10. Työpaperit / Working papers
Permanent URI for this communityhttps://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/9
Browse
Browsing 10. Työpaperit / Working papers by Title
Now showing 1 - 20 of 224
- Results Per Page
- Sort Options
- Accuracy of the condition data for a road network
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2004) Ruotoistenmäki, Antti; Seppälä, Tomi; Kanto, Antti - Activent-tuloilmalaitteen CFD-mallinnus - Yksinkertaistetut tuloilmalaitemallit
Helsinki University of Technology | J Muu elektroninen julkaisu(2000) Ala-Juusela, JuhaveikkoTiivistelmä: Tämän työn tarkoituksena on löytää keinoja Activent-suutinkanavan mallintamiseksi huonetilavirtausten numeerisessa laskennassa. Tarkoitusta varten kehitettiin kaksi tuloilmalaitteen perusmallia ja laskettiin näillä useilla erilaisilla modifikaatioilla. Tuloksia on verrattu vastaaviin mittaustuloksiin. Pääkohdat: Molemmilla malleilla saatiin tyydyttäviä tuloksia koehuoneen virtauskentästä. Lupaavimmalta vaikutti geometrialtaan yksinkertaisempi malli, vaikkakin virtauskenttä oleskeluvyöhykkeellä oli monimutkaisemmassa mallissa hieman parempi. - Activent-tuloilmalaitteen CFD-mallinnus Yhden suutinrivin laskenta
Helsinki University of Technology | J Muu elektroninen julkaisu(2000) Ala-Juusela, JuhaveikkoTiivistelmä: Tässä työssä Activent-suutinkanavan lähikenttää mallinnetaan laskemalla yhtä 74 mm levyistä suutinriviä isotermisenä sekä alilämpöistä ilmaa tuoden kahdella eri lämmönjakotavalla. Tuloksia verrataan vastaaviin mittaustuloksiin. Lisäksi tarkastellaan tulosten hyväksikäyttöä reunaehtojen antamiseksi mallinnettaessa neljäsosaa mittaustilasta. Pääkohdat: Suuttimien korkeuden havaittiin vaikuttavan lähikentän virtaukseen. Kaikkia sekundäärivirtauksen aiheuttamia ilmiöitä ei saatu mallinnettua. Virtauksesta suuttimien läheisyydessä saatiin kuitenkin tietoa. Virtausnopeudet tuloilmalaitteen lähialueen ulkopuolella vastasivat hyvin mittaustuloksia. - Adherence to the home-country location of corporate headquarters: narratives of cultural identity, and resource-based pragmatism of globalising Finnish MNCs: location factors and managers' mutual knowledge networks in the Helsinki region
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2013) Euro, Kalevi - Agile planning: Avoiding disaster in the grocery supply chain during COVID-19 crisis
School of Science | J Muu elektroninen julkaisu(2020) Saarinen, Lauri; Loikkanen, Lauri; Tanskanen, Kari; Kaipia, Riikka; Takkunen, Susanna; Holmström, JanThe COVID-19 crisis heavily tested grocery supply chains and supply chain management capabilities. Swift response practices proved to be more valuable than ever before, as the grocery retailers faced sudden, unanticipated, and simultaneous shocks both on the demand and on the supply side. At the same time, the virus posed a threat to manufacturers' production capacities, and new bottlenecks emerged for logistics service providers as consumers switched to on-line shopping and home delivery. For many food wholesalers and distributors demand also changed almost overnight from one delivery channel to another: not only from retail stores to online channels, but also from food services (restaurants) to grocery stores. In these circumstances, maintaining good delivery capacity and ensuring availability to the end customers called for fast operational changes of individual firms and coordinated adaptations of supply chain practices. Despite the challenges, many supply chains coped surprisingly well with the shocks and were able to keep-up good performance through the crisis. We conducted a real-time study as the COVID-19 crisis was unfolding, from the beginning of the first government issued restrictions, and all the while the pandemic was gaining speed. This setting allowed us to gain first-hand insights from interviewees considering their responses at different times and in different echelons of the grocery supply chain. - Analyysi: Julkishallinnolla on tärkeä rooli kestävyysmurrosten kehittymisessä - Oppia MaaS-liikennepalveluiden alkuvaiheista
