[dipl] Teknillinen korkeakoulu / TKK
Permanent URI for this collectionhttps://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/40621
Browse
Browsing [dipl] Teknillinen korkeakoulu / TKK by Degree programme/Major subject "Auto- ja työkonetekniikka"
Now showing 1 - 20 of 221
- Results Per Page
- Sort Options
- Avaruusrakenteiden 3D-suunnittelu
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2001) Hurskainen, TeroPatria Finavicomp Oy:n avaruusrakenneosastolla ollaan siirtymässä Anvil 5000 rautalankamallintamisesta CATIA V4 tilavuusmallintamiseen. Työn tavoitteena on määritellä mahdollisimman tehokas suunnitteluympäristö avaruusrakenteiden 3D-tilavuusmallintamiseen. Suunnittelulta vaadittavien tietojen kartoittamiseksi projektin eri vaiheissa, on selvitetty avaruusrakenteiden tyypilliset suunnittelu- ja valmistusmenetelmät. Niiden perusteella määritellään tehokkaimmat mallinnustavat. Esimerkkinä työssä käytetään Rosetta-avaruusluotaimen suunnitteluprojektia. Kirjallisuuden ja Rosetta-projektin yhteydessä saadun suunnittelukokemuksen perusteella kuvataan tyypillisiä avaruusrakenteita ja suunnitteluprosesseja. Valmistusprosesseihin perehdytään Patria Finavicomp Oy:n työohjeiden ja haastattelujen avulla. Painopiste on kerroslevypaneelien ja koneistettujen osien valmistusprosessien kuvaamisessa, sekä rakenteen kokoonpanon kuvaamisessa. 3D-tilavuusmallintamisen perusteet selvitetään kirjallisuuden avulla. Työssä käydään läpi CATIA:n tilavuusmallintaminen, pintamallintaminen ja kokoonpanojen teko. Suunnitteluprojektin aikana tarvittavat mallit käydään läpi karkeista konseptimalleista detaljimalleihin. Suurien kokoonpanojen käsittelyn ja piirustustuotannon helpottamiseksi, mallien geometria jaotellaan tasoille ja ryhmiin. Työssä selvitetään avaruusrakenteiden kokoonpanon kannalta edullinen elementtien jaottelutapa. Tehokkain suunnitteluprosessi saadaan rinnakkaissuunnittelulla. Pelkän CAD-järjestelmän työkalut eivät ole tähän riittäviä. Tällöin tarvitaan suunnittelun ryhmätyökaluksi tuotetiedonhallintajärjestelmä. Työssä selvitetään alustavasti, millaisia työkaluja on tarjolla. Avaruusrakenteiden suunnitteluun soveltuvin on VPDM, virtuaalisen tuotekehityksen tiedonhallintajärjestelmä. Tuotetiedonhallintajärjestelmällä saadaan kuitenkin suurin etu, kun se otetaan käyttöön koko yrityksessä. Tällöin PDM-järjestelmä on soveltuvin. - Maastoajoneuvon mukautuva käyttöliittymä
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2004) Kähäri, Tommi - Ajoneuvon poikkipinta-alan automaattinen mittaus helium-neon-laserilla
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1985) Karppinen, Antero - Akselityyppien ja niiden rengastusten vaikutus tien rasittumiseen ja vierintävastukseen
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1983) Heinonen, Tapani - Vaihtoehtoiset dieselpolttoaineet panssaroidussa pyöräajoneuvossa
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2007) Manu, JanneTyössä selvitetään vaihtoehtoisten dieselpolttoaineiden ominaisuuksia ja soveltuvuutta dieselmoottorin polttoaineeksi. Selvitys on tehty Patria Vehicles Oy:n toimeksiannosta. Vaihtoehtoisilla dieselpolttoaineilla tarkoitetaan tässä yhteydessä kaupallisia dieselpolttoaineita, biodieseleitä ja kerosiinipohjaisia polttoaineita. Biodieseleistä suurin mielenkiinto kohdistuu ensimmäisen sukupolven biodieseleihin, mutta mukana on myös materiaalia toisen sukupolven biodieseleistä sekä synteettisistä dieselpolttoaineista. Suurimmat havaitut ongelmat ensimmäisen sukupolven biodieseleillä Liittyvät niiden heikkoihin kylmäominaisuuksiin, huonoon varastoinnin kestävyyteen ja suureen happipitoisuuteen. Hyviä puolia ovat