[kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS (Open access)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 20 of 817
Item Vaihtoehtoinen lähestymistapa lautailuun katutilassa(2023) Hippinen, Jaakko; Taegen, Jonna; Jaara, Elina; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Özer-Kemppainen, ÖzlemKaupunkitilan suunnittelussa näkyvin muoto suhtautua lautailuun tapahtuu vihamielisen arkkitehtuurin kautta. Vihamielinen arkkitehtuuri on koettu ongelmalliseksi julkisen tilan suunnittelukeinona. Tämän kandidaatintutkielman lähtökohtana oli nostaa esiin lautailun positiivisesti huomioivia suunnittelukeinoja kaupunkitilan suunnittelussa. Tutkielmassa perehdytään kirjallisuuskatsauksen kautta ensin lautailun historiaan ja ympäristövaikutuksiin, ja tämän jälkeen vihamieliseen arkkitehtuuriin kaupunkitilassa, sekä miten se näkyy lautailua vastaan. Tutkielmassa tutkitaan lautailijoiden tapaa käyttää kaupunkitilaa, sitä miten lautailu näkyy kaupunkitilassa sekä niitä kaupunkitilan ominaisuuksia, jotka mahdollistavat lautailun. Kirjallisuuskatsauksessa käy ilmi, että lautailun paremmin huomioiva suunnittelu takaa toimivamman kaupunkiympäristön kaikille käyttäjille. Tutkielmassa esitetyt esimerkkikohteet auttavat hahmottamaan niitä kaupunkitilan ominaisuuksia, joita lautailu edellyttää. Esimerkkikohteissa nousee esiin myös mahdollisuus osallistaa lautailijoita kaupunkitilan kehitykseen. Tutkielmassa kartoitetaan kyselytutkimuksen avulla lautailijoiden mieltymyksiä liittyen kaupunkitilan käyttöön. Kyselyn vastauksista käy ilmi, että lautailijoiden mieltymykset vaihtelevat paljon esimerkiksi iän mukaan. Kyselytutkimuksessa korostuu tarve suunnittelulle, jossa eri käyttäjäryhmien mieltymykset ymmärretään. Kirjallisuuskatsauksen, esimerkkikohteiden ja kyselytutkimuksen pohjalta esitetään kaksi konkreettista asiaa kaupunkitilan suunnitteluprosessien tueksi. Toisessa ehdotuksista korostuu taiteen ja lautailtavan ympäristön integrointi, ja toisessa puolestaan lautailijoiden osallistaminen kaupunkitilan kehitykseen digitaalisen alustan avulla.Item Kerronnan halkeamia: muistoadressien estetiikka teossuunnittelussa(2024) Äärelä, Elina; Lotvonen, Heikki; artmed; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kortteinen, TuomasMitä on muistoadressien estetiikka nykyaikana kristillisen uskon sisällä Suomessa? Opinnäytteessä käydään läpi adressien kuva- ja kuvitusmaailmaa, minkä pohjalta produktiivisessa osuudessa on toteutettu omien kuvitusten ja tekstien kanssa taiteellinen runoteos. Opinnäyte haastaa tällä tavoin perinteistä muistoadressien estetiikkaa produktiivisen osuuden taiteellisen teoksen kautta. Opinnäytteen produktio-osuudella haetaan uutta tapaa kuvata surua ja muistoa. Työn tavoitteena on adressien tutkielman perusteella luoda oma uusi estetiikka adresseille, joka haastaa nykyistä kuvastoa. Luotujen adressien aiheet jäävät kuitenkin luontoteemaisiksi, mutta abstraktilla tavalla. Opinnäytteen produktiivisen osuuden taiteelliset muistoadressit sisältävät autofiiktiivisiä tekstejä, jotka venyttävät ja haastavat muistoadressin käyttötarkoitusta. Teoksessa adressin välilehtien runot ovat autofiktiivistä tarinaa kahden ihmisen välillä, sen sijaan että adressi lähetettäisiin menehtyneen omaisille. Opinnäytteen teoksessa adressi on toteutusformaatti, mutta kuvitukset voitaisiin myös irrottaa tästä teoksesta ja muokata kaupalliseen käyttöön tuotteena, joka tarjoaisi muutakin estetiikkaa muistoadressien pariin. Opinnäytteen menetelmänä on käytetty sisäänpäin suuntautuvaa menetelmää, joka mahdollistaa jo olemassaolevan tiedon käyttämisen. Produktiivinen osuus on toteutettu kirjallisessa osuudessa läpikäydyn teorian ja visuaalisen taustatutkimuksen pohjalta. Lopputuloksen mukaan adressien kuvamaailma on keskenään hyvin samanlaista. Valokuvat ja kuvitukset luonnosta hallitsevat kokonaisilmettä. Onko syynä se, ettei aiheeseen uskalleta koskea? Opinnäyte ottaa käsittelyyn tämän herkän aiheen kokeellisen prosessin kautta. Opinnäytteen perusteella voidaan myös päätellä, että muistoadressien maailmaa ei olla ennen haastettu. Opinnäyte tarjoaa näin uuden tulokulman tuttuun aiheeseen. Produktiivinen osuus yhdistää autofiktiivisen runoteoksen perinteiseen hengelliseen formaattiin, mikä luo teoksesta uuden kokemuksellisen kokonaisuuden.Item Designing a Flexible Visual Identity for Dash: A Creative Problem-solving Competition(2024) Sarkkinen, Patricia; Lotvonen, Heikki; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Osipow, PenniThis production-based thesis explores the key design challenges and considerations in developing a visual identity for Dash, a creative problem-solving competition, and investigates how they can be effectively addressed. I tackle this challenge by designing a flexible visual identity—a method proposed by Martin Lorenz in his book 'Flexible Visual Systems: The Design Manual for Contemporary Design' (2021). In a rapidly changing and multicultural design world that speaks to many people simultaneously, my aim is to design a visual identity that challenges traditional logo-centric approaches. I delve into the characteristics and benefits of flexible visual identities by studying two main sources: ‘Flexible Visual Systems: The Design Manual for Contemporary Design’ (Lorenz, 2021) and 'Creating a Flexible Visual Identity: A Study of Flexible Visual System Mechanisms’ (Sillfors, 2023). Next, I apply the theory to the production phase by designing a flexible visual identity for Dash Design, aiming to gain a critical understanding of the process of designing and integrating such an identity. Implementing Lorenz’s method for creating a form-based flexible visual identity proved to be instrumental in developing the visual