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2021) Kivimaa, Paula; Järvenreuna, Vera; Hildén, Mikael; Temmes, ArmiJulkishallinnolla on keskeinen rooli vauhdittamassa Suomea kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta. Kestävyysmurros edellyttää, että yhteiskuntamme sosio-tekniset järjestelmät, kuten energian ja ruoan tuotanto ja kulutus sekä liikenne ja teollisuus, muuttuvat perusteellisesti siten, että niiden toiminta aiheuttaa nykyistä vähemmän haitallisia vaikutuksia ympäristöön. Samalla näiden järjestelmien vaikutukset muuttuvat aiempaa oikeudenmukaisemmiksi. Kestävyysmurrosta edistämään tarvitaan monia rinnakkaisia toimia. Politiikkastrategiat ja -ohjauskeinot, jotka ovat rakentuneet perinteisten sosioteknisten järjestelmien ympärille, eivät yksinään riitä käynnistämään järjestelmätason muutosta. Tarvitaan myös politiikkakokeiluja ja laaja-alaisia instituutionaalisia muutoksia, jotka vaikuttavat eri toimijoiden edellytyksiin toteuttaa uusia ratkaisuja. Smart Energy Transition -hankkeessa tutkittiin MaaS-liikennepalvelujen (Mobility-asa- Service) kehitystä Suomessa kestävyysmurroksiin tähtäävän innovaatiopolitiikan näkökulmasta (Kivimaa & Rogge 2020). MaaS-liikennepalveluilla viitataan uuteen tapaan ajatella liikkumista, jossa yksityisautoilua korvataan yksityisillä ja/tai julkisilla jaetuilla liikennepalveluilla. MaaS-palvelut voivat olla esimerkiksi vertaispalveluja, matkaketjuja ja muita palvelukokonaisuuksia yhdistäviä palvelupaketteja. MaaS on tärkeä osa tulevaisuuden älykästä ja kestävää liikennejärjestelmää. MaaSliiketoiminta on Suomessa kehittynyt tietyillä osa-alueilla; esimerkiksi yhteiskäyttöautojen markkinat ovat kasvaneet. Sen sijaan kokonaispalvelut, joissa asiakas voi joustavasti räätälöidä itselleen saman palvelualustan kautta juuri tietyssä hetkessä tarvitsemansa palvelun, eivät ole vielä laajemmin levinneet. Suomi on yksi maailman johtavista maista kansallisen liikenne- ja viestintäpolitiikan uudistamisessa, erityisesti älykkäisiin liikennejärjestelmiin ja MaaS-palveluihin kytkeytyen. Tutkimustuloksemme julkisen hallinnon toimien myönteisistä vaikutuksista MaaS-liiketoiminnan alullepanoon ja kehitykseen tarjoavat oppeja siitä, kuinka valtio ja kunnat voivat edistää kestävyysmurroksen kehittymistä myös muilla sektoreilla. Ehdotamme tämän pohjalta seitsemää keinoa, joiden avulla julkinen sektori voi vauhdittaa kestävyysmurroksen alkuvaiheita. Valotamme ehdotettuja toimia MaaSliikennepalveluiden kehityksestä nousseiden esimerkkien avulla. - Antecendents to and performance effects of software firms' business models
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2009) Rajala, Risto - Antitakeover provisions and performance: evidence from the Nordic countries
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2008) Ikäheimo, Seppo; Puttonen, Vesa; Ratilainen, Tuomas - Arbitrage capital and currency carry trade returns
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2008) Jylhä, Petri; Suominen, Matti; Lyytinen, Jussi-Pekka - Are there asymmetric price responses in the Euro area?
