Role of effectuation in the Finnish social media startups

No Thumbnail Available
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
School of Business | Master's thesis
Date
2013
Major/Subject
SME Business Management
Yrittäjyys ja pienyritysten johtaminen
Mcode
Degree programme
Language
en
Pages
83
Series
Abstract
EFFECTUATION-TEORIAN ROOLI SUOMALAISISSA ALKUVAIHEEN SOSIAALISEN MEDIAN YRITYKSISSÄ Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millainen rooli Saras Sarasvathyn Effectuation-teorialla on sosiaalisen median yritysten päätöksentekoprosesseissa. Työssä tutkitaan päätöksentekoa kolmessa suomalaisessa sosiaalisen median yrityksessä sekä selvitään sen suhdetta Effectuation-teorian mukaisiin prosesseihin suhteessa yrityksen lähestymistapaan liiketoimintamahdollisuusprosesseissa. Työn teoriaosa käsittelee sosiaalisen median historian ja kehityksen sekä esittelee yleisimmät sosiaalisen median yritysten liiketoiminta- ja ansaintamallit. Tämän lisäksi teoriaosa selventää yleisimpiä lähestymistapoja yrittäjyyden tutkimuksessa painottuen Effectuation-teoriaan ja sen perusperiaatteisiin. Tutkimus toteutettiin kolmeen sosiaalisen median yritykseen keskittyvänä kvalita-tiivisena haastatteluihin pohjautuvana tapaustutkimuksena. Haastattelukysymyk-set keskittyivät yritysten strategiaan ja liiketoiminnan suunnitteluun sekä siihen, kuinka nämä noudattivat Effectuation-teorian perusperiaatteita. Tämä työ tarjoaa vahvaa evidenssiä Effectuation-teorian roolista sosiaalisen median liiketoiminnan ymmärtämisessä. Suomalaisten sosiaalisen median yritysten päätöksentekoprosesseja pystytään useissa tapauksissa tehokkaasti selittämään Effectuation-teorian kautta erityisesti silloin, kun yritys toteuttaa niin sanottua toimintalähestymistapaa liiketoimintamahdollisuusprosesseissa.
Description
Keywords
effectuation, sosiaalinen media, startup, yrittäjyys
Other note
Citation
Collections