[kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS
Permanent URI for this collection
Tästä kokoelmasta löydät ARTSin kandidaatintöitä viitetietona. Opinnäytetyön kokotekstiä voi tiedustella ao. laitokselta. Mikäli työn tekijä on antanut luvan e-julkaisemiseen, työ on saatavissa kokotekstinä pdf-muodossa.
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
The bibliographical records of the Bachelor’s theses accepted by the School of Arts, Design and Architecture are available in this collection. The printed copies may be requested from the Departments involved. If the author has given her/his permission the thesis is available as full-text (pdf-format).
Browse
Browsing [kand] Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu / ARTS by Department "Department of Media"
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Alitajunnan valjastaminen luovan työn käyttöön(2013) Terho, Elmeri; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Content — Kirjoitus suunnittelutyökaluna(2012) Eriksson, Jonatan; Giampietro, Rop; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaGraafinen suunnittelu kasvaa ja muuttuu työkalujen ja tarpeiden mukaan. Painotöiden kulta-aikana, graafisen suunnittelijan työpanos sijoittui järjestyksessä sisällön tuotannon jälkeiseen vaiheeseen. Nykyään sisältö tuotetaan enenemissä määrin suunnittelu-urakan jo valmistuttua. Tämän ovat mahdollistaneet julkaisujärjestelmät, joiden avulla toimittajat ovat viimekädessä vastuussa sisällön muotoilusta. Graafisen suunnittelijan rooli muuttuu käsityöstä strategiseksi hallinnaksi. Samaan aikaan useat suunnittelijatahot ottavat enemmän vastuuta itsesisällön tuotannosta. Graafisen suunnittelijan ei tarvitse jäädä vain sisällön tuotannon reunoille. Graafinen suunnittelija kehittää toimituksellista osaamistaan jokaisessa tekemässään työssä, ja käyttää hyväksi verkostoaan luomaan sekä sisällöllisesti että visuaalisesti laadukasta työtä.Item Graafisen suunnittelijan tulevaisuus - Muotoilijasta kuraattoriksi ja ohjaajaksi(2013) Nuotio, Antton; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaKäsittelen opinnäytteessäni graafisen suunnittelijan tulevaisuutta ja pohdin lähdekirjoitusta apuna käyttäen minkä takia alan määritelmä ja sisältö saattaisi olla nyt muuttumassa. Esitän kirjoituksessani väittämän, että graafinen suunnittelu olisi erkanemassa sellaisista yhteen mediaan ja konkreettiseen tekemiseen pohjautuvista muotoiluammateista, joiden joukkoon ala on perinteisesti katsottu kuuluvan. Mietin lisäksi mikä on graafiselle suunnittelijalle sopiva uusi rooli ja mitä tehtäviä graafiseen suunnitteluun pitäisi sisältyä, jotta se saavuttaisi vahvan oman identiteetin. Lopussa esitän omasta pohdinnastani ja käyttämästäni lähdekirjallisuudesta muodostuneen johtopäätökseni jonka mukaan graafinen suunnittelija olisi hiljakseen muuttumassa taidekuraattorin tai elokuvaohjaajan kaltaiseksi toimijaksi.Item Herra Sansibarin Eläintarha Muuttaa(2013) Heinola, Juho; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Horticultured Cities(2012) Astikainen, Maija; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviOpinnäytetyöni Horticultured Cities käsittelee Euroopan yhteisöpuutarhoja ja kaupunkikasvimaita. Työ koostuu 40 kuvan sarjasta ja tekstistä. Kuvat on kuvattu Lontoossa, Berliinissä, Madridissa ja Helsingissä, ja ne esittävät yhteisöpuutarhoja ja niissä kohtaamiani ihmisiä. Tekstissä käsittelen omaa kokemustani yhteisöpuutarhoista, kuvajournalismia, dokumentaarisuutta taidevalokuvassa sekä puutarhoja aiheena valokuvataiteessa. Lisäksi pohdin yhteisöpuutarhojen merkityksiä ja hyötyjä ja sitä, miten nämä asiat näkyvät omissa kuvissani. Kerron myös omista työskentelymetodeistani ja siitä, miksi