mm. biohajoavuus, voitelevuus ja palamisominaisuudet. Kerosiinipohjaisia polttoaineita voidaan käyttää suoraan dieselpolttoaineen seassa tai korvikkeena biodieseleiden tapaan. Syynä kerosiinipohjaisten polttoaineiden kiinnostavuuteen on se, että NATO käyttää maakalustossaan paljon kerosiinipohjaista polttoainetta. Naton käyttämät dieselin korvikkeet ovat tavallisesti joko F-44, F-34 tai Jet A-1 polttoaineita. Näillä Naton käyttämillä kerosiinipohjaisilla polttoaineilla ongelmat liittyvät yleensä polttoaineen alhaisiin viskositeetin ja tiheyden arvoihin. Suurin hyöty näissä polttoaineissa on niiden saatavuus ja soveltuvuus myös suihkumoottoreiden polttoaineeksi. - Erään autovalmistajan takuukäsittelyjärjestelmän analysoiminen ja soveltaminen maahantuojan tasolla
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1994) Puolakkainen, Antti - Maakaasukäyttöisten kuorma-autojen soveltuvuus kunnallisiin ajotehtäviin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2008) Elonen, TuomoTämän diplomityön tarkoituksena on ollut selvittää, miten maakaasukäyttöiset kuorma-autot soveltuvat kunnallisiin ajotehtäviin, kuten jäte- ja vaihtolava-ajoon pääkaupunkiseudulla. Työn alussa on käsitelty myös maakaasuautoja ja niiden tekniikkaa yleisesti. Työssä tutkitaan Lassila & Tikanoja Oyj:n käytössä olevia jätesäiliöillä varustettuja maakaasukuorma-autoja ja Helsingin kaupungin rakennusviraston käytössä olevaa vaihtolavalaitteella varustettua maakaasukuorma-autoa niiden normaalissa käytössä. Autot ovat kolmeakselisia Mercedes-Benz 2628 Econic -mallisia. Työ on tehty VTT:lle, joka toimii alihankkijana projektissa. Työ perustuu pitkälti VTT:n raskaankaluston alustadynamometrillä tehtyihin maakaasu- ja dieselkäyttöisten kuorma-autojen mittauksiin pakokaasupäästöjen ja polttoaineenkulutuksen selvittämiseksi. Työssä on selvitetty millaisessa käytössä Lassila & Tikanojan ja Helsingin kaupungin rakennusviraston maakaasuautot ovat, niiden kuormitusprofiilit, todellinen polttoaineenkulutus ja todelliset pakokaasupäästöt. Maakaasukuorma-autoja on verrattu polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen osalta vastaaviin dieselkuorma-autoihin. Maakaasutankkauksen vaatima lisätyö ja lisäkulut dieselkaluston tankkaukseen verrattuna on myös pyritty selvittämään mahdollisimman tarkasti. Kantaa on otettu myös autojen käytettävyyteen ja huollontarpeeseen dieselkalustoon verrattuna, autojen suorituskyvyn ja toimintamatkan riittävyyteen dieselkalustoon verrattuna ja autojen vaatimiin muutoksiin varikkojen toiminnassa. Lisäksi on mitattu maakaasuauton melu dieselautoon verrattuna. Käyttö- ja kokonaiskustannukset dieselkalustoon verrattuna on laskettu ottaen huomioon pääoma- polttoaine- ja huoltokulut, sekä pakokaasupäästöistä aiheutuvien haittakustannusten vähenemä. Nykyisillä polttoainehinnoilla maakaasuautot osoittautuivat dieselautoja edukkaammiksi kunnallisissa ajotehtävissä. Ajettava suorituskyky (kiihtyvyys, toimintamatka) saattaa hieman laskea ja kaasutankkaus vaatii lisätyötä, mutta päästöt ja kustannukset alenevat dieselautoista maakaasuautoihin siirryttäessä. - Elinkaarikustannuslaskennan soveltaminen maastoajoneuvoon
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1995) Purhonen, Olli-Pekka - Luotettavuustekniikan soveltaminen ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1993) Huuskonen, Antti - Selvitys kontinlastauksen automatisointimahdollisuuksista
