[kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS
Permanent URI for this collection
Tästä kokoelmasta löydät ARTSin kandidaatintöitä viitetietona. Opinnäytetyön kokotekstiä voi tiedustella ao. laitokselta. Mikäli työn tekijä on antanut luvan e-julkaisemiseen, työ on saatavissa kokotekstinä pdf-muodossa.
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
Browse
Browsing [kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS by Department "Taiteen laitos"
Now showing 1 - 20 of 67
Results Per Page
Sort Options
Item Ajantappajat - Kuvataiteen opettaminen vankilassa(2010) Riikonen, Heikki; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Arjessa muutoksen avain. Sukupuolijärjestelmä koulussa ja kuvataideopetuksessa(2011) Toivonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileItem Arjessa muutoksen avain. Sukupuolijärjestelmä koulussa ja kuvataideopetuksessa(2011) Toivonen, Anni; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileItem ÄRSYTTÄVÄÄ, Taiteilija provosoi(2012) Danielsbacka, Lotta; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kiiskinen, JouniJo 1800-luvun loppupuolella avantgardistiset taiteilijat ovat pyrkineet provosoimaan, rikkomaan taiteen rajoja sekä luomaan uutta. Tätä avantgardistista ja provokatiivista suuntausta nimitettiin antitaiteeksi, mutta se on myöhemmin hyväksytty osaksi taiteen kenttää. Nykytaiteessa sivuamme jatkuvasti avantgardistisia kysymyksiä taiteesta ja sen määrittelystä. Provokatiivisen taiteen rinnalla on aina kulkenut media, luoden kohuja ja skandaaleja. Kohut ja skandaalit nousevat teoksen ympärillä vellovasta moraalipaniikista, joka parhaimmassa tapauksessa täyttää teoksen tehtävän keskustelun herättäjänä, mutta pahimmillaan teoksen sanoma jää toisarvoiseksi median aiheuttaman kohun vuoksi. Median joka luottaa helppoihin provokaatioihin saa taideskandaaleista myyntiinsä nostetta. Provokatiivinen taiteilija saa medialta julkisuutta sekä huomiota tärkeille aiheilleen. Median ja taidemaailman yhteen soluttautuminen on kuitenkin kaksiteräinen miekka, jossa taide ja taiteilija ovat useimmiten kärsijän roolissa. Ärsyttävää, Taiteilija provosoi – tutkielmassa Tea Lindroos pohtii nykytaiteessa käytetyn provokaation tarkoitusta, päämääriä ja ongelmia. Miksi taiteilija provosoi? Tutkielman aineistona on käytetty taiteilija-teoreetikko Ulla Karttusen ja valokuvataiteilija Iiu Susirajan teemahaastatteluja sekä taidehistorian, taiteen tutkimuksen, kulttuurihistorian ja sosiologian kirjallisuutta. Provokatiivisen taiteen ohella oleellisiksi aiheiksi on nostettu skandaali, shokki, tabu ja abjekti. Kirjoittaja avaa Julia Kristevan käsitettä abjekti, sekä käsitettä tabu Sigmund Freudin teorioihin nojaten, provokatiivisen taiteen viitekehyksessä. Hän pohtii taiteilijan keinoja, motiiveja sekä mahdollisuuksia tehdä kriittistä ja provosoivaa taidetta maailmassa, jossa kuvat täyttävät elämämme. Onko shokeeraava ja provosoiva taide, taiteilijan ainut keino erottua muusta massasta, vai onko taiteilijalla vain halu ja tarve provosoida, rikkoa tabuja sekä kritisoida?Item ÄRSYTTÄVÄÄ, Taiteilija provosoi(2012) Lindroos, Tea; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kiiskinen, JouniJo 1800-luvun loppupuolella avantgardistiset taiteilijat ovat pyrkineet provosoimaan, rikkomaan taiteen rajoja sekä luomaan uutta. Tätä avantgardistista ja provokatiivista suuntausta nimitettiin antitaiteeksi, mutta se on myöhemmin hyväksytty osaksi taiteen kenttää. Nykytaiteessa sivuamme jatkuvasti avantgardistisia kysymyksiä taiteesta ja sen määrittelystä. Provokatiivisen taiteen rinnalla on aina kulkenut media, luoden kohuja ja skandaaleja. Kohut ja skandaalit nousevat teoksen ympärillä vellovasta moraalipaniikista, joka parhaimmassa tapauksessa täyttää teoksen tehtävän keskustelun herättäjänä, mutta pahimmillaan