päädyin kuvissani tiettyihin ratkaisuihin.Item Incredible Creatures(2012) Strengell, Heidi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem inducere(2012) Skantsi, Samuli; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviLopputyöni inducere koostuu kahdesta teoksesta. Nämä sisältävät liikkuvaa kuvaa ja ääntä, sekä niiden analyyseista kuinka erilaiset suggestiot, affirmoinnit ja hypnoosi voivat vaikuttaa katsojaan pelkän liikkuvan kuvan ja äänen avulla. Ensimmäinen teos, Takka, näyttää tulen voimakkaita tuntemuksia aiheuttavan luonteen. Se on jo itsessään hyvin suggeroiva elementti, mutta pyrin tässä teoksessa viemään ajatusta hiukan pidemmälle tuomalla joitakin uusia äänielementtejä mukaan, esimerkiksi kellon liioitellun hitaan, narahtelevan käynnin. Toinen teos kertoo synnytykseen liittyvästä odotuksesta ja affirmoinneista, joita harjoittelimme vaimoni kanssa ennen itse tapahtumaa. Tarkoituksenamme oli synnyttää mahdollisimman luonnonmukaisesti, ilman kemiallista väliintuloa ja pelkästään rentoutumalla. Teoksessa Synnytys ääni on tärkeässä osassa. Sitä ei ole paljon, mutta ne pienet elementit joista äänimaailma muodostuu ovat hyvin tärkeitä; talossamme kuuluva vesiputkien suhina, veden ääni suihkussa ja sydämen lyönnit.Item Kevyt kuin lintu - Huumoria lehtikuvassa(2012) Tuovinen, Päivi; Hippeläinen, Tuovi; Salo, Merja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem Kokeellinen kuvakirja(2013) Turunen, Sanna; Karhumaa, Arja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaOpinnäytetyöni Kokeellinen kuvakirja koostuu tutkielmasta ja produktiosta. Kuvakirjan lähtökohtana ovat graafisen suunnittelun luennoilla syntyneet piirustukset, joita kutsun tutkielmassani raapus-tuksiksi. Kirjallisen osan ja taiteellisen produktion kautta kysyn mitä raapustellessa oikeastaan tapahtuu ja miten kuvien tekeminen muuttuu, kun tulee tietoiseksi kuvan tekemisen prosessista? Aineistoni koostuu raapustuksista, aikaisemmista taidegrafiikan ja printtisuunnittelun projekteis-ta sekä kuvakirjasta. Esittelen niiden kautta kuvien tekemisen menetelmääni. Teoriaosiossa esitte-len raapustelun historiaa, omaehtoista julkaisemista sekä oppimiseen ja raapusteluun liittyvää tut-kimusta. Lähestyn aihetta lähdekirjallisuuden ja oman työskentelyni kautta. Produktioni on pieni kokeellinen kuvakirja, jonka olen painanut serigrafian menetelmällä. Se ra-kentuu piirroksista, jotka olen piirtänyt ja koonnut raapustelujeni pohjalta. Ne muodostavat sanat-toman, kuvallisen jatkumon, joka vie katsojan luonnoskirjojen kuvioihin ja maailmaan. Tutkimukseni produktio-osuuden, haitarikirjan, voi luokitella kokeelliseksi sarjakuvaksi, taiteilija-kirjaksi tai zineksi. En ole pyrkinyt määrittelemään, mihin näistä produktioni kuuluu.Item Kroppslighet och grafisk formgivning(2012) Martonen, Martin; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Heinänen, SakuItem Levynkannesta(2011) Vihermäki, Kati-Marika; Nieminen, Tarja; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Nieminen, TarjaLevynkannesta Opinnäytetyö Levynkannesta käsittää kaksi osaa. Ensimmäinen osa, Levynkansi ennen, nyt ja tulevaisuudessa keskittyy musiikkiäänitteiden pakkaamiseen ja tarkemmin levynkansien kuvitukseen ja sisältöön yleisesti. Osiossa käsitellään levynkannen historiaa, nykypäivää ja pohditaan, mitä fyysiselle äänilevylle on tapahtumassa musiikkiteollisuuden digitalisoituessa huimaa vauhtia. Esimerkkien avulla levynkansi asetetaan osaksi populäärikulttuuria ja sille haetaan muitakin, kuin musiikin kuvittamiseen ja myymiseen liittyviä merkityksiä. Toisessa osassa, Ideasta toteutukseen: Kuinka levynkansi tehdään käydään läpi prosessikuvauksen omaisesti levynkannen syntytarina. Siinä kerrotaan aikajärjestyksestä, kuinka