identity for Dash. It effectively addressed issues related to the adaptability, variability, and legibility of visual elements. Drawing from the background research on flexible visual identities and my experience in designing such identities, I conclude that a flexible visual identity is a timely approach for designing visual identities that can adapt to different contexts, needs, and platforms.Item Miksi suunnittelet fontin? – Kirjainmuotoilun perustelun merkittävyys(2024) Arvelin, Justus; Lotvonen, Heikki; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kortteinen, TuomasTässä kandidaatin opinnäytetyössä tutkitaan typografiaa, kirjainmuotoilua ja sitä miksi fontteja suunnitellaan sekä suunnittelen kirjaintyypin. Pyrkimyksenä ei ole löytää täydellistä vastausta, vaan ennemminkin esitellä erilaisia ratkaisuja, joilla perustella uuden fontin suunnittelemista, sekä kysymyksiä, joiden avulla tehdä päätöksiä. Tutkielmassa keskitytään suunnittelutyön perustelemisen merkityksen lisäksi typografian sanastoon ja sen murrokseen sekä sans-serif–kirjaintyyppeihin. Produktio on kirjaintyyppi, joka perustuu vanhaan ennestään digitoimattomaan kirjaintyyppiin. Tutkielmassa tutkitaan typografisen sanaston eri tulkintoja, määritellään fontti-sanan tarkoitus, käydään läpi erilaisia tapoja, joilla suunnitella kirjaintyyppi sekä, miten eri typografian ammattilaiset näkevät kirjainmuotoilun tänä päivänä. Tutkielma ei kuitenkaan käy läpi niitä käytännön tarpeita, joihin fontteja edelleen suunnitellaan, kuten esimerkiksi kommunikointi, kielten säilyttäminen ja saavutettavuuden kehittäminen, vaan keskittyy vastaamaan kysymykseen suunnittelijan näkökulmasta. Perehtyessä kirjaintyyppien luokitteluun sekä sen haasteisiin havaitaan, että uudelle luokittelujärjestelmälle on tarvetta, kun taas typografian murrokseen sekä sen nykytilanteeseen tutustuessa todetaan suunnittelutyön tapahtuvan nykyään paljon näytöltä näytölle eikä juurikaan enää paperille. Tutkielmassa avataan myös sans-serif–kirjaintyyppien historiaa ja jaottelua. Produktio on kirjaintyyppi, jonka keskeisimpänä lähdeaineistona ovat vanhat saksalaiset Schelter & Giesecken suunnittelemat kirjaintyypit Navarra, Washington ja Columbus. Mitään näistä kolmesta ei ole koskaan digitoitu. Produktio tasapainottelee oman tulkinnan ja vanhan säilyttämisen välillä keskittyen kuitenkin luomaan uutta eikä vain kopioimaan vanhaa. Produktion avulla on tarkoitus löytää tapa suunnitella, joka perustelee kirjainmuotoilutyötä sekä suunnittelijalle itselleen kuin yleisöllekkin. Lopputulos vastaa hyvin tavoitteita kirjaintyypin suunnittelemisesta tavalla, joka on perusteltua, avointa ja kiinnostavaa. Perustelu työlle tulee pitkälti oppimisen ja luomisen tarpeesta, mutta myös tarpeesta säilyttää vanhoja kirjaintyyppejä. Opinnäytteessä tutkitaan typografiaa, sen murrosta sekä erityisesti nostetaan esiin avoimuuden tärkeyttä suunnittelussa. Lopputuloksena on, että kirjaimia voi suunnitella suunnittelun ilosta, mutta erittäin olennaista on olla avoin niin suunnitteluprosessistaan kuin sen taustoista ja intentioista. Kyseessä oleva toiminta edistää niin typografiaa kuin yleisemmin graafista suunnittelua ja on siksi hyvin tärkeää. Työn jälkeä tärkeämpi merkittävyyden mittari on suunnittelijan kyvykkyys perustella sekä sanallistaa suunnitteluprosessi ja sen lopputulos.Item Seikkaileva ote – serendipiteetin ja intuition hyödyntäminen kuvantekemisessä(2024) Meriläinen, Taina; Lotvonen, Heikki; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Osipow, PenniKäytämme intuitiota päätöksenteossa päivittäin. Usein emme huomaa sitä, puhumattakaan siitä, että osaisimme luoda sen hyödyntämiselle otollisia tilanteita tietoisesti. Käyttämättömänä intuitio voi surkastua, mikä tarkoittaa, että osa kapasiteetistamme jää hyödyntämättä. Tämä tutkielma kannustaa kuvantekijää pohtimaan omaa luovaa prosessiaan tuomalla seikkailevaksi otteeksi nimetyn kuvantekemisen tavan lähempään tarkasteluun. Se pyrkii auttamaan lukijaa tunnistamaan sekä halutessaan hyödyntämään ja kehittämään intuitiotaan ja serendipiteettiä eli onnekkaita sattumia. Tämä opinnäytetyö etsii vastausta kysymykseen, mitä ovat ne keskeiset piirteet, joita seikkaileva ote kuvantekemisen lähtökohtana pitää sisällään. Produktio-osa on seikkailevan otteen oppaan konsepti. Se koostuu teemoitetuista johdantoteksteistä ja niihin liittyvistä kuvituksista sekä konkreettisista vinkeistä ja harjoituksista. Kuvituksia tehdessä on hyödynnetty seikkailevaa otetta. Konsepti on siis samalla paitsi opas myös käytännön esimerkki seikkailevan otteen menetelmästä. Tutkimusaineisto koostuu kirjallisista lähteistä yhdistettyinä henkilökohtaisten luomisprosessien tuottamaan tietoon. Konseptin taittotyö on rajattu tutkielman ulkopuolelle, jotta opinnäyte pysyisi laajuudeltaan tarkoituksenmukaisena. Opinnäytteessä havaittiin, että koska intuitio ja serendipiteetti ilmenevät jokaisella hieman eri tavoin on niitä koskien mahdotonta kehittää yhtä tiettyä metodia. Kuitenkin molemmat ovat prosesseja, joiden eri vaiheisiin voi vaikuttaa. Olennaisinta on omaksua sellainen asenne ja virittäytyä tietoisesti sellaiseen olotilaan, joissa on alttiimpi sekä serendipisille löydöille, että intui-tiiviselle tiedolle. Seikkailevan otteen määritelmäksi kiteytyikin avoin ja utelias asenne, jossa lähestytään kuvantekemistä kokeilemalla ja päättämättä lopputulosta ennalta. Työssä löydettiin neljä piirrettä, jotka yhdistävät seikkailua, serendipiteettiä ja intuitiota ja jotka muodostavat seikkailevan otteen ytimen. Ne ovat prosessin merkityksellisyys, rohkea, avoin ja utelias asenne, tasapainoilu irti päästämisen ja kontrollin välillä sekä yhteydessä oleminen omaan sisimpään ja ympäristöön. Tutkielma osoitti, että