dc.contributor | Aalto University | en |
dc.contributor | Aalto-yliopisto | fi |
dc.contributor.advisor | Lakanen, Anne | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Jasmina | |
dc.date.accessioned | 2021-01-11T17:42:59Z | |
dc.date.available | 2021-01-11T17:42:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/101865 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatin opinnäytetyö käsittelee montaasijaksoja nykyelokuvissa elokuvaleikkauksen näkökulmasta. Montaasijaksolla tarkoitetaan jaksoa elokuvan sisällä, joka tiivistää aikaa, tilaa ja/tai kerrontaa huomattavasti näyttämällä tapahtumista ainoastaan avainhetket ja lyhentämällä niiden ”todellista” mittaa. Montaasijaksoihin liitetään usein musiikkia ja ristiinleikkaus on niissä yleinen leikkauskeino. Opinnäytteeseen on valittu kolme esimerkkimontaasia seuraavista nykyelokuvista: Kummisetä (1972, ohj. Francis Ford Coppola), American Beauty (1999, ohj. Sam Mendes) ja Parasite (2019, ohj. Bong Joon-ho). Esimerkkimontaasit katsotaan, analysoidaan ja lopuksi vielä puretaan visuaalisesti leikkausohjelma Avid Media Composeria hyödyntäen. Opinnäyte on rajattu käsittelemään montaasijaksoja nykyelokuvissa. Kaikki esimerkkimontaasit ovat peräisin fiktioelokuvista. Esimerkkimontaaseihin pureudutaan analysoimalla niiden leikkausta, kuvavalintoja, ääntä, musiikkia ja tapaa käsitellä aikaa ja paikkaa. Minkälaisista palasista montaasi rakentuu? Miten montaasissa liikutaan ajassa ja tilassa? Opinnäytteen tavoitteena on analysoida ja purkaa esimerkkimontaasit ja lopuksi muodostaa niistä johtopäätöksiä, joissa montaaseja verrataan toisiinsa. Mitä yhtäläisyyksiä tai eroja niissä on? Onko niissä elementtejä, jotka nousevat esiin jokaisessa esimerkissä? Tekevätkö ne montaasista hyvän? Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään työn aihe, motiivit ja rajaukset. Tämän jälkeen avataan montaasijakson ja montaasin käsitteet. Sitten paneudutaan esimerkkimontaaseihin niitä kuvailemalla, analysoimalla ja purkamalla. Johtopäätöksissä esimerkkimontaaseja vertaillaan tarkastelemalla niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Esimerkkimontaaseista voidaan löytää samankaltaisuuksia niiden tavassa manipuloida aikaa, hyödyntää ristiinleikkausta, keskittyä yhteen aiheeseen sekä käyttää musiikkia ja kuvan ulkopuolista ääntä. Liitteistä voi havainnoida montaasijaksojen purkua visuaalisesti. | fi |
dc.format.extent | 33 + 6 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | fi | en |
dc.title | Montaasijaksot nykyelokuvan leikkauksessa | fi |
dc.type | G1 Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.school | Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu | fi |
dc.contributor.school | School of Arts, Design and Architecture | en |
dc.subject.keyword | elokuvaleikkaus | fi |
dc.subject.keyword | montaasi | fi |
dc.subject.keyword | montaasijakso | fi |
dc.subject.keyword | ristiinleikkaus | fi |
dc.subject.keyword | analyysi | fi |
dc.subject.keyword | musiikki | fi |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:aalto-202101111177 | |
dc.programme.major | Elokuvaleikkaus | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.supervisor | Lakanen, Anne | |
dc.programme | Taiteiden ja suunnittelun kandidaattiohjelma | fi |
local.aalto.electroniconly | yes | |
local.aalto.openaccess | yes |
Unless otherwise stated, all rights belong to the author. You may download, display and print this publication for Your own personal use. Commercial use is prohibited.