Tämä opinnäyte esittelee animaation tekoa ja hahmosuunnittelua yleisellä tasolla sekä omaa henkilökohtaista hahmosuunnitteluprosessiani Bring Your Child to Work -animaatiossa. Työn tavoitteena on tutkia, millaiset valmiudet pukusuunnittelijalla on animaation hahmosuunnitteluun ja minkälainen rooli itselleni ja pukusuunnittelijalle yleisesti voi muodostua animaatiotyöryhmässä hahmojen suunnittelijana ja animaattorina.
Opinnäytetyöni aluksi pohdin omaa pukusuunnittelijaidentiteettiäni ja tyytymättömyyttäni omaan työnjälkeeni pukusuunnittelijana esittävän taiteen ja elokuvan produktioissa, ja miten nämä ajatukset ohjasivat minua etsimään uusia, inspiroivia tapoja soveltaa omaa osaamistani pukusuunnittelijana.
Opinnäyte koostuu kahdesta osa-alueesta: Ensin avataan animaation termistöä ja työprosessia yleisesti, minkä jälkeen esitellään Bring Your Child to Work -animaatio, sen tekoprosessi ja hahmojen suunnitteluprosessi.
Animaation yleisesittelyosiossa luodaan katsaus animaation eri tekniikoihin, tyylikeinoihin. työnimikkeisiin ja tekovaiheisiin.
Bring Your Child to Work -animaatiota käsittelevä osuus käy läpi työryhmän työskentelyperiaatteita, esittelee tehdyn animaation tarinan ja sen henkilöhahmot sekä tutkii oman työnkuvani muotoutumista prosessissa. Jokaisen hahmon suunnittelu- ja valmistusprosessi avataan erikseen hahmosuunnittelua käsittelevässä osiossa.
Tämän opinnäytteen avulla pyrin havainnollistamaan henkilökohtaisen prosessini kautta, mitä yhteistä ja minkälaisia eroavaisuuksia animaation hahmosuunnittelulla ja pukusuunnittelulla on, sekä miten koin animaation teon vaikuttaneen vahvistavasti omaan suunnittelijaidentiteettiini.