Kiinteistökaupassa kaupan osapuolien välille syntyvät erimielisyydet voivat aiheuttaa huomattavia
riitatilanteita. Riitatilanteiden sujuva ja nopea ratkaiseminen edellyttää toimivaa
reklamaatioprosessia, jonka oleellisena osana on ostajan reklamaatiovelvollisuus.
Kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia reklamaatiovelvollisuuden tavoitteita
kiinteistökaupassa, ja sitä koskevien säädöksien riittävyyttä reklamaatiovelvollisuuden tavoitteiden
saavuttamiseksi. Tätä pyritään selvittämään reklamaatiovelvollisuuden tavoitteiden toteutumista
vertaamalla hallituksen esitöitä, maakaaren säädöksiä sekä muuta oikeudellista kirjallisuutta
korkeimman oikeuden tapauksiin.
Tutkielmasta ilmenee, että reklamaatiovelvollisuuden arvioinnin tulkinnassa turvaudutaan
käytännössä suurilta osin periaatteisiin ja velvoitteisiin, joita ei ole varsinaisesti kirjoitettu
reklamaatiovelvollisuutta koskevan lain säädöksiin. Ilmeistä on myös se, että kiinteistökaupassa on
pyritty jättämään virhetilanteiden ratkaiseminen sopimusosapuolten määriteltäväksi.
Tutkielman tarkoituksena on tarjota lukijalle edellytykset muodostaa oma käsitys
reklamaatiovelvollisuutta koskevan lainsäädännön riittävyydestä.