teoksen sanoma jää toisarvoiseksi median aiheuttaman kohun vuoksi. Median joka luottaa helppoihin provokaatioihin saa taideskandaaleista myyntiinsä nostetta. Provokatiivinen taiteilija saa medialta julkisuutta sekä huomiota tärkeille aiheilleen. Median ja taidemaailman yhteen soluttautuminen on kuitenkin kaksiteräinen miekka, jossa taide ja taiteilija ovat useimmiten kärsijän roolissa. Ärsyttävää, Taiteilija provosoi – tutkielmassa Tea Lindroos pohtii nykytaiteessa käytetyn provokaation tarkoitusta, päämääriä ja ongelmia. Miksi taiteilija provosoi? Tutkielman aineistona on käytetty taiteilija-teoreetikko Ulla Karttusen ja valokuvataiteilija Iiu Susirajan teemahaastatteluja sekä taidehistorian, taiteen tutkimuksen, kulttuurihistorian ja sosiologian kirjallisuutta. Provokatiivisen taiteen ohella oleellisiksi aiheiksi on nostettu skandaali, shokki, tabu ja abjekti. Kirjoittaja avaa Julia Kristevan käsitettä abjekti, sekä käsitettä tabu Sigmund Freudin teorioihin nojaten, provokatiivisen taiteen viitekehyksessä. Hän pohtii taiteilijan keinoja, motiiveja sekä mahdollisuuksia tehdä kriittistä ja provosoivaa taidetta maailmassa, jossa kuvat täyttävät elämämme. Onko shokeeraava ja provosoiva taide, taiteilijan ainut keino erottua muusta massasta, vai onko taiteilijalla vain halu ja tarve provosoida, rikkoa tabuja sekä kritisoida?Item Asettuminen omaksi kuvakseen - valokuvattu omakuva itsensä hahmottamisen välineenä(2010) Alanne, Susanna; Rastas, Marja; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio, MiraItem Att utforska ämneslärarskapet: Elevens personliga utveckling som mål för bildkonstundervisning(2011) Coles, Maria; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rastas, MarjaItem Avioeron ja avioliiton saamat merkitykset avioeron esittävissä teoksissa deviantART online-yhteisössä 2000-luvulla(2010) Väisänen, Heidi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Cybergoottius ilmiönä ja osana goottikulttuuria(2013) From, Linda; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Mira, Kallio-TavinTutkielmani käsittelee cybergoottiutta ilmiönä, ja goottikulttuurin osana. Tutkimusmenetelmäni olivat etnografia ja haastattelumenetelmä. Aineistoni koostui kahdesta haastattelusta, tutkimuspäiväkirjastani ja lähdekirjallisuudesta, joiden avulla tutkielma pyrki monipuoliseen ymmärrykseen cybergoottikulttuurista. Pyrin selvittämään mitä cybergoottius kokonaisuudessaan on, mihin kaikkeen se liittyy, onko cybergooteilla jokin sanoma, mikä cybergoottiuteen johtaa, ja jos cybergoottiudesta irtaudutaan, niin miksi? Haastatteluaineiston teemoittelun kautta aiheeni jaottui seuraaviin osioihin: sosiaalisuus, musiikki, ulkonäkö, suvaitsevaisuus, ympäristön reaktio ja irtaantuminen. Aiheet esiintyvät tutkielmassani erillisinä lukuina. Avasin cybergoottiutta ilmiönä siinä määrin missä sitä on aiemmin määritelty, pohjustaen sitä ensin omilla ennakkokäsityksilläni. Lisäksi pohdin cybergoottien osallisuutta goottikulttuurissa.Item Dialogi piirtämisestä – T.G. Tuhkasen kanssa(2014) Levo, Tero; Tuovinen, Taneli; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraOpinnäytetyössäni tarkastelen kuvataiteilija Toivo Gideon Tuhkasen (1877–1957) käsityksiä piirustuksen opetuksesta. Tuhkanen toimi taiteellisen työskentelyn lisäksi piirustuksen opettajana ja hän kirjoitti vuonna 1909 Piirustuksen opetuksesta -nimisen oppaan. Oppaan avulla selvitän, millaista hänen piirustuksen opetuksensa oli ja kuinka hän perusteli näkemyksensä. Opinnäytetyössäni tutkin lisäksi, kuinka minä koen Tuhkasen opetuksen. Muodostan oppaan pohjalta piirustusjakson itselleni, jota seuraan. Kirjoitan jakson aikana kokemuksistani merkintöjä päiväkirjaan. Piirustusjakson päätyttyä kirjoitan tarinan dialogi-muodossa, jossa keskustelen kuvitteellisesti Tuhkasen kanssa. Tuhkasen on opinnäytetyössäni