idea valjastetaan toimimaan valitussa pakkausmuodossa. Osioon kuuluu myös valmiit levynkannet. Opinnäytetyö on toteutettu tutustumalla monipuolisesti levynkansiin ja niihin liittyvään kirjallisuuteen. Tämän lisäksi käytössä olleita lähteitä ovat musiikkialan lehdistö. Lisäarvoa tutkimukselle on tuonut oma kokemusperä, aiheeseen liittyvät luennot sekä keskustelut musiikkialan ammattilaisten ja harrastajien kanssa.Item Luomun tuntu - Katsaus suomalaisen luomun tilaan pakkaussuunnittelun näkökulmasta(2011) Salmikangas, Paula; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Rentola, KaiItem Menneen jäljet(2012) Kurila Emilia; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Hippeläinen, TuoviItem Monolith(2012) Karvinen, Antti; Luoma, Niko; Nenonen, Juha; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Luoma, NikoValokuvateos, ja tekstiosuus.Item Muotikuvia(2012) Okkonen, Sofia; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Salo, MerjaOpinnäytetyöni koostuu vuosina 2010–2012 tilaustöinä tekemistäni muotikuvasarjoista Esittelen kolmetoista kuvasarjaa lehden muodossa, kronologisessa järjestyksessä. Ensikatsomalta muotikuvaa tuntuu määrittävän sen maailmaa lävistävä ohikiitävyys, sattumanva-raisuus ja selittämätön sekavuus. Ikäänkuin muotikuva ottaisi itselleen ylimääräisiä vapauksia, joita kukaan ei vaadi perustelemaan. Jossain määrin olen itsekin toiminut hyvin intuitiivisella, alitajuntaisella tasolla kuvia ottaessa, mallia ohjatessa ja kuvaa jälkikäsiteltäessä. Pyrkimyksenäni on ollut lähteä purkamaan näitä osin tiedostamatta tehtyjä valintoja ja käyttä-miäni tyylejä. Mistä olen ottanut vaikutteita ja mitä näiden vaikutteiden takaa löytyy? Tekstissäni pohdin muun muassa fantasian merkitystä ja identifikaatiota muotikuvan lähtökohtana, sukupuolta esityksenä sekä syitä vähäeleisyydelle ja ilmeettömyydelle mallin poseerauksessa.Item Mustaa tekstiä valkoisella paperilla(2011) Nieminen, Matilda; Nenonen, Juha; Hippeläinen, Tuovi; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Luoma, NikoItem Näkymätön tila - Kuvan ja sanan kohtaaminen(2012) Saukkonen, Heta; Hippeläinen, Tuovi; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Parantainen, JyrkiKäsittelen taiteen kandidaatin opinnäytteessäni kuvan ja sanan yhdistämistä. Perehdyn aiheeseen minulle keskeisten esimerkkitaiteilijoiden töiden sekä omien kokeilujeni kautta. Kartoitan kokeiluissani tapoja, joilla kuvaa ja sanaa voi liittää yhteen, ja mitä ne antavat toisilleen. Sivuan kummankin esitysmuodon ominaisuuksia, mutten kuitenkaan pureudu semiotiikkaan tarkemmin. Keskeistä minulle on opinnäytettä tehdessä ollut tarinallisuus. Käsittelen aihetta sekä kirjallisessa osuudessa kuvan että tekstin näkökulmasta, mutta myös opinnäytteeni taiteellisessa osuudessa. Taiteellinen osuus on käsin painettu taiteilijakirja, joka sisältää 31 kirjoittamaani nykyproosarunon ja näytelmäkäsikirjoituksen välimaastossa liikkuvaa kohtausta ja kymmenisen valokuvaa.Item Nelonen.fi Internet-palveluiden uudistus(2012) Hannonen, Olli; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaValitsin kandityöni aiheeksi Nelonen.fi Internet-sivujen ilmeen ja konseptin uudistamisen. En osaa kertoa yhtä ainoata syytä miksi valitsin juuri tämän aiheen, vaan päätöksen taustalla ovat vaikuttaneet useammat syyt. Tärkein syy tutkimuksen aloittamiselle oli kuitenkin hämmästys suomalaisten televisioyhtiöiden verkkopalveluiden erittäin huonosta tasosta. En keksinyt yhtään järkevää selitystä verkkosivujen huonolle ulkonäölle ja käytettävyydelle. Siksi päätin ottaa haasteen vastaan ja tutkia mitkä ovat ne vaikuttavat voimat – kaupallisten televisiokanavien Internet-palveluiden takana – mitkä määräävät suunnittelun suunnan. Lopputyöni