Opinnäytetyö on taiteellinen tutkimus katoavaisuudesta – toteutettuna taiteilija Ina Collianderin (1905-1985) kanssa kulkien. Näillä kaksinkävelyillä tekijä kartoittaa katoavaisuuden laajaa teemaa suhteessa kokeneempaan taiteilijaan ja hänen teoksiinsa: kysellen, kuunnellen ja taiteellisesti työskennellen. Ina Colliander valikoitui matkakumppaniksi, koska hänen taiteessaan yhdistyi tekijää kiehtova hengellinen näkemys sekä puupiirrostekniikka.
Katoavaisuudella tässä tutkielmassa tarkoitetaan elämän ja kuoleman rajalla liikkumista sekä näkemyksiä sen jälkeisestä ajasta. Eksistentiaalisia kysymyksiä työssä lähestytään teologis-filosofisesta viitekehyksestä käsin. Opinnäyte rajautuu kuvaamaan taiteellista tutkimusprosessia, eikä prosessin lopputulemana syntyneitä teoksia esitellä opinnäytteessä produktio-osana. Prosessikuvauksella osoitetaan taiteellisen työskentelyn kokonaisvaltaisuutta: mielen ja kehon tasoilla liikkumista, tekijäkohtaista tietoa, keskeneräisenä oloa.
Tutkimusmenetelmällisesti Ina Collianderin kanssa kulkeminen tapahtui kolmella tavalla. Tekijä kävi Collianderille merkittävässä paikassa Valamon luostarissa tutustumassa ortodoksiseen hengellisyyteen. Siellä tekijä kirjasi ylös omakohtaisia autoetnografisia havaintoja paikan hengestä. Näin ortodoksinen uskonto asettui työn viitekehykseksi myös visuaalisesti. Toisena kanssakulkemisen muotona tekijä kävi kuvalliskirjallista kirjeenvaihtoa taiteilijan lähipiirin kanssa, pyrkien selvittämään mistä Ina Collianderin taiteellinen ajattelu ja uskonnollissävytteiset teokset, erityisesti suurikokoiset enkelihahmot, ovat saaneet alkunsa. Tavoitteena oli tutkia taiteellisen ajattelun ja elämänkatsomuksen yhteyksiä toisiinsa sekä miten ne mahdollisesti heijastuvat näkemyksiin kuoleman takaisesta. Kolmantena kaksinkävelynä tekijä työskenteli kuukauden ajan samoilla välineillä kuin Ina Colliander: puupiirtäen. Tekijän henkilökohtainen kiinnostus Ina Collianderin enkeleihin ja toisenlaisiin siivekkäisiin eli lintuihin, näkyy puulaattoihin tehdyissä kaiverruksissa. Opinnäytteessä tekijä käyttää enkeleistä ja linnuista yhteisnimitystä pyhät siivekkäät. Ne kuvaavat tekijälle symbolisesti kahden eri maailman (tämän ja tuonpuoleisen) rajoilla liikkujia.
Kaksinkävelyjen myötä kehkeytynyttä uutta ymmärrystä tekijä kuvaa visuaalisissa esseissä. Esseet nojaavat kuvan, tekstin ja taiteellisen prosessin monitahoiseen vuoropuheluun. Niitä tehdessään tekijä huomasi etsivänsä katoavaisuus-ilmiön rajoja: näkyviä ja näkymättömiä. Viimeisen esseen suuntaviivaksi hahmottui rajaa-kohti-oleminen. Ajatus viittaa filosofi Johannes Ojansuun kautta Martin Heideggerin eksistentiaaliseen filosofiaan. Tekijä tarjoaa omana näkemyksenään rajattomuudessa-olemista, jossa ei silti suljeta pois kuoleman fyysistä rajaa. Tavoitteena työllä on valottaa kuoleman mysteeriä pyhää kohti suuntautuen.
This master’s thesis is an artistic research about perishableness. The study is conducted by walking side by side with the artist Ina Colliander (1905-1985). The aim of these (co)walks is to map out the extensive theme of perishableness in relation to Colliander’s longtime artistic knowledge and her works. Ina Colliander’s spiritual approach combined with her woodcut technique were decisive factors in choosing her as a travel partner.
In this work perishableness means moving in the liminal space between life and death, including views of what lies beyond. The work takes a theological and philosophical approach to existential questions. There is no separate production part in this thesis because the main focus is in the working process itself. It focuses on the holistic observations of the artist-researcher: tacit knowledge of mind and body, being in the middle of progress.
There were three different research methods in this thesis: three conceptual walks with Ina Colliander. First the researcher visited a meaningful place for Ina Colliander: Valamo’s orthodox monastery. There the researcher made written and visual notes of the spirit of an orthodox place, realized through an autoethnographic account. It was an attempt to get a grip of the orthodox religion’s way to see perishableness. The second working method was a visualized correspondence with letters to Ina Colliander’s relatives, friends and researchers. The aim of the correspondence was to reveal if there is a connection with Collinder’s artistic thinking, her personal background and her spiritual view of life. The researcher tried to find the reason (where and why) for the angels coming to Colliander’s art. The third walk with Ina Colliander was an attempt by the researcher to give shape to the invisible phenomenon of perishableness by using the same technique as Colliander - making woodcuts. The woodblocks show the researcher’s personal interest to Ina Colliander’s woodcut angels and also to another kind of winged being, birds. In this thesis angels and birds have a symbolic meaning as sacred beings with wings that can both carry messages transcending boundaries of this world and beyond.
The conseptual walks cultivated new insight, which is described in the form of visual essays: an ambiguous dialogue of images, words and the artistic process. During the process the researcher found herself looking for the visible and invisible boundaries of perishableness. Existance-towards-boundaries, an idea relying on existencial philosophies from Ojansuu to Heidegger, was fixed as directive for the last essay. The researcher presents the idea of existing in the infinity, boundlessness, without excluding the physical boundary of death. The eventual aim is to shed some light on the mystery of death through the sacred, the holy.