vaikka seikkailevassa otteessa ei ole kyse täysin mielivaltaisesta sattuman armoille heittäytymisestä, vaatii se kuitenkin epämääräisyyden ja epäonnistumisen sietokykyä. Ratkaisuja ei pakoteta, niille annetaan tilaa tapahtua. Tämä tarkoittaa tietoista rationaalisen mielen ehdotusten vaimentamista. Kuvan käyttötarkoitus määrittelee kuitenkin usein joitain reunaehtoja, jotka on pakko ottaa huomioon. Siksi tekeminen on tasapainoilua intuitiivisen ja rationaalisen sekä irti päästämisen ja kontrollin välillä. Parhaimmillaan tuossa risteyskohdassa syntyy merkityksellinen läsnäolon hetki ja syvä yhteys omaan sisimpään, moniin eri tietämisen tapoihin ja käsiteltävään materiaaliin. Seikkaileva ote voi tuottaa kuvia, jotka kiteyttävät hankalasti sanallistettavia ilmiöitä. Laadukkaan, yhtenäisen lopputuloksen takaamiseksi se edellyttää tekijältään kuitenkin kykyä hylätä ja tuhota tuotoksiaan. Tähän on muistettava varata aikaa. Opinnäytetyössä havaittiin myös, että yhteisöllä on merkittävä vaikutus siihen, tunnistaako kuvantekijä intuitiotaan tai serendipiteettiä, arvostaako niitä tai osaako ja pystyykö hyödyntämään ja kehittämään niitä. Tämä olisi hyvä ottaa huomioon myös Aalto-yliopiston opintokokonaisuuksia suunniteltaessa, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisuuksia kehittää luovia prosessejaan monipuolisesti.Item Illuusio(2023) Nurminen, Iida; Lauri, Tomi; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Lauri, TomiTässä kandidaatin opinnäytetyössä tutkin mitä on illuusio, mitä se tarkoittaa elokuvalavastuksessa ja miksi ihminen ajattelee miten ajattelee. Syvennyn ihmisen ajattelumalleihin, ja sovellan niitä pohtiessani illuusiota elokuvalavastamisessa. Elokuva on illuusio, siksi haluan sitä tutkia. Haluan ymmärtää mitä illuusio tarkoittaa, mistä se syntyy ja mitä se pitää sisällään. Elokuvantekijänä koen tarvitsevani tätä tietoa ja ymmärrystä illuusion luomisesta. Kirjoitin opinnäytteeni perehtymällä erilaisiin kirjoihin ja tietoteksteihin, jotka käsittelivät ihmisen psykologiaa, ajattelumalleja ja logiikkaa. Tutkin miten ihminen kokee eri värejä, kontrastia ja asiayhteyksiä. Hyödynsin verkkolähteitä sekä perustelemaan omia ajatuksiani että löytämään havainnoivia kuvia, tukemaan työtäni. Keskeisimmät ajatukset ja löydökset ovat, että ihminen on monimutkainen olento, mutta sekä loogisesti että rationaalisesti ajatteleva, ja kun näitä ajattelumalleja ymmärtää, voi niitä hyödyntää esimerkiksi elokuvassa. Kognitiiviset illuusiot liittyvät tapaan, jolla mielemme käsittelee tietoa, mikä johtaa virheellisiin tuomioihin ja päätöksiin. Esimerkkejä ovat vahvistusharha, jossa etsimme tietoa, joka vahvistaa ennakkokäsityksiämme, ja ankkurointivaikutus, jossa päätöksiimme vaikuttaa ensimmäinen tieto, jonka kohtaamme. Illuusiot voivat toimia ikkunoina ihmisaivojen monimutkaiseen toimintaan ja siihen, miten ne käsittelevät aistitietoa. Ne haastavat ymmärryksemme havainnosta ja kognitiosta korostaen aivojen huomattavaa kykyä rakentaa todellisuutemme vastaanottamansa tiedon perusteella. Illuusion tutkimisella on käytännön sovelluksia useilla aloilla psykologiasta ja neurotieteestä taiteeseen ja muotoiluun, koska se auttaa meitä ymmärtämään paremmin, kuinka havainnointiamme voidaan manipuloida ja miten ymmärrämme ympäröivää maailmaa. Visuaaliset illuusiot esimerkiksi huijaavat silmämme havaitsemaan muotoja, kokoja, värejä tai liikkeitä eri tavalla kuin ne todellisuudessa ovat.Item Nature-Inspired Product Design: Exploring the inspiration approaches of Finnish product designers(2024) Järvi, Mika; Jeong, Rebecca; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Person, OscarThis thesis explores how Finnish product designers draw inspiration from the aesthetics, forms, and sensory perceptions found in nature. Despite the recognised value of nature-inspired approaches in fields such as biomimicry and biophilic design, their practical application in product design remains unexplored. This knowledge gap implies that product designers may lack the necessary guidance to utilise nature inspiration effectively, potentially limiting their project outcomes. This study combines insights from existing literature with findings derived from interviews with seven experienced Finnish product designers. The literature review highlights the importance of inspiration in the design field and explores prior approaches to nature-inspired design. Semi-structured interviews were used to gain practical insights regarding the inspiration processes of the designers. The interview participants were selected primarily based on their long experience with nature-inspired design and their focus on creating physical artefacts. Content analysis was applied to identify common themes, categorise information, and find correlations within the data, while thematic analysis was used to interpret overarching notions in connection with existing literature. The interview findings are examined through three main components: sources, motives, and methods. The individual data within each component has been grouped into themes and broader categories to provide clarity. The results highlight the importance of different types of stimuli, including visual, tactile, and textual stimuli. Preferred inspiration sources include themes such as flowers and wild plants, seasonal changes, and natural imperfections. Motives for utilising nature inspiration are grouped into themes such as pleasant aesthetics, communicating ecological values, and boosting creativity and well-being. The findings also include correlations between motives and preferred inspiration sources. The practical methods used to draw inspiration from nature are divided into broader categories such as immersive and curated