Abstract:
Elokuvan tekeminen on pitkällinen prosessi, mutta ajan lisäksi syö se koko liudan muitakin resursseja, eikä vähiten rahaa. Suomessa on kuitenkin elokuvantekijän onneksi malleja elokuvan rahoittamista varten. Pääsääntöisesti rahoitusväylät voidaan ajatella kahtena polkuna: toista pitkin rahoituksen hakuprosessia vie eteenpäin ja rahoja hallinnoi yritys tai yhteisö, eli tuotantoyhtiö, ja toisella taas rahoitus myönnetään yksityisille henkilöille tai heidän muodostamilleen työryhmille. Kumpainenkin polku noudattelee aika lailla samaa reittiä, oli kyseessä sitten dokumenttielokuva tai näytelmäelokuva eli fiktio. Koska kuitenkin dokumenttielokuvan rahoitus eroaa joissain kohdin fiktiosta, keskityn erityisesti dokumenttielokuvaan. Huomiotta jäävät myös erilaiset kaupalliset yhteistyöjärjestelyt elokuvien rahoituksen saamiseksi ja esimerkiksi joukkorahoituksen mahdollisuuksien hyödyntäminen elokuvan rahoittamisessa. Työssäni keskityn mainitsemani kahden polun osalta niin sanottuun kolmikanta- rahoitukseen, jota voivat hyödyntää tuotantoyhtiöt, mutta sivuan lyhyesti myös yksityishenkilöille tai työryhmille suunnattuja rahoitusmuotoja.