Part of the European Green Deal, a package of climate policy initiatives, launched in 2019 is the Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). The CBAM is essentially a tariff placed on imported goods’ carbon content. This literature review aims to explore why carbon border adjustment is a favoured climate policy instrument and is it an effective way to reduce carbon leakage. The partial and general equilibrium models show that from a global welfare point of view a border carbon adjustment increases welfare but setting an optimal tariff level is complex and could have unwanted results. When applying the carbon tariff only on emissions-intensive and trade-exposed (EITE) industries carbon leakage would decrease. However, for CBAM to succeed it needs to follow the rules of World Trade Organization and a compatible tariff design diminishes the leakage reduction.
Yksi osa Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa, joka on joukko ilmastopoliittisia aloitteita ja julkaistiin 2019, on hiilitullimekanismi. Hiilitullimekanismi asettaa tariffin Euroopan Unioniin ulkopuolelta tuotuihin hyödykkeisiin niiden hiilidioksidipitoisuuden mukaisesti. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoitus on tutkia, miksi hiilitullimekanismi on suosiota kerännyt ilmastopolitiikan väline ja onko se tehokas tapa vähentää hiilivuotoa. Osittaisen ja yleisen tasapainon mallit osittavat, että globaalin hyvinvoinnin näkökulmasta hiilitullimekanismi lisää hyvinvointia, mutta optimaalisen tariffin asettaminen on hankalaa ja siitä voi seurata ei-toivottuja seurauksia. Jos hiilitullimekanismia sovelletaan vain päästöintensiivisiin ja maailmankaupalle alttiille teollisuuden aloille hiilivuoto voisi laskea. Hiilitullimekanismin pitää kuitenkin noudattaa Maailman kauppajärjestön yleissopimusta toimiakseen ja sopimuksen kanssa yhteensopiva mekanismi vähentää hiilivuotoa heikosti.