engagements. Lastly, the results of a synthesis between prior literature and interview findings are explored, emphasising aspects such as the importance of observing nature’s true complexity, embracing unexpected encounters, and interpreting nature through one’s own experiences. The practical implications are conveyed in the form of design recommendations, serving as a valuable starting point for designers. The first section introduces a nature inspiration framework, providing both an overview and a step-by-step guide. The second part summarises overarching design aspects that are useful to consider throughout the inspiration process. Furthermore, the aim is to encourage additional research in the field of nature-inspired product design, leveraging Finland's established tradition in this area.Item Jokainen vaate sisältää eläinkokeen(2023) Rämö, Pyry; Peltonen, Elina; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hyötyläinen, IlonaTaiteen kandidaatin kirjallisen opinnäytetyöni tarkoitus on jäsentää vuosien 2021 ja 2022 aikana toteuttamani seitsemän asukokonaisuuden vaatemalliston kokonaismerkitystä ensisijaisesti taiteellisen työn tekijän näkökulmasta. Pyrin analysoimaan konkreettista työtäni toteutuksen lähtökohtien ja lopputuloksen suhteen sopimuksenvaraisuudesta esittämieni huomioiden kautta. Keskeinen näkökulma edellä mainittuun on aistihavainnon ja oivalluksen korostuminen työni lähtökohtana, sekä toisaalta edelliselle olosuhteita muotoileva improvisaatiopohjainen työmenetelmä, joka puolestaan korostaa kohteiden ominaisuuksien havainnoinnin oleellisuutta työni pohjana. Kartoitan aistihavainnon, oivalluksen sekä improvisaation merkitystä työlleni sille ulkopuolisten sekä kirjallisten, arkisten että kuvataiteesta tekemieni havaintojen avulla opinnäytetyöni kokonaisuutta pohjustavassa esseessä, jonka jälkeen esittelen vaatemallistoni konkreettiset lopputulokset kykyjeni mukaisella seikkaperäisyydellä avaten sekä työprosessia että itse vaatteiden kvaliteetteja.Item Designing visual havens: Exploring the role of visual communication design in fostering sense of belonging in community brands(2023) Vila Comas, Júlia; Veselova, Emilija; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TeemuCommunities have long been crucial for individuals, offering a sense of safety and belonging that often addresses needs unmet by capitalism. These communities rely on symbols and visual materials, yet little is understood about their creation, functions, and meaning within these groups. It is clear that emotions significantly influence the use of visual materials by communities, but a comprehensive understanding of these connections is lacking. This thesis investigates the potential role of visual communication design (VCD) in nurturing a sense of belonging within communities. To establish a theoretical foundation, the study delves into psychology and sociology literature, dissecting the mechanisms behind societal senses of belonging and community formation. Simultaneously, the lens of VCD is applied to unravel the intricate web of visual language, exploring its functions, meanings, and implications. However, a significant gap exists in marketing literature regarding non-commercial brands, essential for comprehending VCD in non-commercial contexts. To address this, a new term, "community brand" (CB), is introduced, aiming to define brands focused on fostering belonging rather than profit generation. In an effort to validate and contextualize the applicability of this novel terminology, six visual designers were interviewed, shedding light on their practices in designing with communities. Furthermore, these insights revealed information about their design processes, frequent challenges, and potential improvements. This research culminates in a case study of Nuoret Designerit (NuDe), showcasing how VCD contributes to nurturing a sense of belonging within a CB. NuDe's visual elements hold deep emotional significance for its members, serving as strong symbols of community. In conclusion, this study's theoretical framework, the development of new terminology, expert interviews, and the NuDe case study offer insights into the interplay between belonging, CBs, and VCD. This thesis serves as an initial exploration into the realm of CBs through the visual design lens, aiming to spark further research in this field.Item Ääniarkkitehtuuri; Ääni, Tunnelma ja Arkkitehtuuri(2023) Urala, Lauri; Lindgren, Tommi; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Özer-Kempainen, ÖzlemArchitecture is often considered a visual art form, even though experiencing it requires all of our senses. Especially the sense of hearing plays a significant role alongside visual perception in experiencing architecture. However, it has taken a back seat compared to other senses, with vision dominating environmental perception. The sound architectural features of buildings are often overlooked. Aural architecture refers to the audible aspect of a building or environment. For example, the sounds of an old town or the silence of a church are sound architectural characteristics. The auditory properties of spaces have a crucial impact on how we perceive them; spaces that are visually dreary can become cozy with a changing soundscape, whereas generally secure places can become unfamiliar. Thus, aural architecture is responsible of a places atmosphere. This bachelor's thesis explores the significance of sound in spatial experience. The study investigates how the auditory qualities of space are utilized in architecture and reflects on the reasons why the auditory features of architecture are marginalized in western design. The aim is to highlight the importance of sound in