Title: | IDEASPECTOR - luovan ajattelun näkökulmia graafiselle suunnittelijalle IDEASPECTOR - creative viewpoints for graphic designers |
Author(s): | Ahola, Milla |
Date: | 2013 |
Language: | fi |
Pages: | 81 |
Department: | Department of Media Median laitos |
Degree programme: | Degree Programme in Graphic DesignGraafisen suunnittelun koulutusohjelma |
Supervising professor(s): | Seliger, Marja |
Thesis advisor(s): | Kantojärvi, Piritta |
Subject: | Graphic design |
Keywords: | graafinen suunnittelu, luovuus, luova prosessi, ideointi, ideoinnin apuvälineet, graphic design, creativity, creative process, ideation, ideation tools |
Location: | Archive |
|
|
Abstract:Taiteen maisterin opinnäytetyöni koostuu tutkimuksellisesta ja produktiivisesta osiosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin selvittää millä tavoin graafisen suunnittelijan luovuutta voitaisiin edesauttaa kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksessa edetään tieteellisen kirjoittamisen maatuskamallin mukaisesti luovuuden ja sen mekanismien ymmärryksestä, muiden luovien alojen kautta kohti graafista alaa, yksittäistä suunnittelijaa ja hänen ideointivaiheeseen soveltuvia menetelmiä, jotka ovat alalla suhteellisen uutta tietoa. Lopuksi käydään läpi muiden alojen luovan ajattelun työkaluja ja tutustutaan tutkimuksen kanssa rinnan tehtyyn produktioon, IDEASPECTOR:iin - luovien näkökulmien korttipakkaan ja sen suunnitteluun vaikuttaneisiin seikkoihin. Tutkimuksen myötä lähdekirjallisuudesta löytyi runsaasti tietoa, jonka perusteella luovuutta voidaan opettaa ja edesauttaa hyvin monin eri tavoin. Mikäli aihe olisi rajattu suppeammaksi, keskittymään vain graafisen suunnittelijan luovuuteen, ei olisi saatu kokonaisvaltaista kuvaa graafisen suunnittelijan luovuutta edesauttavista mekanismeista. Tutkimuksen osana löydettiin runsaasti erilaisia ideointimenetelmiä ja näkökulmia, joita voidaan hyödyntää graafisessa suunnittelussa.
|
|
Parts:IDEASPECTOR-korttipakka |
|
|
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no open access files associated with this item. |
Page content by: Aalto University Learning Centre | Privacy policy of the service | About this site