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1999) Upanne, IikkaTämän työn lähtökohtana on ollut automaatiotekniikan alalla toimivalle yritykselle tehty esiselvitysprojekti. Toimeksiantona oli selvittää sekä teknologiset että kaupalliset edellytykset automaattisen kontinlastauslaitteen suunnittelun aloittamiselle. Tämä diplomityö on samalla koko projektin loppuraportti. Tutkimuksen aikana selvitettiin kirjallisuuden, kaupallisen aineiston ja paperinkuljetusalan asiantuntijoiden haastattelujen avulla paperin vientikuljetuksissa tällä hetkellä käytössä olevat menetelmät ja laitteet, sekä asiakkaiden kiinnostus automaatiojärjestelmän käyttöönottoon. Nykyistä lastaustapaa analysoimalla selvitettiin ne ydintoiminnot, joista kehitettävän lastauslaitteen on suoriuduttava. Prosessissa havaittiin olevan mukana myös toimintoja, joiden automatisoiminen nykyisen kaltaisina ei välttämättä ole kannattavaa. Yhteen kolliin saattaa nykyisen paperinkuljetusketjun aikana kohdistua jopa viisitoista trukkitartuntaa, joista jokainen sisältää tuotteen vaurioitumisriskin, lisäksi työvoiman tarve on suuri. Ratkaisuna näihin ongelmiin nähdään paperiteollisuuden piirissä siirtyminen konttien ja muiden suuryksiköiden tehokkaampaan hyödyntämiseen. Automaattisten varasto- ja kuormanmuodostusjärjestelmien käyttöönotto sekä kappaletavaran että suuryksiköiden lastauksessa on useilla tehtailla edessä lähitulevaisuudessa. Lähettämöiden automaatiojärjestelmien toimivuuteen vaikuttaa oleellisesti kollien tunnistusmenetelmien kehittyminen. Tällä hetkellä yleisimmin käytetyt menetelmät eivät pysty kovin pitkiin lukuetäisyyksiin varsinkaan epäsuotuisissa olosuhteissa. Lisäksi ne asettavat vaatimuksia kollien asennolle. Ratkaisua näihin ongelmiin toivotaan jo lähivuosina sähköisistä tunnistusmenetelmistä. Ongelmalliseksi koettu rullien pystylastaus konttiin on teknisesti ratkaistavissa useallakin tavalla, joskin se tulee vaatimaan jonkin verran innovatiivisuutta. Menetelmien valintaan vaikuttaa oleellisesti automaation piiriin otettavat muut toiminnot, eli käytännössä se sidotaanko kuorma kontin sisä- vai ulkopuolella. Investointina lastauslaite tulee aina kannattavimmaksi laajemman automatisoidun kuljetusten esikäsittely- ja lastausjärjestelmän osana, mutta sen käyttöön myös itsenäisenä laitteena tulee olla mahdollisuus. - Automotive Engineering Studies in Selected Universities
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1997) Kettunen, Anu Irmeli - Auton korin kaksoiskaarevien osien tietokoneavusteinen pinnanmääritys
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1987) Salminen, Riku - Sähkökäyttöisen mikroauton perussuunnittelu
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1998) Puolakka, Jussi - Aurinkokilpa-auton perussuunnittelu
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1994) Lahtinen, Ismo - Toisiopään laakeroinnin muutos sarjavaihteelle
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2008) Lindberg, AapoTyön tarkoituksena oli löytää hyvä korvaava laakerointi sarjavaihteen toisiopäähän täysrullalaakeroinnin tilalle. Korvaavia laakerointikonstruktioita vertailtiin, arvioitiin ja otettiin kantaa, kannattaako muutosta tehdä. Ensiksi selvitettiin mahdolliset korvaavat laakerit sekä laakerien tuentavaihtoehdot. Laakerointien vertailun apuna käytettiin tietokonepohjaista laskentaohjelmaa. Vertailussa kriteereinä olivat laakeroinnin vaikutukset muihin komponentteihin, konstruktion toimivuus, valmistettavuus, muutostyön toteutettavuus suunnittelun osalta, muutostyön vaatima aika ja edelliset kriteerit kokoavana tekijänä kustannukset. Uusi laakerointi tulee muuttamaan vaihteen konstruktiota. Tarkoituksena on, että uuden konstruktion vaatima muutos on vähäinen, jolloin kustannuksetkaan eivät nouse suuriksi. Merkittävin muutos aiheutuu laakerien koon kasvusta, lähinnä laakerin leveys, joka vaikuttaa vaihdekotelon materiaalin tarpeeseen