architectural design and make the elusive topic of aural architecture more approachable. In this thesis the technical aspects of sound, such as the accessibility of the built environment or the physical properties of sound are not explored. Instead the focus is on the experiential aspect of sound in space, namely, sound architecture. The research is conducted using literary sources, an expert interview, and case studies. The thesis establishes a foundation for the characteristics of aural architecture through literary sources and the interview, after which their manifestation is studied in the case study chapters. The main conclusions of the thesis are that sound plays a significant role in how we perceive space. The relationship between sound and architecture is not straightforward; depending on the context, the role of sound is either to support architecture or to be the main aspect of a space, where the visual architecture supports the sound. Additionally, it is concluded that the oversight of sound architecture is due to the visual emphasis of our time and our noisy society.Item The non-cis approach to sex toys: Understanding the gendering of sex toys from a design perspective(2023) Marpegan, Zina; Chumaira, Tania Miranti; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TeemuThe history of industrialized sex toys and what led them to their present form is undetailed. Many aspects of how they came to be are debated, such as their origins in treating hysteria through clitoral massages by a doctor. Their marketing has historically been veiled by taboo, using double entendres and expecting the user to understand their “hidden” purpose. This taboo, aided by the appropriation of sex toy production by the adult film industry, has also led to a clear division between sex toys made for men/women. Despite the toys being able to be used by any gender, this is still the prominent way to categorize the toys. Gendering sex toys in a binary manner is being questioned by sections of the market named “un-gendered” or “queer-friendly”. This thesis analyzes how sex toys are gendered, particularly throughout their design, sales, and marketing, and proposes alternatives that are not based on a binary gender system. The results were found by analyzing the qualitative data gathered through interviews with six experts in the field (based in Europe and Australia) and exploring the emerging alternatives in online sex stores. Two major alternatives were identified: categorization by anatomy (e.g. penis or nipples), or by the type/function of the toy (e.g. vibrating or suction). The designer is responsible for deciding when to give space for a taboo or work against it. Safety should always be at the core of a sex toy design. When considering how to categorize, market, and present a Sex Toy, a designer should also consider if gendering is necessary or useful. This thesis reveals that the practice of categorizing by gender is an unnecessary one that needs to be re-evaluated. It can create unsafe environments and uncomfortable experiences for gender non-conforming people, intersex people, and people with disabilities, trauma, or surgeries. By labeling products exclusively by gender, the use, material safety, and other information gets obscured. Thus, users might feel pressured to conform to the stereotypes of what sex toy use is.Item Principles of Social Presence for Virtual Reality: How Avatars Affect Presence(2023) Lindgren, Kathleen; Chumaira, Tania; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Leinonen, TeemuThe current focus of the field of Virtual Reality (VR) is on developing novel experiences and graphical enhancements; however, there is a gap in research when it comes to understanding the principles of VR social presence. This thesis aims to explore the principles that promote social presence in a VR environment for users using a head-mounted display. The research in this paper has been conducted primarily via theoretical research. Field research involving seven expert interviews was conducted to corroborate and confirm the findings of the literature review, as well as provide insight into the issues specialists face when designing for social virtual worlds. The findings from the interviews are divided into three main categories: user interaction, environment-centric design choices, and player-centric design choices. The literature review was divided into two main categories as well; avatars and social virtual worlds. The segment of “social virtual worlds” explores the intangible elements designers need to consider when constructing the digital environment wherein social interaction will take place – it offers an exploration of what social presence is, and defines social virtual worlds. The section “avatars” primarily explores how users relate to the avatars they control, what the uncanny valley is, and how it may subconsciously affect user’s behaviour and their sense of presence. The three main finding categories of the interviews contain similar elements as the literature review and provides more insights into virtual social communities as a whole. Specific social spaces in virtual environments need to be brought to the users attention; most social communities are formed by a group consistently going to the same spaces. Oftentimes, users will emulate the behaviour of an “influencer” figure. The stylisation does not have a profound influence on the social components although realism may negatively impact the experience due to triggering the uncanny valley. Avatars allow users to properly express themselves, but also influence the way they interact with other users, and how they see themselves. This thesis has found that multiple facets