[kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS
Permanent URI for this collection
Tästä kokoelmasta löydät ARTSin kandidaatintöitä viitetietona. Opinnäytetyön kokotekstiä voi tiedustella ao. laitokselta. Mikäli työn tekijä on antanut luvan e-julkaisemiseen, työ on saatavissa kokotekstinä pdf-muodossa.
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
Browse
Browsing [kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS by Department "Median laitos"
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item Alitajunnan valjastaminen luovan työn käyttöön(2013) Terho, Elmeri; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Content — Kirjoitus suunnittelutyökaluna(2012) Eriksson, Jonatan; Giampietro, Rop; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaGraafinen suunnittelu kasvaa ja muuttuu työkalujen ja tarpeiden mukaan. Painotöiden kulta-aikana, graafisen suunnittelijan työpanos sijoittui järjestyksessä sisällön tuotannon jälkeiseen vaiheeseen. Nykyään sisältö tuotetaan enenemissä määrin suunnittelu-urakan jo valmistuttua. Tämän ovat mahdollistaneet julkaisujärjestelmät, joiden avulla toimittajat ovat viimekädessä vastuussa sisällön muotoilusta. Graafisen suunnittelijan rooli muuttuu käsityöstä strategiseksi hallinnaksi. Samaan aikaan useat suunnittelijatahot ottavat enemmän vastuuta itsesisällön tuotannosta. Graafisen suunnittelijan ei tarvitse jäädä vain sisällön tuotannon reunoille. Graafinen suunnittelija kehittää toimituksellista osaamistaan jokaisessa tekemässään työssä, ja käyttää hyväksi verkostoaan luomaan sekä sisällöllisesti että visuaalisesti laadukasta työtä.Item Graafisen suunnittelijan tulevaisuus - Muotoilijasta kuraattoriksi ja ohjaajaksi(2013) Nuotio, Antton; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaKäsittelen opinnäytteessäni graafisen suunnittelijan tulevaisuutta ja pohdin lähdekirjoitusta apuna käyttäen minkä takia alan määritelmä ja sisältö saattaisi olla nyt muuttumassa. Esitän kirjoituksessani väittämän, että graafinen suunnittelu olisi erkanemassa sellaisista yhteen mediaan ja konkreettiseen tekemiseen pohjautuvista muotoiluammateista, joiden joukkoon ala on perinteisesti katsottu kuuluvan. Mietin lisäksi mikä on graafiselle suunnittelijalle sopiva uusi rooli ja mitä tehtäviä graafiseen suunnitteluun pitäisi sisältyä, jotta se saavuttaisi vahvan oman identiteetin. Lopussa esitän omasta pohdinnastani ja käyttämästäni lähdekirjallisuudesta muodostuneen johtopäätökseni jonka mukaan graafinen suunnittelija olisi hiljakseen muuttumassa taidekuraattorin tai elokuvaohjaajan kaltaiseksi toimijaksi.Item Herra Sansibarin Eläintarha Muuttaa(2013) Heinola, Juho; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Horticultured Cities(2012) Astikainen, Maija; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviOpinnäytetyöni Horticultured Cities käsittelee Euroopan yhteisöpuutarhoja ja kaupunkikasvimaita. Työ koostuu 40 kuvan sarjasta ja tekstistä. Kuvat on kuvattu Lontoossa, Berliinissä, Madridissa ja Helsingissä, ja ne esittävät yhteisöpuutarhoja ja niissä kohtaamiani ihmisiä. Tekstissä käsittelen omaa kokemustani yhteisöpuutarhoista, kuvajournalismia, dokumentaarisuutta taidevalokuvassa sekä puutarhoja aiheena valokuvataiteessa. Lisäksi pohdin yhteisöpuutarhojen merkityksiä ja hyötyjä ja sitä, miten nämä asiat näkyvät omissa kuvissani. Kerron myös omista työskentelymetodeistani ja siitä, miksi päädyin kuvissani tiettyihin ratkaisuihin.Item Incredible Creatures(2012) Strengell, Heidi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem inducere(2012) Skantsi, Samuli; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviLopputyöni inducere koostuu kahdesta teoksesta. Nämä sisältävät liikkuvaa kuvaa ja ääntä, sekä niiden analyyseista kuinka erilaiset suggestiot, affirmoinnit ja hypnoosi voivat vaikuttaa katsojaan pelkän liikkuvan kuvan ja äänen avulla. Ensimmäinen teos, Takka, näyttää tulen voimakkaita tuntemuksia aiheuttavan luonteen. Se on jo itsessään hyvin suggeroiva elementti, mutta pyrin tässä teoksessa viemään ajatusta hiukan pidemmälle tuomalla joitakin uusia äänielementtejä mukaan, esimerkiksi kellon