koostuu kirjallisesta osuudesta sekä produktio-osuudesta missä pyrin esittämään työn edetessä muodostuneita ajatuksia kuvallisesti. Produktio ei ole missään nimessä vielä valmis, vaanennemminkin ajatusten ensimmäinen kuvallinen luonnos, jonka avulla pystyn jatkamaan sivujen kehittämistä eteenpäin. Koska minulla ei ole ollut mahdollisuutta tehdä demo-versiota suunnittelun edetessä, niin siksi en mennyt vielä liian syvälle yksityiskohtien tutkimiseen, vaan pysyin suurempien linjojen hahmottamisessa. Produktiosta saa kuitenkin kohtalaisen hyvän kuvan siitä mihin suuntaan minä veisin Nelonen.fi palvelua visuaalisesti. Lopputyötäni varten luin paljon kirjallisuutta eri aihealueista mitkä liittyivät Internettiin, visuaalisuuteen ja viestintään. Kirjat käsittelivät käyttöliittymäsuunnittelua, sosiologiaa, markkinointia, väriteoriaa, innovaatioita, yksinkertaisuutta, käyttäjäkeskeistä suunnittelua, verkostojen tutkimusta jne. Tutkin myös miten muut vastaavat palvelut ovat ratkaisseet niitä ongelmia, joita nousi työn edistymisen yhteydessä esiin. Pohdin myös mistä tämän hetken suosituimmista Internet-palveluista, sekä tietokoneohjelmista voisin lainata ideoita omaan työhöni. Työn edetessä ajatuksia palvelun parantamiseksi tuli koko ajan lisää ja tiedon keräämisen ja konseptoinnin lopettaminen oli yllättävän haastavaa. Olen aina saanut töistä eniten irti juuri konseptointi- ja suunnitteluvaiheessa ja se viekin minut usein mennessään. Kun olen saanut suunnitelmat valmiiksi päässäni, niin en aina malta enää sen jälkeen selvittää ajatuksiani paperilla, vaan pyrin ennemminkin toteuttamaan itse suunnittelmat mahdollisimman nopeasti, että pystyn jatkamaan palvelun kehittämistä oikeassa ympäristössä. Lopputyöni teon yhteydessä olen myös alkanut katsomaan maailmaa uusin silmin. Seuraan päivittäin miten ihmiset ja ystäväni käyttävät mobiililaitteita julkisessa tilassa ja arkipäiväisessä elämässään. Pienten lasten luonteva mobiililaitteiden käyttö on hämmästyttänyt minua suuresti ja vahvistanut uskoa siihen, että tulevaisuudessa mobiililaitteet tulevat olemaan erittäin suuressa roolissa meidän arkipäiväisessä elämäämme.Item Omaehtoinen julkaiseminen(2012) Grundstén, Antti; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaItem Onko siellä joku? - Visuaalinen viesti urbaanissa tutkimusmatkailussa(2012) Kantanen, Emma; Department of Media; Median laitos; Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu; School of Arts, Design and Architecture; Karhumaa, ArjaUrbaani tutkimusmatkailu eli urbex tarkoittaa rakennettujen, useimmiten myös hylättyjen ja tavallisille ihmisille näkymättömien paikkojen tutkimista. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi hylätyt tehtaat, autiotalot, katot, viemärit ja tunnelit. Urbex on ajan kuluessa järjestäytynyt ja muuttunut alakulttuuriksi, jonka piirissä elää vandalismin sijasta teollisuus- ja kaupunkiestetiikan siivittämä visuaalinen luovuus ja omintakeisiksi muodostuneet viestintätavat., jotka rakentuvat keinotekoisuuden sijasta puhtaalle käytännöllisyydelle. Rakkaus yhteisölliseen tekemiseen luo uusia asioita ja viestintätapoja orgaanisesti ja huomaamattoman toimivasti, mutta urbaanin tutkimusmatkailun harrastajat kantavat kuitenkin mukanaan vastuuta ja tietoutta, joiden jakamisessa on käytettävä harkintakykyä. Kun liikutaan lain harmaalla alueella, on ilmiönkin pysyttävä harmaana. Jos urbex nousee pinnalle, se ja sen lieveilmiöt katoavat. Opinnäytetyön produktiona olen tehnyt kuvituksellisia panoraamakarttoja joidenkin Espoon korkeimpien maamerkkien huipulta. Produktio on hyvin tiiviisti sidoksissa työni aiheeseen, pelkästään senkin takia, että olen joutunut käyttämään sen teossa urbaanin tutkimusmatkailun periaatteita.