of virtual environments impact the global sense of presence, which in turn, influence social presence. Future research on the topic should explore the further links between the uncanny valley and social presence, as well as the links between social presence and the longevity of online communities in virtual worlds.Item Text-to-image AI as a tool for the designer’s ideation process(2023) Lamac, Radovan; Jeong, Rebecca; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Person, OscarIdeation is an essential process of any designer. To aid ideation, a variety of tools and methods have been developed in the past few decades. Recently, researchers have highlighted computational tools as a promising area for studying design ideation. To adapt to the future of design, designers need to be able to understand how to use new, emerging tools to enhance their design processes. Though artificial intelligence (AI) is becoming a thriving field with a great number of meaningful applications, in both academic and non-academic circles the potential use of AI in ideation remains fairly unexplored. The inherent qualities of generative text-to-image (T2I) models, namely their speed and ability to take in natural language or textual input and transfer it into visual output highlight the potential of these models as ideational aids. This thesis investigates the possible connection between AI and design ideation through the method of semi-structured interviews. The models could act as strong alternatives to traditional ideation tools such as brainstorming or mood boards, allowing the designer to quickly transition the ideas in their head into visual format. In the interviews, the researcher questions ten design professionals of different backgrounds about their ideation process and then subjects them to an exercise in which they solve a design brief through the use of T2I models such as DALL-E2 or Stable Diffusion. Digital tools inevitably sway designers towards a way of thinking, as argued by other researchers within this domain. The results of this thesis show T2I AI tools as more applicable in diverging scenarios, where a designer needs to gather a set of diverse ideas and expand their space of possible solutions. In addition, in the context of this thesis, T2I models create a specific environment in which designers need to work in if they want to use them for ideation. This leads to the tool being applicable only in specific scenarios. For example, in scenarios where the designer is looking to continuously iterate with a tool or come up with non-visual inspirational stimuli, T2I AI might not be as effective. Conclusively, in the right context, T2I AI provides a compelling alternative to search engines such as Google, offering stimuli beyond the designer’s own ideation. T2I AI models could indeed serve as an excellent tool for the designer’s ideation process. However, this depends, among others, on designers’ intentions with the models, their intended outcomes from the tool, prior knowledge with T2I AI and willingness to spend time to learn the software. This thesis aims to gather those insights, offering designers a better understanding of when to use T2I AI tools for ideation.Item Rakennustyömaan vaikutukset asuinympäristöön - kohteena Jätkäsaari(2023) Lindman, Saga; Jaara, Elina; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Özer-Kemppainen, ÖzlemKaupunkiympäristöä luodessa ovat rakennustyömaat väistämättömyys. Rakennustyömaat aiheuttavat väliaikaista haittaa asukkaille ja ympäristölle. Rakennustyömaat muodostavat väliaikaista aupunkitilaa ja niiden läsnäolo kaupungissa luo asukkaille poikkeavia tilanteita ja tunteita omassa asuinympäristössään. Työssä tutkitaan, miten rakennustyömaan läheisyydessä asuminen vaikuttaa elinympäristön kautta ihmisen elintapoihin ja elämänlaatuun. Työssä esitellään rakennustyömaan toimintaa, rakennuksen elinkaarta sekä rakennustyömaan paikallisia vaikutuksia. Kirjallisuuskatsauksen ja kvalitatiivisen tutkimuksen avulla ehdotetaan mahdollisia kehityskohteita ja ratkaisuja asukkaan ja rakennustyömaan välisen suhteen parantamiselle Tutkimuksen kohdealueena toimii Helsingin Jätkäsaari. Jätkäsaari on uudisalue, jonka rakentaminen jatkuu jopa 20 vuoden ajan. Paikallista tietoa kerättiin Jätkäsaaren asukkailta puolistrukturoidun lomakekyselyn kautta, joka mahdollisti ennalta määrättyjen kysymysten lisäksi avoimet kysymykset. Lomaketta jaettiin linkin kautta internetissä. Lomake oli avoinna kolme vuorokautta. Kyselyyn tuli yhteensä 220 vastausta Jätkäsaaren asukkailta. Vastausten mukaan enemmistö asukkaista kokivat rakennustyömaiden vaikuttavan negatiivisesti heidän asuinympäristöönsä. Suurin osa vastaajista kokivat rakennustyömaan aiheuttavan eniten melua, pölyä ja liikenteen muutoksia. 83 % vastaajista oli sitä mieltä, että rakennustyömaat vaikuttavat myös alueen tunnelmaan ja viihtyvyyteen. Lomakekyselyn kautta asukkailla oli mahdollisuus kuvailla erilaisia keinoja rakennustyömaan vaikutuksien vähentämiselle asuinympäristössään. Ehdotettuja keinoja olivat esimerkiksi parempi kommunikaatio erilaisten tiedotuskanavien kautta, melua aiheuttavien rakennustöiden työajan rajoittaminen ja joutomaiden tilapäinen maisemointi Kaiken kaikkiaan rakennustyömaan tarkemmalla ja kokonaisvaltaisemmalla suunnittelulla luotaisiin laadukkaampaa asuinympäristöä. Kunta, rakennuttajat ja urakoitsijat toivovat nopeaa ja tehokasta rakentamista, joka luo mahdollisimman vähän rasitetta esimerkiksi talouteen. Monet asukkaiden ehdotuksista vaikuttaisi mahdollisesti rakennustyömaan aikatauluun. Tällöin tulee pohtia, onko asukkaan viihtyvyys tärkeämpää kuin rakentamisen muut tavoitteet. Jatkotutkimusta tehdessä suositellaan vastaavan tutkimuksen