liioitellun hitaan, narahtelevan käynnin. Toinen teos kertoo synnytykseen liittyvästä odotuksesta ja affirmoinneista, joita harjoittelimme vaimoni kanssa ennen itse tapahtumaa. Tarkoituksenamme oli synnyttää mahdollisimman luonnonmukaisesti, ilman kemiallista väliintuloa ja pelkästään rentoutumalla. Teoksessa Synnytys ääni on tärkeässä osassa. Sitä ei ole paljon, mutta ne pienet elementit joista äänimaailma muodostuu ovat hyvin tärkeitä; talossamme kuuluva vesiputkien suhina, veden ääni suihkussa ja sydämen lyönnit.Item Keskiyön kirjasto -kirjasarjan ulkoasun suunnittelu(2014) Palokoski, Tiina; Karhumaa, Arja; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Kevyt kuin lintu - Huumoria lehtikuvassa(2012) Tuovinen, Päivi; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem Kokeellinen kuvakirja(2013) Turunen, Sanna; Karhumaa, Arja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytetyöni Kokeellinen kuvakirja koostuu tutkielmasta ja produktiosta. Kuvakirjan lähtökohtana ovat graafisen suunnittelun luennoilla syntyneet piirustukset, joita kutsun tutkielmassani raapus-tuksiksi. Kirjallisen osan ja taiteellisen produktion kautta kysyn mitä raapustellessa oikeastaan tapahtuu ja miten kuvien tekeminen muuttuu, kun tulee tietoiseksi kuvan tekemisen prosessista? Aineistoni koostuu raapustuksista, aikaisemmista taidegrafiikan ja printtisuunnittelun projekteis-ta sekä kuvakirjasta. Esittelen niiden kautta kuvien tekemisen menetelmääni. Teoriaosiossa esitte-len raapustelun historiaa, omaehtoista julkaisemista sekä oppimiseen ja raapusteluun liittyvää tut-kimusta. Lähestyn aihetta lähdekirjallisuuden ja oman työskentelyni kautta. Produktioni on pieni kokeellinen kuvakirja, jonka olen painanut serigrafian menetelmällä. Se ra-kentuu piirroksista, jotka olen piirtänyt ja koonnut raapustelujeni pohjalta. Ne muodostavat sanat-toman, kuvallisen jatkumon, joka vie katsojan luonnoskirjojen kuvioihin ja maailmaan. Tutkimukseni produktio-osuuden, haitarikirjan, voi luokitella kokeelliseksi sarjakuvaksi, taiteilija-kirjaksi tai zineksi. En ole pyrkinyt määrittelemään, mihin näistä produktioni kuuluu.Item Kroppslighet och grafisk formgivning(2012) Martonen, Martin; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Heinänen, SakuItem Kuvakirjan synty ja vaiheet(2014) Hirvonen, Vilma; Karhumaa, Arja; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaKandidaatin opinnäytetyöni on kaksiosainen. Se koostuu erillisestä produktio-osasta, kuvakirjasta, Minne katosi päivät, sekä kirjallisesta osiosta. Kirjallisessa osiossa käsittelen ja raportoin produktion tekemistä ja kuvailen siihen liittyviä vaiheita. Millaista on kuvakirjan tekeminen alusta loppuun; tarinan kertominen kuvilla, sisällön tuottaminen ja kirjan ulkoasun suunnittelu? Perustelen millaisia kuvallisia ilmaisun keinoja olen käyttänyt tarinan kerrontaan ja miksi. Tämä lopputyö keskittyy enemmän suunnitteluvaiheeseen ja ulkopuolelle jäävät kirjan tekemisen jälkivaiheet. Kirjallisessa osiossa kartoitan myös yleisesti kuvitusta ja kuvakirjoja. Lisäksi sivuan hieman sarjakuvaa, sekä lähestyn hyvin pinnallisesti taiteilijakirjoja koska työssäni on elementtejä, jotka muistuttavat niitä. Keskityn pääasiassa kirjojen kuvitukseen ja erityisesti tarinallisen tekstin kuvitukseen, joten rajaan ulkopuolelle muut, kuten lehtikuvitukset, ja kuvitetut tietokirjat. Produktio, Minne katosi päivät, on pelkästään kuvilla kerrottu tarina, jossa jätän osan tarinan tapahtumista lukijan pääteltäväksi tai kuviteltavaksi. Kirjan tarina kertoo muistinmenetyksestä ja dementoituneesta miehestä ja matkasta jolle hän lähtee, mielikuvituksellisessa tarinassa, joka pohjautuu osittain tositapahtumiin.Item Kuvasta musiikkia – graafinen notaatio improvisoinnin impulssina(2014) Paavola, Eeva-Lotta; Karhumaa, Arja; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytetyöni käsittelee graafista notaatiota. Työ koostuu kirjallisesta osiosta sekä produktiosta. Produktio käsittää sarjan graafisia notaatioita, joiden on tarkoitus antaa impulssi hetkessä syntyvään musisointiin eli improvisaatioon. Kirjallisessa osiossa pohdin kuvan ja syntyvän musiikin