This Licentiate's Thesis analyses the role of e-business in supply chain management and provides new knowledge of how to capture the potential of e-business in supply chain management.
The thesis approaches this issue through two research questions:.
1.
How to focus research and development efforts to maximize the potential of e-business to supply chain management?
2.
How do companies benefit from e-business in supply chain management?
The study offers an extensive literature review with definitions of e-business and a structured analysis of the present body of knowledge of e-business in supply chain management.
The analysis is done with the "benefits of e-business-framework" that was developed during the study.
This framework is a good tool in structuring and clarifying complicated and overlapping business issues when it is difficult to see, for example, the operative and strategic nature of the benefits.
The empirical study is divided into two parts.
First, the study presents a research agenda to focus research and development efforts in companies and in research institutions.
It also gives guidance to public funding authorities.
Second, it presents five propositions how companies can benefit from e-business in supply chain management.
The propositions are:.
1.
Improved efficiency in supply chain operations allows company personnel to focus more on critical business activities rather than spending time on tedious data processing activities.
2.
The use of e-business solutions improves information quality within the supply chain.
3.
Successful companies have developed focused e-business solutions for improving customer service elements that are most important in their business.
4. e-Business solutions that are based on planning collaboration improve agility of the supply network.
5.
For receiving strategic benefits, the use of e-business application has to be coupled with process re-design.
Finally, the study concludes that in order to improve our understanding of the benefits of e-business in supply chain management also such research is needed that looks at the behavioral and managerial issues related to e-business and supply chain management.
The study recommends to incorporate organization theory, sociology and anthropology viewpoints to supply chain research.
Lisensiaatintyö käsittelee e-liiketoiminnan merkitystä toimitusverkkojen hallinnassa.
Aihetta lähestytään kahden tutkimuskysymyksen kautta:.
1.
Miten tutkimus ja kehityspanostukset tulee kohdentaa, jotta maksimoidaan e liiketoiminnan hyödyt toimitusverkkojen hallinnassa?
2.
Miten yritykset ovat hyödyntäneet e-liiketoimintaa toimitusverkkojen hallinnassa?
Työssä on kattava kirjallisuuskatsaus, jossa esitetään e-liiketoiminnan määritelmät ja referoidaan alan ajankohtainen kirjallisuus.
Työn aikana kehitettiin nk.
"e-liiketoiminnan hyödyt"-työkalu, joka auttaa luokittelemaan erilaiset e-liiketoiminnan hyödyt toimitusverkkojen hallintaan.
Esitetyn työkalun avulla vastaavanlaisten analyysien tekeminen myös muissa toimintaympäristöissä helpottuu.
Työn empiirinen osa jakautuu kahteen osaan.
Ensimmäisessä osassa on ehdotus tutkimus ja kehitysresurssien suuntaamiseksi e-liiketoiminnan hyötyjen maksimoimiseksi.
Ehdotus auttaa sekä yrityksiä ja tutkimuslaitoksia, että julkisia rahoittajia kohdentamaan toimintaansa ja siten optimoimaan alan tutkimustuotosta.
Toisessa osassa esitetään, minkälaista hyötyä yritykset ovat saavuttaneet erilaisista e-liiketoiminnan investoinneista toimitusverkkojen ohjauksessa.
Identifioidut hyödyt ovat:.
1.
Toimintojen tehostuminen antaa yritysten henkilökunnalle enemmän mahdollisuuksia keskittyä toimitusketjun kriittisiin toimintoihin aikaa vievien rutiinien sijasta.
2.
E-liiketoiminnan ratkaisut parantavat toimitusketjussa liikkuvan tiedon laatua.
3.
Menestyneet yritykset ovat kehittäneet e-liiketoiminnan sovelluksia sellaisille toimitusketjun osa-alueille, jotka ovat kriittisiä kyseisen yrityksen asiakaspalvelun näkökulmasta.
4.
E-liiketoiminnan ratkaisut, jotka on toteutettu yhteistyössä toimitusketjukumppanin kanssa, parantavat toimitusverkon reagointikykyä ympäristön muutoksiin.
5.
E-liiketoiminnan strateginen hyödyntäminen edellyttää liiketoimintaprosessien muutosta.
Lopuksi työssä todetaan, että perinteisen operaatiotutkimuksen lisäksi tarvitaan tutkimusta, jossa e-liiketoiminnan vaikutuksia toimitusverkkojen hallintaan tarkastellaan myös käyttäytymistieteitten ja organisaatiotieteen näkökulmista.
Lisäksi tarvitaan sellaista tapaustutkimusta, jossa yritysverkostojen toimintaa ja kehitystä seurataan pidempään.