The fourth industrial revolution is shaping many assembly type of jobs. In the case company,
sales of elevator units have recently increased faster than the number of installers.
Contents of the job, company image, and perceptions of the tasks and career possibilities
guide career decisions and development of installers. This study was conducted in a global
company in the field of elevator industry, for a unit specialized in global installation. Elevator
installers graduate from the company’s own industrial institute, and work in assembly
and installation tasks as long as they are physically able to do so. The installer base is
homogenous, and perceptions of the job are often carried on to new applicants through
peer networks. Also, the share of subcontracted installers has rapidly increased, which
has affected the installers’ job descriptions.
The situation is examined using interviews, observation, and discussions with several experts
in the case company. The objective is to identify central factors affecting elevator
installers’ work motivation, and to detect development potential in the elevator installation
process to make the job more meaningful and rewarding for the installers, and more
appealing to the applicants. Increasing installers’ work motivation and well-being is estimated
also to promote recruitment success. Results of the study show that development
of the installation process has significant potential to increase installers’ motivation and
commitment levels. Development areas are sorted into four categories based on job-specific
subjects detected in the interview research. Areas regarding recruitment, installation
process, compensation, and career development were discussed in light of arguments and
findings based on literature and previous research. Suggestions for actions were presented
and justified based on the conducted study.
As a result, a model of elevator installers’ work motivation and factors affecting it, is constructed.
It is used as a guideline for determining and presenting action proposals. Suggestions
include focusing on the job image in recruitment development, shifting the reward
model from quantity towards quality and reinforcing intrinsic rewards, as well as
supporting of career development. Further research is recommended for payment model
development, and subcontracted installers’ experiences on the same subjects.
Työelämä on neljännen teollisen vallankumouksen murroksessa, ja asennustyyppiset tehtävät
ovat muuttamassa muotoaan. Hissiasennuksessa kohdeyrityksen myynti on kasvanut
nopeammin kuin asentajien määrä. Työn sisältö, yrityksen imago sekä mielikuvat
työstä ja urasta ohjaavat asentajien uravalintoja sekä -kehitystä. Tämä tutkimus toteutettiin
maailmanlaajuisesti toimivassa hissiteollisuuden yrityksessä globaalin asennustoiminnan
kehittämisen yksikölle. Hissiasentajat valmistuvat yrityksen omasta teollisuusoppilaitoksesta
ja suorittava tehtäviä, kunnes se ei enää ole fyysisesti mahdollista. Asentajakanta
on yksipuolinen, ja mielikuvat työstä sekä yrityksestä työnatajana välittyvät uusille
työnhakijoille pitkälti vertaismarkkinoinnin kautta. Lisäksi alihankinnan osuus
asennustyöstä on kasvanut nopeasti, mikä on aiheuttanut muutoksia työnkuviin.
Tilannetta tutkitaan haastattelujen, havainnoinnin, sekä yrityksen asiantuntijoiden
avulla. Tavoitteena on löytää keskeiset hissiasentajan työmotivaatioon vaikuttavat tekijät,
sekä potentiaaliset kehityskohdat hissiasennusprosessissa, jotta asennustyöstä saataisiin
asentajan näkökulmasta mielekkäämpää sekä työnhakijan näkökulmasta houkuttelevampaa.
Asentajien työhyvinvoinnin sekä -motivaation lisäämisen katsotaann edistävän myös
rekrytoinnin kehitystä. Tutkimuksen tulokset osoittavat asennusprosessin kehityksen
tärkeäksi asentajien työmotivaation ja sitoutumisen kannalta. Kehitysalueet jaetaan neljään
kategoriaan perustuen tutkimuksessa havaittuihin asennustyöhön liittyviin aiheisiin.
Rekrytoimiseen, asennusprosessiin, kompensaatioon sekä urakehitykseen liittyvistä
kehitysalueista keskustellaan kirjallisuuteen sekä aiempiin tutkimuksiin perustuvien
väitteiden pohjalta. Ehdotukset prosessien kehittämiseen sekä jatkotutkimukseen esitetään
ja selitetään tehdyn tytkimuksen perusteella.
Tutkimuksen tuloksena luodaan hissiasentajan työmotivaatiota sekä siihen vaikuttavia
tekijöitä kuvaava malli, jota käytetään ohjenuorana toimintasuosituksien esittämiselle.
Ehdotukset liittyvät mielikuvavaikuttamiseen rekrytoinnissa, palkitsemiseen vaikuttavien
elementtien suuntaamiseen määrästä laatuun, sisäisten palkintojen korostamiseen
sekä urakehityksen tukemiseen. Jatkotutkimusta ehdotetaan palkkiomallin kehitykselle
sekä alihankittujen asentajien kokemuksille samoista aiheista.