välistä yhteyttä. Kerron länsimaisen notaation kehityksestä ja siitä miten nuottikirjoituksen kehitys on vaikuttanut musisointiin.Item Levynkannesta(2011) Vihermäki, Kati-Marika; Nieminen, Tarja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Nieminen, TarjaLevynkannesta Opinnäytetyö Levynkannesta käsittää kaksi osaa. Ensimmäinen osa, Levynkansi ennen, nyt ja tulevaisuudessa keskittyy musiikkiäänitteiden pakkaamiseen ja tarkemmin levynkansien kuvitukseen ja sisältöön yleisesti. Osiossa käsitellään levynkannen historiaa, nykypäivää ja pohditaan, mitä fyysiselle äänilevylle on tapahtumassa musiikkiteollisuuden digitalisoituessa huimaa vauhtia. Esimerkkien avulla levynkansi asetetaan osaksi populäärikulttuuria ja sille haetaan muitakin, kuin musiikin kuvittamiseen ja myymiseen liittyviä merkityksiä. Toisessa osassa, Ideasta toteutukseen: Kuinka levynkansi tehdään käydään läpi prosessikuvauksen omaisesti levynkannen syntytarina. Siinä kerrotaan aikajärjestyksestä, kuinka idea valjastetaan toimimaan valitussa pakkausmuodossa. Osioon kuuluu myös valmiit levynkannet. Opinnäytetyö on toteutettu tutustumalla monipuolisesti levynkansiin ja niihin liittyvään kirjallisuuteen. Tämän lisäksi käytössä olleita lähteitä ovat musiikkialan lehdistö. Lisäarvoa tutkimukselle on tuonut oma kokemusperä, aiheeseen liittyvät luennot sekä keskustelut musiikkialan ammattilaisten ja harrastajien kanssa.Item Luomun tuntu - Katsaus suomalaisen luomun tilaan pakkaussuunnittelun näkökulmasta(2011) Salmikangas, Paula; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rentola, KaiItem Menneen jäljet(2012) Kurila Emilia; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem A Modern Muse / Lustrum(2014) Niskanen, Anna; Hippeläinen, Tuovi; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviMy Bachelor’s thesis consists of two parts: an essay called A Modern Muse and a book of photographs called Lustrum. The essay is a ponderous attempt to describe musedom in a historical and personal context through examples of past and present artists from primary and secondary written sources. The series of images presented in the photo book are taken with, of, or inspired by someone I consider a muse. In the essay I pave way to understanding what a muse’s role as source of inspiration is for an artist. I argue against the sexism that has existed in musedom since the Reneissance. The ethical problems raised by the gender roles and the responsibilities of both parties in an artist-muse relationship are looked into through examples from past artists and writers. I arrive at a personal explanation for what a muse’s role is in my own work and what my responsibilities in that relationship are. I end my text with a short summary of the muse relationship that inspired the photographs in my visual part.Item Monolith(2012) Karvinen, Antti; Luoma, Niko; Nenonen, Juha; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Luoma, NikoValokuvateos, ja tekstiosuus.Item Muotikuvia(2012) Okkonen, Sofia; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Salo, MerjaOpinnäytetyöni koostuu vuosina 2010–2012 tilaustöinä tekemistäni muotikuvasarjoista Esittelen kolmetoista kuvasarjaa lehden muodossa, kronologisessa järjestyksessä. Ensikatsomalta muotikuvaa tuntuu määrittävän sen maailmaa lävistävä ohikiitävyys, sattumanva-raisuus ja selittämätön sekavuus. Ikäänkuin muotikuva ottaisi itselleen ylimääräisiä vapauksia, joita kukaan ei vaadi perustelemaan. Jossain määrin olen itsekin toiminut hyvin intuitiivisella, alitajuntaisella tasolla kuvia ottaessa, mallia ohjatessa ja kuvaa jälkikäsiteltäessä. Pyrkimyksenäni on ollut lähteä purkamaan näitä osin tiedostamatta tehtyjä valintoja ja käyttä-miäni tyylejä. Mistä olen ottanut vaikutteita ja mitä näiden vaikutteiden takaa löytyy? Tekstissäni pohdin muun muassa fantasian merkitystä ja identifikaatiota muotikuvan lähtökohtana, sukupuolta esityksenä sekä syitä vähäeleisyydelle ja ilmeettömyydelle mallin poseerauksessa.Item Mustaa tekstiä valkoisella paperilla(2011) Nieminen, Matilda; Nenonen, Juha; Hippeläinen, Tuovi; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Luoma, Niko