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2007) Antipin, Jan-Erik; Luoto, Jani - Asumisen palvelukonseptit - Palvelukonseptin kehittämisen prosessimalli
School of Engineering | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2011) Aaltonen, Alexander; Siltaloppi, Jaakko; Puhto, JukkaLänsimaisissa talouksissa palvelujen kansantaloudellinen merkitys on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana, ja tällä hetkellä keskimäärin kaksi kolmasosaa bruttokansantuotteesta syntyy palvelusektorilla. Palvelujen merkityksen kasvuun vaikuttavat merkittävät yhteiskunnalliset muutostrendit kuten väestön ikääntyminen ja elämäntapojen muutos, joiden vuoksi myös asumisessa tullaan tulevaisuudessa näkemään uudenlaisia palvelukonsepteja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä palvelukonsepti rakentuu ja miten uusia palvelukonsepteja voidaan kehittää. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin olemassa olevia asumiseen liittyviä palvelukonsepteja Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kartoitettiin kirjallisuuden perusteella palvelukonseptiin liittyviä sisältöjä ja merkityksiä. Lisäksi ensimmäisessä osassa selvitettiin aikaisemmassa tutkimuksessa esiintyviä lähestymistapoja palvelukonseptin kehittämisen prosessiin. Tutkimuksen toinen osuus toteutettiin empiirisesti keräämällä tietoa suomalaisista ja yhdysvaltalaisista asumiskonsepteista ja niihin liittyvistä palvelusisällöistä hyödyntämällä yritysten Internetsivustoja. Tarkastelun kohteena olivat pääasiallisesti suuret asuinkiinteistöjen omistajat sekä asumissektorilla toimivat rakennusliikkeet. Suomalaisissa asumiskonsepteissa palveluja esiintyy vaatimattomasti. Erityisesti asumisen tukea ja lisäarvoa tarjoavien, asukkaille suunnattujen asukaspalvelujen tarjonta on vähäistä. Asumispalvelut liittyvätkin tällä hetkellä pääosin erityisryhmien kuten ikäihmisten asumiseen, sekä joissain tapauksissa myös ylelliseen asumiseen. Ylelliset asumisen konseptit ovat kuitenkin huomattavasti tyypillisempiä Yhdysvalloissa, jossa erilaisia lisäpalveluja ja mukavuuksia on kytketty asumiseen monipuolisesti. Asumiseen liittyvät palvelusisällöt ovatkin Yhdysvalloissa huomattavasti Suomen vastaavia pidemmälle kehittyneempiä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin malli asumisen palvelukonseptin kehittämiselle. Mallin päävaiheet ovat palvelustrategian laatiminen, idean kehittäminen, palvelukonseptin kehittäminen, palvelun suunnittelu, täysmittainen kaupallistaminen ja lanseeraus sekä jälkiarviointi. Malli perustuu kirjallisuudesta tehtyihin havaintoihin palvelukonseptin määrittelystä sekä uuden palvelun kehittämisen prosessimallista, ja mallia tuotiin lähemmäksi asumisen kontekstia ottamalla huomioon empiirisessä tarkastelussa esiin nousseita tekijöitä käytännön asumiskonsepteihin liittyen. - Automatic CFD input decomposition for massively parallel systems
Helsinki University of Technology | J Muu elektroninen julkaisu(1995) Salminen, EsaAbstract: This memorandum describes a computer program which divides CFD grids into smaller blocks and updates the boundary condition information and the flow solver control data accordingly. The program is designed to be used in conjunction with FINFLO flow solver. Main result: Computer program divp3d. - A brief description of the transdisciplinary jurionomics and the Scandinavian institutional sources of law framework
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2009) Railio, Tom - Building bridges for personalization: a process view
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2004) Vesanen, Jari; Raulas, Mika - Bundling of information goods: past, present and future
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2004) Penttinen, Esko - Business nets: classification and management mechanisms
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2006) Möller, Kristian; Rajala, Arto - CFD Simulations of a Turbulent Flow over Flat Plate
Helsinki University of Technology | J Muu elektroninen julkaisu(2001) Ala-Juusela, JuhaveikkoAbstract: Heat transfer has been studied by simulating a turbulent flow over a flat plate using k- ε and k- ω turbulence models and testing the effect of a variable turbulent Prandtl number. The same case has also been calculated as isothermal in order to compare the calculated boundary layer parameters with measured results. Main result: Boundary layer parameters were close to the measured ones with the isothermal plate. In a case of turbulent flow heat transfer was underestimated as compared to the experimental correlation. - A CFD Study of the Effect of a Surface Roughness on Heat Transfer in a Clearance and Cooling Fins of an Electric Motor
Helsinki University of Technology | J Muu elektroninen julkaisu(2004) Ala-Juusela, JuhaveikkoAbstract: The effect of a surface roughness on heat transfer is studied in two electric-motor-related cases. A flow in a clearance and between the cooling fins of the ABB HXR 400L electric motor is simulated numerically. The clearance is simplified to a two dimensional slot and, therefore, the calculation is not valid in the ends of the rotor. Furthermore, the clearance is modelled utilizing symmetry and only a sector of 30◦ is modelled. The air flow around the cooling fins is modelled by calculating one fin space and its surroundings. FINFLO flow solver, developed at Helsinki University of Technology, is used in the simulations. For the turbulence modelling k-ω model is utilized. Main result: A surface sand-roughness of 46 µm is used in a case of the clearance of an electric motor. The improvement of the equivalent conductivity is 0.4 % with open key slots and 4 % with filled key slots. A surface roughness of 1.5 µm has no effect on the heat transfer coefficient in a flow around the cooling fins while a roughness of 260 µm improves heat transfer coefficient by 1.8 %. - Characteristics of the process supersede characteristics of the debtor explaining failure to recover by legal reorganization proceedings
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2007) Laakso, Tapio - Comparing alternative structures of financial alliances
School of Business | D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti tai -selvitys(2004) Voutilainen, Raimo