kuvitteellinen henkilö, joka vierailee kotonani antamassa minulle palautetta ja keskustelemassa piirtämisestä. Tarinan ja juonen kirjoittamisessa hyödynnän päiväkirjamerkintöjäni, piirustuksiani sekä Tuhkasen opasta.Item Disneyn prinsessa-animaatioelokuvien sukupuolistereotypiat ja niiden vaikutukset lapseni nais- ja prinsessapiirroksiin 3 - 6 ikävuoden välillä(2011) Järvinen, Alexandra; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraItem Ei mäkeä suurempi vuori - jälkiviisautta ja kasvutarinoita seminaariraakileesta 2007(2010) Paavola, Essi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Tuovinen, TaneliItem Ei-heterot Ville Rannan kynästä - millaisen kuvan pilapiirrokset rakentavat ei-normatiivisista seksuaalisuuksista(2012) Rintanen, Viivi; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Niiniskorpi, SoileTämä tutkielma käsittelee tapoja, joilla heteronormista eroavia seksuaalisuuksia esitetään eli representoidaan kuvissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten piirtäjä Ville Ranta kuvaa ei-heteroita evankelisluterilaisen Kirkko ja kaupunki- lehden pilapiirroksissa. Viiden piirroksen aineisto poimittiin lehdessä vuonna 2010 ilmestyneistä pilakuvista. Tutkielma kuuluu visuaalisen kulttuurin tutkimukseen ja queer-teoretisointiin. Tutkimusmenetelmänä oli piirrosten lähilukeminen, joka tehtiin kuva-analyysein. Analyysit tehtiin kahdesta näkökulmasta: kulttuurin valtavirtaa mukailevasta heteronormatiivisesta sekä heterokeskeisyyden kyseenalaistavasta queerista näkökulmasta. Analyysit pohtivat, millä visuaalisilla keinoilla ja sanavalinnoilla ei-heterot esitettiin piirroksissa. Edellisten perusteella pääteltiin, millaisia representaatioita piirrokset rakentavat. Piirrosten kristillinen julkaisuyhteys vaikutti analyyseihin, koska piirrokset käsittelivät evankelisluterilaisen kirkon suhdetta ei-heteroihin. Johtopäätökset esittävät, että piirrokset representoivat ei-heteroita monin tavoin. Heteronormatiivisesti analysoituina ei-heterot kuvattiin toiminnan kohteina ja uhreina. Ei-heteroiden ruumiillisuus kuvattiin kontrolloimattomana tai mitätöitynä. Queerista näkökulmasta ei-heterot representoitiin toimijoina, jotka tulevaisuudessa saavuttavat kirkkoinstituution. Tavallisesti ei-heteroihin liitetty hallitsematon ruumiillisuus ja syntisyys kääntyivät queerissa näkökulmassa heteroiden ominaisuuksiksi. Tulokset johtivat päätelmään, että piirrosjoukon voi analysoida lähes vastakkaisista näkökulmista yhtä perustellusti, koska kulttuurissamme on sekä heteronormatiivisia että queereja aineksia. Lopuksi tutkielma ehdottaa, että tarvitaan queeria asennetta, joka tarkoituksellisesti näkee ja analysoi kuvat poiketen heterokeskeisyydestä. Kyseenalaiseksi jää, oliko viiden kuvan aineisto liian suppea tai värittyneesti valikoitunut johtopäätösten tekoon.Item Elämyksestä koettelemukseen. Levottomuutta herättävä ihmiskuvaus(2011) Lamnaouer, Hanna; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rastas, MarjaItem Elokuvallinen etnografia - Elokuva tieteellisen tutkimuksen välineenä(2010) Gräfnings, Joel; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and ArchitectureItem Fanitaide – tapaustutkimus verkon piirustusyhteisöistä(2014) Kuutti, Maria; Haveri, Minna; Haapalainen, Riikka; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, MiraTutkielmani käsittelee fanitaidetta, jolla tarkoitetaan usein populaarikulttuurin kentälle sijoittuvasta asiasta tai ilmiöstä fanien eli ihailijakunnan tekemää taidetta. Keskityn tutkielmassani kuvataiteeseen enkä esimerkiksi kirjoitettuun tai esitettyyn fanitaiteeseen. Fanitaiteen tekeminen ja jakaminen tapahtuu usein internetissä, jossa fanitaideyhteisöt toimivat koulun ulkopuolisina oppimisympäristöinä. Tutkielmassani pyrin vastaamaan kysymyksiin fanitaiteen yhteisöllisyydestä. Miten