suorittamista myös kunnalle, rakennuttajille, urakoitsijoille sekä rakennustyömaan työntekijöille. Myös tutkimalla kaupunkeja esimerkiksi eri asukastiheyksillä ja historialla voivat tutkimustulokset vaihdella tässä työssä esitetystä huomattavasti. Laajemmat jatkotutkimukset mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman ymmärryksen rakennetusta ympäristöstä.Item Sukujuurilla - Keraamisten korujen suunnittelu Sääksmäen kansallispuvulle(2023) Martiskin, Johanna; Lautenbacher, Nathalie; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Lautenbacher, NathalieKandidaatin opinnäytetyöni tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa uudet, keraamiset korut isoäidiltäni saadulle Sääksmäen kansallispuvulle. Samalla tutkin, saako kansallispukua muokata, onko muokattu kansallispuku edelleen kansallispuku ja millä tavoin puvun muokkaaminen vaikuttaa puvun kulttuurihistorialliseen arvoon. Teoriaosuudessa käyn läpi kansallispuvun ja Sääksmäen naisen puvun kulttuurihistoriaa, muodin vaikutuksia eri aikakausien kansallispukumalleihin sekä kansallispuvun muokkaamisen kulttuuria nykyaikana. Teoriaosuudella pyrin osoittamaan, etteivät puvut ole koskaan olleet muuttumattomia, vaan muutos on ollut aina olennainen osa niiden kulttuuria. Produktio-osuudessa keskityn kuvaamaan korujen valmistusprosessia, materiaalivalintoja ja inspiraatiopohjaa. Korut on valmistettu posliinista ja kultalangasta ja niiden inspiraationa toimivat Karjalan kansallispuvuille tyypilliset korut. Koruilla pyrin tuomaan kansallispukuun palan oman sukuni historiaa – ne ovat viittaus karjalaisiin juuriini ja toimivat jatkumona suvussani kulkeneelle käsityöperinteelle. Opinnäytetyöni viimeisessä osuudessa pyrin työni teoria- ja produktio-osuuksien kautta vastaamaan pohdintoihini siitä, miten tekemäni muutokset vaikuttavat kansallispukuni kulttuurihistorialliseen arvoon. Kun pukuani tarkastellaan alan ammattilaisten määrittelemien sääntöjen kautta, pukuun tekemäni muutokset voitaisiin tulkita yrityksenä uudelleenkirjoittaa puvun historiaa. Kun tulokulmana on kansallispuvun historia, tuntuu muutos ja ajassaan eläminen puvulle ominaiselta. Lopputulemana on uusi korusto, joka kuvastaa kantajaansa ja elää nykyajassa, menneisyyttä unohtamatta.Item Girl, Horse and the Leech(2023) Hakala, Pamela; Peltonen, Elina; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hyötyläinen, IlonaTämä opinnäytetyö pyrkii ilmaisemaan alitajunnasta nousseet mielikuvat kuratoituna tiivistelmänä. Työ ei pyri alitajunnan psykoanalyyttiseen kartoitukseen, vaan taiteen keinoin saavutettavan intuitiivisen tiedon välittämiseen. Työssä keskeistä on subjektiivisen kokemuksen saattaminen fyysiseksi muotisuunnittelun avulla, ja oma reflektioni siihen liittyen. Pyrin siis ennen kaikkea tekemään itseni tietoiseksi niistä assosiaatioista, jotka eniten kiinnostavat ja johdattavat minua eteenpäin suunnittelutyössä. Käytän näiden mielikuvien muodostamasta kokonaisuudesta nimeä Maisema. Tämä on henkilökohtainen kertomukseni matkasta kohti oman luovan työskentelyn ja siihen liittyvien lähtökohtien ymmärtämistä.Item Vaatteen yhteys(2023) Saarinen, Oliver; Peltonen, Elina; Vänskä, Annamari; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Ilona Hyötyläinen, Elina PeltonenOpinnäytetyöni produktiivinen ja kirjallinen osuus on läpileikkaus vaatetuksen merkityksestä identiteetille, keholle, seksuaalisuudelle ja yhteiskunnalle. Vaatetuksen ollessa tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää, olen halunnut tutkia, miten vaatetuksella on otettu ja otetaan kantaa yhteiskunnallisella tasolla. Hip-hop alakulttuurin esimerkein ja oman suunnittelutyön avulla haluan ottaa kantaa siihen, mikä nykypäivänä käsitetään normaalina, tuttuna ja arkisena pukeutumisena.Item Muokkaa hahmoasi(2023) Autio, Olli; Hyötyläinen, Ilona; muo; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hyötyläinen, IlonaTaiteen kandidaatin opinnäytetyöni koostuu kuuden asukokonaisuuden vaatemallistosta sekä kirjallisesta osuudesta, jossa käsittelen malliston prosessia ja lähtökohtia. Opinnäytetyöni kantavana teemana on oman ajatteluni ja sisäisten mielikuvitusmaailmojeni tutkiminen sekä omat eskapismini keinot. Tutkin omaa tapaani tuntea ja ajatella sekä karata oikeasta maailmasta. Tutkin myös pääni sisäisten mielikuvitushahmojen suhdetta omaan identiteettiini vaatteen kautta. Omia ajatuksiani konkretisoin tutkimalla fantasiamaailmojen tarjoamaa eskapismia videopelien, roolipelien sekä viktoriaanisen fairy painting-taidesuuntauksen kautta. Taustatutkimuksen tavoitteena ei ole löytää suoraa visuaalista inspiraatiota, vaan löytää yhtäläisyyksiä omien kokemusteni ja oikean maailman välillä. Mallistoni vaatteissa tutkin omaa pukeutumistani nostettuna taianomaisemmalle, korkemmalle tasolle, kuin pukija olisi itsestäni lähtöinen, mutta muusta maailmasta kotoisin oleva olento. Vaatteiden tavoitteena on samanaikaisesti peittää ja vahvistaa pukijan omaa identiteettiä sisäisten hahmojen kautta, sekä upottaa katsoja omaan fantasiamaailmaani, jota muuten ei voisi päästä näkemään. Keskeisessä osassa mallistoa on myös materiaalisuus ja vaatteen tuntu sekä siihen uppoaminen, jota tutkin erityisesti erilaisten neuleiden ja kuosiaiheiden kautta. Kirjallisessa osuudessa avaan materiaalien kehitysprosessia ja työvaiheita vaatteeksi asti.Item Biomimeettinen suunnittelu ja kestävä kehitys arkkitehtuurissa(2023) Lumme, Ville; Andersson, Iris; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Özer-Kemppainen, ÖzlemElämän synnyttyä maapallolle n. 3,8 miljardia vuotta sitten alkoi myös luonnonvalinta muokkaamaan eliökuntaa. Sukupolvien ajan kilpailu elintilasta ja ravinteista on rikastuttanut perimään ominaisuuksia, jotka auttavat eliöitä käyttämään