksin voi luoda videopelimaailmaa, vaan se on monen eri osan, kuten maiseman, tunnelman ja tarinan yhteinen kokonaisuus.

This bachelor's thesis explores landscape architecture in the video game world. The work investigates how landscape architecture is reflected in the virtual worlds of video games and how the virtual world is experienced. The bachelor's thesis focuses on virtual environments for open world video games. Let’s first get acquainted with open world video games and briefly their history. Secondly, the basic concepts of landscape surveys are defined and landscape elements are introduced. Third, a landscape survey of three different video game worlds is conducted. Finally, we compare the video game worlds both with each other and with the physical world and get to know the experience of the environment. In this work, a literature review has been made with the help of literature in the field of landscape architecture, video games, and psychology. In addition, the physical world landscape survey method has been applied to the virtual world and a landscape survey of three video game worlds has been conducted. This bachelor’s thesis demonstrates that landscape architecture can influence how a player experiences the video game world. Second, the work shows that there are many similarities to the physical world in the open world video game worlds. Experiencing the environment is affected by emotions and feelings. The same emotions and feelings in the physical environment also affect the experience of virtual environments. These emotions and feelings are utilized in the design of open world video games. The same landscape elements are used to create the video game world as in the physical world. However, the video game world is free of many constraints that affect the physical world, such as the interaction between vegetation and climate. However, landscape architecture alone cannot create a video game world, but is a combination of many different parts, such as landscape, atmosphere, and story.
Description
Supervisor
Hautamäki, Ranja
Thesis advisor
Tenkanen, Niilo
Keywords
videopeli, virtuaalimaailma, videopelimaailma, virtuaalimaailman kokeminen, ympäristön kokeminen, avoimen maailman videopeli, maisema videopelissä, virtuaalimaisema
Other note
Citation