fanitaide on yhteisöllistä? Entä mikä motivoi tekemään fanitaidetta? Aineistonani toimivat omat fanityöni vuosilta 1998–2013 ja omat kokemukseni faniyhteisössä toimimisesta. Vastaan tutkimuskysymyksiini tutkimalla fanitaidetta kolmella tasolla: henkilökohtaista fanituotantoa, faniyhteisöä ja fanikulttuuria kokonaisuutena. Tutkimalla omaa yksittäistä kokemustani fanitaiteen tekemisestä pyrin tuottamaan yleistä tietoa fanikulttuurista. Tutkielmani on autoetnografinen tapaustutkimus. Fanitaide jakaantuu kahteen laatuun: jäljentämiseen ja omaan kuvalliseen ilmaisuun. Piirustustaitojen kehittyessä taidot lisääntyvät ja fanitaiteilija siirtyy jäljentämisestä tekemään vapaammin kuvaa oman mielikuvituksensa voimin. Faniyhteisöt ovat hierarkkisia ja taitoa arvostetaan, mutta yhteisöt ovat myös me-henkisiä ja jäsenet auttavat ja tukevat toisiaan. Fanitaide on osallistavan kulttuurin ilmiö, jossa kuluttajuuden ja tuottajuuden roolit ovat sekoittuneet. Fanikulttuuri on sotkenut kulttuurin tuottamisen järjestelmää ja siirtänyt tuottajien valtaa kuluttajille. Pohdin faniyhteisössä tapahtuvaa itsenäistä oppimista ja mahdollisuuksia hyödyntää kouluopetuksessa. Nuorten kokemusmaailma ja koulumaailma eivät kohtaa jos koulussa ei huomioida oppilaiden yksityiselämässä tapahtuvaa toimintaa. Osallistava kulttuuri mahdollistaa laaja-alaisen vaikuttamisen ja siitä tulisi keskustella myös koulumaailmassa.Item Grandhotel Cosmopolis - Osana sosiaalista veistosta(2014) Ermilä, Suvi; Tuovinen, Taneli; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Tuovinen, TaneliTässä tutkielmassa käsittelen kokemuksiani osana sosiaalista veistosta nimeltä Grandhotel Cosmopolis. Peilaan kokemuksiani Grandhotelista saksalaisen fluxus-taiteilijan Joseph Beuysin teoriaan sosiaalisesta veistoksesta. Pohdin, miten olin osana sosiaalista veistosta ja miten Beuysin sosiaalisen veistoksen idea näkyy Grandhotelin toiminnassa. Sosiaalinen veistos on Joseph Beuysin luoma käsite, jossa olennaista on taiteen potentiaali yhteiskunnan muovaajana. Saksan Augsburgissa sijaitseva Grandhotel toimii turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksena, hotellina ja taiteellisten tapahtumien keskipisteenä. Osallistuin Grandhotelin toimintaan kesällä 2013 suunnitellen ja toteuttaen yhden talon hotellihuoneista. Pääasiallisena aineistona tutkielmassa toimivat päiväkirjamerkinnät ja Grandhotelissa kuvaamani videomateriaali. Tutkielmaan kuuluu kirjallisen osuuden lisäksi video. Lähestyn aihetta omaan kokemukseen nojaten, käyttäen autoetnografista tutkimusotetta. Pohdin rooliani yhteisössä sekä toimijana että tarkkailijana. Osallistuessani Grandhotelin toimintaan en kokenut olevani sisällä yhteisössä, mutta en tuntenut itseäni täysin ulkopuoliseksikaan. Oivalsin olevani osa sosiaalista veistosta leikatessani videota Grandhotelista: muovasin tietoisesti kokemaani videon muodossa. Grandhotel osoittautui Beuysin sosiaalisen veistoksen idean mukaisesti yhteisölliseksi ja moniääniseksi projektiksi. Yhteisön jäsenet muun muassa osallistuivat yhdessä paikan tavoitteiden ja toiminnan suunnitteluun. Projekti pyrki toimimaan yhteiskunnallisesti aktiivisena toiseuden purkajana, muun muassa keskustelemalla turvapaikanhakijoiden oikeuksista ja integroimalla ihmisiä mukaan yhteiseen toimintaan.Item Harjoitelmia parisuhteeseen - rakkaus tyttöjen yksityisissä piirustuksissa(2010) Sipilä, Maria; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kankkunen, TarjaItem Ianan Lusika:; Taiteilijan tietoa etsimässsä.(2014) Makkonen, Paavo; Haveri, Minna; Haapalainen, Riikka; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Haveri, MinnaItem Ihastumisen representaatiot valokuvissa kesinä 1954 ja 2010(2011) Myllyniemi, Sini; Department of Art; Taiteen laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Kallio-Tavin, Mira