tehokkaammin ekolokeroissa saatavilla olevia resursseja. Evoluution myötä eliöstöön on syntynyt resurssitehokkaita, mikro- ja makrotasolla pitkälle järjestäytyneitä toiminnallisia biologisia rakenteita, jotka kykenevät mitä erilaisimpiin toimintoihin rakenteen, muodon sekä fyysisten ja kemiallisten ominaisuuksien avulla. Näiden evoluution optimoimien ratkaisujen hyödyntäminen ihmiskunnan ongelmien ratkaisemisessa tarjoaa suuria potentiaalisia hyötyjä, mutta vaatii myös monitieteellistä osaamista. Luonnon toimintamallien, järjestelmien ja rakenteiden jäljittelemistä ja hyödyntämistä kutsutaan biomimetiikaksi. Alan terminologia ei kuitenkaan ole täysin vakiintunutta eikä yksiselitteistä. Eräs suurista, väistämättä ihmiskunnan ratkaistavaksi tulevista haasteista on, miten kykenemme hyödyntämään planeettamme resursseja siten, että myös tulevilla sukupolvilla on yhtäläiset resurssit käytettävissään. Rakennusala tuottaa noin 40 % maailman hiilidioksidipäästöistä ja suurin osa tavanomaisista rakennusmateriaaleista vaikuttaa ympäristöön negatiivisesti. Ympäristöllisesti kestävämpien rakennusmateriaalien ja suunnitteluratkaisujen kehittäminen on tärkeää kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tässä biomimetiikalla voisi olla paljon tarjottavaa – ovathan biologiset järjestelmät menestyviä kiertotalouksia, joissa ei muodostu lainkaan jätettä. Biomimetiikan soveltaminen ei kuitenkaan aina tuota kestävän kehityksen kannalta parasta vaihtoehtoa. Tässä kandidaatintyössä tutkin kirjallisuuskatsauksen ja kolmen esimerkkikohteen analyysin avulla millä tavoin biomimetiikka vaikuttaa kestävään kehitykseen arkkitehtuurissa. Esimerkkikohteiden perusteella kestävyysvaikutus voi olla varsin vaihteleva. Yhdessä esimerkkikohteessa biomimeettisillä ratkaisuilla voitiin vaikuttaa positiivisesti ekologiseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen. Toisessa kohteessa biomimetiikka paransi lähinnä sosiaalista kestävyyttä. Kolmannessa kohteessa biomimetiikka ei tuonut positiivisia kestävän kehityksen vaikutuksia, vaan vaikutti olevan ennen kaikkea viherpesun väline. Tutkimukseni perusteella kävi myös ilmi, että jopa vertaisarvioidut tiedejulkaisut toistavat kestävyysväitteitä, joiden perusteena olevia laskelmia ei voida objektiivisesti helposti vahvistaa. Biomimeettisessä arkkitehtuurissa tulisi pitää mielessä alan poikkitieteellinen luonne sekä tieteen etiikan periaatteet kriittisyydestä, rehellisyydestä ja avoimuudesta. Alaan liittyvää poikkitieteellistä koulutusta ja tutkimusta tarvittaisiin lisää, mikäli toimivien biomimeettisten, kestävää kehitystä tukevien innovaatioiden syntyä halutaan edistää.Item Tarpeeton kaupunki - Miten etätyön yleistyminen muutti tilantarpeita Helsingissä 2020-luvun alkupuolella?(2023) Kohtamäki, Ilari; de Vocht, Sofia; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Özer-Kemppainen, ÖzlemKandidaatintutkielmassani selvitin, miten etätyön yleistyminen muutti tilantarpeita Helsingissä 2020-luvun alkupuolella. Helsingin toimitilojen vajaakäyttöaste on kasvanut merkittävästi COVID19-pandemian jälkeisenä aikana, eikä paluusta aiempaan normaaliin ole merkkejä. Etätyö ja paikasta riippumattomat kulutuskäytännöt ovat tulleet osaksi ihmisten arkea. Kaupunkia käytetään eri tavoin kuin aiemmin. Monista rakennuksista, jotka olivat aiemmin keskeisiä, on tullut tyhjillään seisovia kuoria. Samaan aikaan työ, kulutus ja sosiaalinen vuorovaikutus tapahtuu entistä enemmän ihmisten kodeissa, digitaalisten välineiden kautta. Kaupunkilaisten tilankäytön muutokset tulevat näkyviksi työelämää tarkastellessa. Tyhjilleen jääneiden tilojen ilmiö – tarpeeton kaupunki – nivoutuu monilla tavoin osaksi suuria kysymyksiä kaupungin merkitykseen, sosiaaliseen hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyen. Tutkimuskohteena on työelämään liittyvässä tilankäytössä tapahtuneet muutokset Helsingissä. Tutkielman alussa esittelen näkökulmat, joiden kautta lähestyn tarpeettoman kaupungin ongelmaa. Pyrin ymmärtämään muutosta historiallisen, teknologisen sekä ekologisen viitekehyksen kautta. Hyödykkeidenvaihdon ympärille rakentuneet modernit kaupunkikeskukset, joihin aiemmin matkustettiin tekemään töitä ympäröivistä asutuskeskittymistä, ovat menettäneet merkitystään, kun sekä kaupankäynti että työnteko ovat siirtyneet internetiin. Paikasta riippumaton digitaalinen oleminen on muuttanut ihmisten välistä vuorovaikutusta radikaalisti. Samalla ei-ihmisistä, kuten esineistä ja datavirroista, on tullut yhä keskeisempi osa vuorovaikutuskokemusta. Kaupungit maapallon metaforana, osana globaalia järjestystä sekä rakentamisen keskittyminä punovat Helsingissä tapahtuneen työelämän muutoksen osaksi planetaarista kokonaisuutta. Pyrkimyksenä on pohtia, miten Helsinki voisi osallistua kollektiivisten haasteiden ratkaisemiseen. Aineisto koostuu kvantitatiivisista tilastoista, sekä media-aineistoista. Monimenetelmällisen lähestymistavan avulla etsin tilastoaineistosta ilmiöitä, joita pyrin ymmärtämään media-aineistoa hyödyntäen. Tutkielmassa selvisi, että Helsingissä on huomattava määrä tyhjää toimitilaa, jolle on vaikea keksiä käyttöä. Muutoksen taustalla on työkulttuurin murros, ja uudistunut tapa käyttää kaupunkia. Kaupat ja ravintolat ovat siirtyneet verkkoon. Etätöitä tehdään ensisijaisesti kotoa, mikä aiheuttaa myös suurimman osan työtä tekevien kokemista ongelmista. Kodin tilantarpeet ovat kasvaneet, ja Helsingissä työsuhteessa olevat asuvatkin yhä kauempana keskustasta. Moderni kaupunki on muutoksen tilassa, ja nyt tehtävillä valinnoilla on suuri merkitys ihmislajin tulevaisuuden kannalta. Uudelleenjärjestäminen voi toimia ratkaisumallina tilankäytössä tapahtuneen muutoksen ja taloudellisen kasvupaineen aiheuttamaan kestävyysongelmaan.