Learning Centre

Avoimen ja muuntojoustavan oppimisympäristön synty ja kehitys Suomessa

 |  Login

Show simple item record

dc.contributor Aalto University en
dc.contributor Aalto-yliopisto fi
dc.contributor.advisor Vesikansa, Kristo
dc.contributor.author Niskanen, Anttoni
dc.date.accessioned 2021-01-11T17:47:55Z
dc.date.available 2021-01-11T17:47:55Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/101900
dc.description.abstract Tämä kandidaatintyö tutkii kirjallisuuskatsauksen muodossa luokkahuoneen ja oppimisympäristöjen kehitystä Suomessa 1970-luvun peruskoulu-uudistuksen aikana ja sen jälkeen lähestyttäessä nykypäivää. Tutkimus tarkentuu selvittämään oppimisympäristöjen kehitystä nimenomaan muuntojoustavuudessa ja avoimuudessa. Lähteinä on käytetty pääasiassa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita eri vuosikymmeniltä, ajan Arkkitehti-lehtiartikkeleita koulusuunnittelusta, sekä aiheellista kirjallisuutta. Työssä esitellään lisäksi suurpiirteisesti koulurakentamisen ja luokkahuoneen historiaa keskiajalta 1900-luvulle ja otetaan esille ajankohtaisia esimerkkejä maailman koulusuunnittelun edelläkävijöistä, jotka ovat osaltaan myös vaikuttaneet oppimisympäristöjen kehitykseen Suomessa. Työn tarkoituksena oli selvittää, milloin ja miksi Suomessa alettiin suunnitella muuntojoustavia ja avoimia oppimisympäristöjä, ja miten ne ovat kehittyneet nykyajan kouluiksi. Lisäksi esitellään arkkitehdin haastattelun perusteella yksi viimeaikaisimmista Helsinkiin rakennetuista kouluista, sekä miten muuntojoustavuus ja avoimuus siinä näkyy, ja mitä pedagogisia periaatteita taustalla on ollut. Tutkimuksen perusteella selvisi, että muuntojoustavat ja avoimet oppimisympäristöt saivat Suomessa alkunsa peruskoulu-uudistuksen myötä, jonka tarkoituksena oli kehittää puutteellista koulujärjestelmää. Ensimmäiset kokeilut muuntojoustavuuden ja avoimuuden suhteen 1970-luvulla tähtäsivät liian hatarin perustein epävarmaan tulevaisuuteen ja epäonnistuivat osittain viihtyisän ympäristön luomisessa. Tämän seurauksena muuntojoustavuus luokkahuoneissa väheni 1980–1990-luvuilla, koulurakennuksessa panostettiin sen sijaan viihtyisyyteen esimerkiksi pyrkimällä eroon laitosmaisuudesta. Myöhemmin 2000- ja 2010-luvuilla yhteiskunnan muutos on saanut aikaan uuden kierroksen oppimisympäristön kehittämisessä avoimeksi, muuntojoustavaksi, sekä konkreettista luokkahuonetta laajemmaksi. fi
dc.format.extent 26
dc.language.iso fi en
dc.title Avoimen ja muuntojoustavan oppimisympäristön synty ja kehitys Suomessa fi
dc.title Evolution of open and conversion flexible learning environments in Finland en
dc.type G1 Kandidaatintyö fi
dc.contributor.school Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu fi
dc.contributor.school School of Arts, Design and Architecture en
dc.subject.keyword muuntojoustavuus fi
dc.subject.keyword koulusuunnittelu fi
dc.subject.keyword koulu fi
dc.subject.keyword luokkahuone fi
dc.subject.keyword oppimisympäristö fi
dc.subject.keyword kouluarkkitehtuuri fi
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:aalto-202101111212
dc.programme.major Arkkitehtuuri fi
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.type.ontasot Kandidaatintyö fi
dc.contributor.supervisor Tervo, Anne
dc.programme Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma fi


Files in this item

Files Size Format View

There are no open access files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search archive


Advanced Search

article-iconSubmit a publication

Browse

Statistics