ja sitä kautta kustannuksiin. Korvaavaksi laakeroinniksi erottautui selkeästi pallomainen rullalaakeri X-tuennalla. Tällä laakeroinnilla konstruktion muutos on vähäisin. Uudesta konstruktiosta aiheutuva kustannusten nousu pysyi siedettävällä tasolla. Koska laakeroinnin muutos on mittava asia, niin muutosta ei kannata tehdä turhaan. Muutokseen ajavana tekijänä on täysrullalaakereiden saatavuus. Jos täysrullalaakereiden saatavuus heikkenee paljon, niin on pakko ottaa käyttöön vaihtoehtoinen laakerointi. Vaikka korvaava laakerointi otettaisiin käyttöön, niin muutosta ei kannata toteuttaa koko vaihdesarjan osalta. Muutos tehtäisiin kokoihin, joissa laakereiden saatavuus on huonointa eli suurimmat sarjakoot. Toisena ratkaisuvaihtoehtona on suunnitella täysin uusi sarjavaihde. Tällöin vältyttäisiin nykyiseen sarjaan tehtävältä muutokselta. Uutta vaihdesarjaa tukee monta asiaa mm. mahdollisuus korjata nykyisen sarjan puutteita, voidaan hyödyntää nykyinen tietämystaso sekä nykyisen vaihdesarjan suunniteltu elinikä on täynnä. - Harrasteautoluokan ratakilpa-auton rakentaminen vakioautosta
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1998) Bergman, Leif MikaelTässä työssä kuvataan Alfa-Romeo Alfetta GTV 2.0 -urheiluauton muuntamista harrasteautoluokan ratakilpailuihin soveltuvaksi. Työn tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa kilpa-auto, joka täyttää kyseisen kilpaluokan säännöt ja on myös katuliikenteeseen hyväksytty. Rajoitteita työssä olivat budjetti (noin 30000 mk) sekä suunnitelmien toteutettavuus käytettävissä ollein resurssein. Käsiteltäviä asioita olivat sääntöjen edellyttämät turvallisuusvarusteet, auton ohjauksen ja jousituksen säätäminen rata-ajoon, jarrujen muuttaminen kilpakäyttöön soveltuviksi, korin keventäminen ja jäykistäminen sekä aerodynaamiset muutokset, moottorin tehon lisääminen ja voimansiirtoon tehtävät muutokset. Kohta kohdalta käsitellään perusteet ja teoriat, minkä jälkeen esitetään autoon tehdyt konkreettiset muutokset. Liitteet sisältävät työssä käytetyt laskelmat. Analysoinnit kaavoineen on tehty Excel ja MathCAD -ohjelmilla ja suurin osa laskelmista on kopioitavissa muihin vastaaviin töihin omin arvoin. Teoksessa käytettyjen Pascal-kielisten analysointiohjelmien lähdekoodit ovat myös liitteissä. - Laskentaohjelman valinta sotilasajoneuvon elinkaarikustannuslaskentaan
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2003) Laitakari, TeroTämän diplomityön toimeksiantajana ja ohjaajana on ollut sotilasajoneuvoja valmistava Patria Vehicles Oy. Työn tarkoituksena on ollut kehittää toimeksiantajayrityksen valmiuksia suorittaa elinkaarikustannuslaskentaa aikaisempaa systemaattisemmalla tavalla, sekä selvittää mahdollisuuksia vaikuttaa kertyviin kustannuksiin. Tehtävänantona on ollut markkinoilla olevien kaupallisten elinkaarikustannuslaskentasovelluksien kartoittaminen sekä toimeksiantajayrityksen tarpeisiin parhaiten sopivan sovelluksen valinta. Työ jakaantuu teoriaosaan ja sovellusosaan. Teoriaosan tarkoitus on antaa lukijalle elinkaarikustannuslaskennan ymmärtämisen ja menestyksekkään suorittamisen kannalta olennaiset tiedot. Osiossa käydään läpi elinkaarikustannuslaskennan teoriaa ja käsitteistöä sekä esitellään aihetta käsitteleviä standardeja. Tuotteesta aiheutuvat elinkaarikustannukset riippuvat suuresti tutkittavan tuotteen luotettavuudesta, mistä syystä myös luotettavuusteknologiaan ja sen käsitteistöön perehdytään tässä työssä. Sovellusosa keskittyy elinkaarikustannuslaskennan suorittamiseen erilaisilla ohjelmistoilla sekä toimeksiantajayritykselle soveltuvimman ohjelmiston valintaan ja käyttöönottoon. Aluksi luodaan katsaus toimeksiantajayrityksen elinkaarikustannuslaskennan nykytilaan sekä laskennan kohteeseen liittyviin erityispiirteisiin. Tämän jälkeen suoritetaan kaupallisten ohjelmistojen jaottelu kolmeen eri ohjelmistotyyppiin, joista esitellään kuvaavia edustajia. Toimeksiantajayritykselle soveltuvin ohjelmisto valitaan määrittämällä ensiksi tarpeisiin parhaiten soveltuva ohjelmistotyyppi, minkä jälkeen kyseisen ohjelmistotyypin edustajista valitaan parhaiten soveltuva ohjelmisto. Ohjelmiston valinnan jälkeen sovellusosassa esitetään keinoja laskentaan tarvittavan tiedon hankkimiseen käytännössä sekä mahdollisuuksia hyödyntää yrityksen olemassa olevia toimintatapoja tarvittavan tiedon hankintaan. Sovellusosan lopussa on kootusti esitelty valitun ohjelmiston käyttöönotosta saavutettavat hyödyt. Työn tuloksena löydettiin parhaiten toimeksiantajayrityksen tarpeet täyttävä sovellus, jonka käyttöönoton vaatimat toimenpiteet sekä käytöstä saavutettavat hyödyt on esitelty tässä työssä. Diplomityön pohjalta tehtiin toimeksiantajayritykselle ehdotus valitun ohjelmiston hankinnasta elinkaarikustannuslaskennan sekä tuotteen luotettavuutta parantavien analyysien suorittamiseen. - 90-luvun kaupunkilinja-auton valintakriteerit
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1992) Töppärä, Veli-Matti - Henkilö- tai pakettiauton muuntaminen maakaasukäyttöiseksi
Helsinki University of Technology | Master's thesis(2006) Koskinen, Sami T.Tämän diplomityön ensisijaisena tavoitteena on ollut selvittää henkilö- tai pakettiauton maakaasukäyttöiseksi muuntamiseen liittyviä asioita, kuten polttoaineiden ominaisuuksia ja vaikutuksia ajoneuvon toimintaan, jälkiasennuslaitteistojen tekniikkaa, maakaasulaitteistoja koskevista säännöksiä ja niiden soveltamista Suomessa sekä ajoneuvon muuntamiseen liittyviä toimenpiteitä. Suomen lainsäädäntö on eurooppalaista jälkiasennuskulttuuria ja -käytäntöä edellä, minkä vuoksi ajoneuvon muuntaminen maakaasukäyttöiseksi ei tällä hetkellä ole mahdollista valmiiden asennussarjojen avulla. Suomen lainsäädäntöön vastaavuusvaatimuksena lisätty ECE R115 -sääntö ei ole vielä vaatimuksena muualla Euroopassa, minkä seurauksena kyseisen säännön mukaisia jälkiasennussarjoja ei ole tällä hetkellä saatavana. ECE R115 -vastaavuusvaatimus on tarkoitukseltaan hyvä, mutta kokonaisuudessaan sovellettuna liian aikainen valinta automarkkinoiltaan pieneen valtioon. Maakaasun käyttämistä moottoripolttoaineena puoltavat monet tekijät, joista yksittäiselle käyttäjälle merkittävin on tällä hetkellä sen edullisuus. Yksinomaan maakaasua käytettäessä polttoainekustannukset likimain puolittuvat bensiinin käyttöön verrattuna. Dieselajoneuvoihin verrattuna polttoainekustannukset ovat hieman alhaisemmat, mutta maakaasuajoneuvojen kannettavaksi ei koidu käyttövoimaveroa. Maakaasu on myös puhdas polttoaine, jonka palamisesta on useissa tutkimuksissa todettu syntyvän vähemmän haitallisia päästöjä kuin bensiinin tai dieselöljyn palamisesta. Merkittävimmät edut bensiinimoottoriin verrattuna ovat alhaiset toksisten hiilivetyjen, hiilimonoksidin sekä hiilidioksidin päästöt, ja dieselmoottoriin verrattuna alhaiset hiukkaspäästöt. Lisäksi maakaasutekniikka mahdollistaa biokaasun käyttämisen moottoripolttoaineena. Ajoneuvokäytössä maakaasu varastoidaan korkeapaineisena, mutta tilastojen perusteella käytettävät säiliöt ovat erittäin turvallisia käyttää. Korkean painetason vuoksi maakaasujärjestelmien asentaminen ja huolto vaatii erityisosaamista. Maakaasulaitteistot tulee myös tarkastaa säännöllisesti mahdollisten vaurioiden varalta. - Voimatalouden kivihiilen kuljetusjärjestelmä
Helsinki University of Technology | Master's thesis(1986) Laaksonen, Pekka